اخبار
کد خبر : 4295 ۱۳۹۶/۰۲/۰۲   

شفافیت شاخصه عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید است

برجام و شبکه های اجتماعی معجزه دولت تدبیر و امید است

بعد از آغاز فعالیت "شورای جوانان حامی دکتر حسن روحانی" در آذربایجان غربی امروز خیز نخست را برداشتند و نخستین همایش از سلسله همایش های "امتداد تدبیر و امید" را در محل سالن همایش فرهنگسرای جوان ارومیه برگزار کردند.

به گزارش نای قلم، بعد از چهار سال، جوانان اصلاح‌طلب بار دیگر گردهم جمع شدند تا بر ادامه راه تدبیر و امید در کشور تاکید کنند.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آهنگران از فعالان سیاسی و استاد دانشگاه، علی اکبر عسگری عضو شورای مرکزی و رئیس حزب اعتماد ملی در استان آذربایجان غربی و شهربانو امانی فعال سیاسی و نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

 ارائه عملکرد دولت یازدهم در حوزه های مختلف، نقاط ضعف و قوت دولت، تاکید بر انسجام و ... سرنخ مشترک همه سخنرانی‌ها بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آهنگران از فعالان سیاسی و استاد دانشگاه پشت تریبون رفت که در طی سخنرانی به کرات با تشویق و ابراز احساسات حاضران روبه‌رو شد، به ویژه وقتی سخن از رئیس دولت اصلاحات بود.

او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: دولت تدبیر و امید در سال 92 در شرایطی روی کار آمد که کشور در بحران های عمیقی چون تورم بالای 40 درصد، تعطیلی صنایع کشور، روند نزولی صادرات، تحریم های متعدد، تحمیل هزینه های بسیار به خاطر دور زدن تحریم ها، گرفتار بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آهنگران افزود: همچنین محاسبه و برنامه ریزی بلند و میان مدت از دست خارج شده بود، نظام برنامه ریزی در کشور آشفته و براساس آمار رسمی ذخایر کالاهای اساسی و نهاده های دامی که جزو الزامات روزانه کشور است و باید داشته باشیم به یک هفته یا 10 روز رسیده بود.

وی اضافه کرد: ملت ایران در یک محاسبه درست، تشخیص دقیق و حماسه شکوهمند در سال 92 یک پیام مهمی ارائه کردند و در جریان این انتخابات به کسی رای دادند که بنا بود و بناست مسیر اداره کشور را در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تغییر دهد.

آهنگران باز کردن گره مذاکرات هسته ای، کنترل تورم، برگرداندن آرامش به بازار، اصلاح وضعیت فروش نفت و صادرات نفت و میعانات گازی، تعامل با جهان، گفت و گو، اصلاح وضعیت سیاست داخلی و تنش زدایی از فضای بحرانی که در قبل از سال 92 حاکم بود را از جمله وعده های دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

این استاد دانشگاه گریزی به دریاچه ارومیه نیز زد و گفت: یکی از مهم ترین وعده های دولت روحانی رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه بود، در جریان تبلیغات ریاست جمهوری در سال 92 وعده داده بود که اولین جلسه هیات دولت را به موضوع احیای دریاچه ارومیه اختصاص دهد که این کار را هم کرد و امروز بعد از گذشت چهار سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهدیم که به یکی از مهم ترین وعده های خود عمل کرده است.

دولت در تحقق برنامه ها موفق بوده است

وی با بیان اینکه دولت در تحقق برخی از این برنامه ها موفق بوده و در تحقق برخی از برنامه ها موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: دولت روحانی با توجه به شرایطی که کشور را تحویل گرفت مافوق انتظار و بهتر از آنچه انتظار می رفت ظاهر شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، باز کردن قفل مذاکرات هسته ای و به ثمر رسیدن برجام یکی از افتخارات بزرگ برای دولت است و تحولات اقتصادی و سیاسی در کشور نیز ثابت کرد که تحریم ها بسیار مضر بودند و همان هایی که می گفتند تحریم ها هیچ ضرری ندارد امروز خود مدعی هستند که تحریم ها اثرگذار بوده است.

این فعال سیاسی یادآور شد: برجام این سود را داشت که مسیر اقتصاد کشور را از حالت فوق العاده، دور زدن تحریم ها، مخفی کاری در قالب شرکت های پوششی به حالت نرمال برگرداند و اقتصاد کشور را نجات داد.

 وی با بیان اینکه بابک زنجانی و امیرمنصور آریا و ... ماحصل یک اقتصاد غیرشفاف و شرایطی بودند که نهادهای نظارتی و مراقب فساد در کشور نتواستند به درستی رصد کنند و در موعد مقرر برخورد کنند، متذکر شد: دنیا بعد از این همه سال، جنگ و تحولات سیاسی به این تجربه رسیده است که اقتصاد باید شفاف و قابل محاسبه باشد، مسیر چرخش پول و گردش منابع مالی باید قابل رویت باشد و مدیران در اتاق شیشه ای تصمیمات مالی بگیرند که دولت روحانی اگر هیچ کاری هم نکرده باشد همین قدر که اقتصاد کشور را شفاف کرده است، نهادهای نظارتی راحت تر می توانند مچ مفسدان اقتصادی را بگیرند، مبارزه با فساد تبدیل به مطالبه عمومی و اجتماعی شده است نشان دهنده موفقیت دولت در این زمینه است.

به گفته آهنگران در سال 92 مردم تشخیص دادند که ریل تصمیم گیری در کشور، مسیر تعامل با دنیا و سیاست ها باید تغییر یابد و افرادی سرکار باشند که بتوانند مسیر مذاکره را باز کنند، مدل مذاکره را تغییر دهند و زبان مشترک با طرف مقابل داشته باشند که خوشبختانه چنین نیز شد.

عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی قابل قبول است

وی در ادامه عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی را معقول توصیف کرد و یادآور شد: این سیاست خارجی جزو درخشان ترین بخش های عملکرد دولت است، دولت تدبیر و امید عقلانیت را به نظام برنامه ریزی کشور برگردانده است.

او سپس به موضوع برجام اشاره و اظهار کرد: بلایی که بر سر اقتصاد کشور در دولت نهم و دهم آوردند کم از جنگ هشت ساله نداشت و مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مسئولان باید اقدام می کردند لذا ضرورتی که باعث شد برجام به تصویب برسد و در یک توافق جهانی به رسمیت شناخته شود نیاز کشور بود همانطور که قطعنامه 598 نیز نیاز کشور در آن دوران بود.

وی تصریح کرد: برجام چیزی نبود که با مذاکره روحانی شروع شود بلکه برجام با رای مردم در 24 خرداد 92 شروع شد و باید به نتیجه می رسید.

این فعال سیاسی در ادامه متذکر شد: احمدی نژاد از سال 91 مسیر مذاکرات را رها کرده بود و خدا را شاکریم که دخالتی در روند مذاکرات نداشته است در غیر اینصورت معلوم نبود چه فاجعه ای قرار بود بر سر کشور بیاید.

انتخابات 92 گفتمانی ترین انتخابات جمهوری اسلامی بود

وی با بیان اینکه انتخابات 92 گفتمانی ترین انتخابات جمهوری اسلامی بود، یادآور شد: دو گفتمان با برنامه تعامل با دنیا، باز کردن گره های اقتصادی، پایین آوردن تورم و رفع رکود اقتصادی روی کار آمدند و جریانی که ما امروز از آن به اعتدال و تدبیر و امید یاد می کنیم از سال 92 با همت و اراده مردم و هدایت بزرگانی چون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و گفتارهای شورانگیز رئیس دولت اصلاحات آغاز شد و ثمره اش این است که امروز در کشور با فضایی مواجه هستیم که می توانیم برای آینده افق درخشانی متصور شویم.

آهنگران تصریح کرد: در انتخابات سال 94 نیز کسانی که تابلوی "من با برجام مخالفم" را در مجلس بلند کردند، برای تصویب برجام گریه کردند، فریاد زندند و مخالف برجام بودند توسط مردم کنار گذاشته شدند.

وی علاوه بر برجام، طرح تحول نظام سلامت، خودکفایی گندم، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع هسته ای را از جمله توفیقات دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

این فعال سیاسی در خصوص انتخابات پیش رو نیز اذعان کرد: سال گذشته ما توانستیم با وحدت گفتمانی که داشتیم، با انسجامی که در جریان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بود و با هدایت رئیس دولت اصلاحات و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توانستیم در قالب لیست امید چهره های ارزشمندی وارد مجلس کنیم که منشا خیر هستند.

وی ادامه داد: این فرایند تداوم پیدا کرده است و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در شرایط حاضر در جریان انتخابات ریاست جمهوری اعلام موضع کرده و دکتر عارف و شوراهای استانی و شهرستانی در حال تصمیم گیری هستند به طوری که روند مطلوبی در حال طی شدن است.

آهنگران متذکر شد: آنچه در آرایش جبهه رقیب می بینیم آنها نیز منطبق با شکستی که خوردند تغییر و تحولات نسبی را در روش ها داده اند، به طوری که حضورشان را در شبکه های اجتماعی گسترده تر و تعداد زیادی کانال خریداری کرده اند و این توفیقی برای ما است چرا که رقیب از همان ابزاری استفاده می کند که ما روزی مورد هجوم واقع شدیم، فیلتر می شدیم و امروز رقیب از این ابزار استفاده می کند.

جریان آزاد اطلاعات از مهم ترین توفیقات دولت روحانی است

وی با بیان اینکه طلوع شبکه های مجازی به عنوان ابزارهای رسانه ای بسیار برای کشور مبارک بوده است، تصریح کرد: در ادوار گذشته انتخابات، مردم به عنوان مصرف کننده منفعل اقلام تبلیغاتی بودند اما امروز به مدد شبکه های اجتماعی شهروندان تولیدکننده فعال محتوا در جهت مطالبات خود هستند یا اگر محتوای مناسبی دیدند آن را نشر می دهند.

به گفته آهنگران از مهم ترین توفیقات دولت روحانی این است که توانسته جریان آزاد اطلاعات را در قالب حفاظت از شبکه های اجتماعی حفظ کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معجزه دولت روحانی برجام و تلگرام است، اظهار کرد: دو برجام گره سیاست خارجی و تعامل ما با دنیا را اصلاح کرده و تلگرام و شبکه های اجتماعی گره چرخش آزاد اطلاعات را جبران کرده است این در شرایطی است که صدا و سیما به ستاد انتخاباتی رقیب تبدیل شده و حتی از برنامه های طنز برای حمله به دولت استفاده می کند.

آهنگران تاکید کرد: ما امروز با یک شبکه اجتماعی اطلاع رسانی در جامعه مواجه هستیم که قاطبه این شبکه پشت سر دکتر روحانی هستند.

اقدامات دولت روحانی در چهار سال گذشته مثبت است

وی در پایان سخنان خود و در یک جمع بندی کلی اقدامات دولت روحانی را در چهار سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده با رای بالا نسبت به دوره قبل برگزیده می شود زیرا دولت در طول سال های گذشته عملکرد معقول در حوزه های مختلف داشته است.

در ادامه این مراسم علی اکبر عسگری عضو شورای مرکزی و رئیس حزب اعتماد ملی در استان آذربایجان غربی و شهربانو امانی فعال سیاسی و نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به عملکرد مثبت دولت تدبیر و امید در حوزه های سیاسی، اقتصادی و ... بر ادامه این روند و حمایت از دکتر روحانی تاکید کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا