اخبار
کد خبر : 4264 ۱۳۹۶/۰۱/۲۱   

مانایی تفکر و اندیشه در گرو استفاده از ظرفیت هنر / نتوانسته ایم از ظرفیت هنر استفاده بهینه کنیم

سنت پسندیده نام گذاری روزهای هفته با هدف گرامی داشت مناسبت های مهم اسلامی و ملی، یکی از کارهای بسیار خوبی است که در حد خود به ماندگار شدن خاطره وقایع ارزشمند کمک می کند.

 به گزارش نای قلم، این شیوه پسندیده پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت بسیار جدی دنبال شد که آثار و برکت های فراوانی نیز در پی داشته است. از جمله پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد که هفته هنر انقلاب اسلامی از 19 فروردین آغاز و تا 25 فروردین‌ماه ادامه دارد.

همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، ویژه برنامه تجلیل از خانواده شهدای هنرمند با عنوان «ترنم پرواز» با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان فرهنگی و "اصحاب رسانه به دعوت روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی"، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان برگزار شد.

سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی اولین سخنران این مراسم بود. احد هوشمند گفت: انقلاب اسلامی ایران برکات زیادی داشته که با ایثارگری و خون شهدا آمیخته و آبیاری شده است.

او افزود: یکی از همین برکات، هنر انقلاب اسلامی بوده که باز هم به یاد شهدا پیوند خورده و شهادت سید شهیدان اهل قلم "شهید سید مرتضی آوینی" بهانه ای شد تا ما هنر انقلاب اسلامی را گرامی بداریم و به بهانه همین روز و همین هفته مجموعه برنامه هایی را در سطح استان برگزار کنیم.

هوشمند اضافه کرد: در عصری قرار گرفته ایم که شاهد صف آرایی تمام عیار تفکر مادی در برابر تفکر الهی و توحیدی هستیم، در این عصر هنر و قالب های گوناگون آن اهمیت مضاعفی را در تبیین حقایق و مقابله با دشمنی ها پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ستاد گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی به تبع همین وظایف سعی می کند سه ماموریت اصلی را پیش روی خود داشته باشد و سرانجام برساند، تصریح کرد: ماموریت مهم ستاد این است که در دل مردم باشد و برای مردم نقش آفرینی کند و هنرش را در این امر مستدام بدارد.

هوشمند ادامه داد: اینکه مسائل جامعه خود را بشناسد و بتواند در حل و بیان مسائل کوشا باشد ماموریت دیگری است که مورد توجه قرار می گیرد.

محور قرار دادن اخلاق در جذب استعدادها

به گفته رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی، تلاش می شود در جذب استعدادها، اخلاق را محور خود قرار داده و همه هنرمندان را فرزندان انقلابی خود بداند.

سخنران بعدی این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بود که پشت تریبون رفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی اظهار کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری "هنر یک موهبت الهی" است.

او افزود: ذات هنر با مصادیقی چون خوب گفتن، خوب نوشتن، خوب ترسیم کردن و خوب ثبت کردن، موهبتی است که متعلق به همه نیست بلکه ضمیر پاک، بستر آماده و انسان های پاک سیرتی را می خواهد تا این هنر را در دل و وجود آنها به ودیعه بگذارد.

کریمی با بیان اینکه هنر شیوه ای است در بیان و به نوعی گفتن حقایقی است که دیگران از آن محروم هستند، خاطرنشان کرد: امروز ما به عنوان یک هنرمند وظیفه داریم در انقلاب اسلامی پاسدار ارزش های انقلابی و اخلاقی خود باشیم.

نیازمند "دیانت هنری" و "دیانت فرهنگی" هستیم

وی تاکید کرد: جامعه امروزی بیش از هر چیز دیگری به "دیانت هنری" و "دیانت فرهنگی" نیازمند است و خدمتگزاران در این حوزه موظف هستند در سیاستگذاری خود دیدگاه های مقام معظم رهبری را در باب هنر دینی و هنر متعهد پیاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: هم هنرمند و هنر موهبتی است و هم نقشی که هنر و هنرمند ایفا کند جایگاه رفیعی است لذا هر تفکر و اندیشه ای اگر بخواهد مانا باشد باید از این ظرفیت استفاده کند چرا که هیچ اندیشه و تفکری نمی تواند شکل بگیرد مگر اینکه در قالب هنر ریخته شود، همانطور که به واسطه فیلم ها و عکس های هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می توانیم با نسل اول انقلاب ارتباط برقرار کنیم و توانسته دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دین، مذهب، اهل بیت و شریعت ما را ماندگار کند.

به گفته کریمی از نظر دین نیز هنری ارزشمند است که در خدمت دین و ارزش های انسانی، اخلاق، روابط درست انسانی و ارتباطات اجتماعی باشد و ما امروز به این هنر نیاز داریم که متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت ارزشمند بهینه استفاده کنیم.

«تکنیک و محتوی قوی» مورد توجه هنرمندان قرار گیرد

وی با اشاره بر دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «تکنیک و محتوی قوی» باید مورد توجه هنرمندان قرار گیرد، از کتاب مقدس قرآن کریم و اعجاز آن به عنوان یکی از بی بدیل ترین حقایق الهی در عرصه هنر دینی و متعهد یاد کرد و خاطرنشان کرد: کار ضعیف برازنده هنرمند متعهد و انقلابی نیست، کار ارزشمندی که همه باید سر تعظیم فرود آورند هنرمندان دینی انجام دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه سخنان خود متذکر شد: تضادی بین دین و هنرمند وجود ندارد و آنهایی که می خواهند این تضاد را به وجود آورند یا دین را نفهمیده اند و یا ارزش و جایگاه هنر را نمی شناسند.

کریمی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند، ما هنر را به خاطر هنر نمی خواهیم هنر باید در خدمت دین، جامعه بشری، اهل بیت، شهدا و انقلاب اسلامی باشد و این هنر ارزشمند است.

بزرگترین هنر ما هنر مقاومت، پایداری، ایستادگی و هنر سرخم نکردن در برابر زورگویان، ستمگران و استکبار است، اگر از باب دفاع وارد شویم باید دفاع جانانه کنیم و اگر در باب گفت و گوست باید گفت و گوی منطقی را از حقانیت خود داشته باشیم لذا نباید سر تعظیم در برابر دشمن خم کنیم کاری که شهدای ما انجام دادند و بزرگ ترین هنر هنرمند ما هنر شهادت و رسیدن به حضرت حق است.

در پایان این مراسم از خانواده های شهیدان علیرضا وفائیان، حمید پیشقدم، احمدعلی غنی پور، جواد سبزی و یحیی عسگری  با حضور مسئولان و هنرمندان برجسته استان تجلیل شد.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا