مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تبریز - مرند - بازرگان با حضور وزیر راه و شهرسازی و نایبرئیس مجلس برگزار شد.
به رغم اینکه در سالهای اخیر در زمینه توسعه راهها فعالیتهای ویژهای انجام شده است، اما همچنان بسیاری از شهرها نیازمند اتصال از طریق راههای ایمن و استاندارد هستند. وجود راههای ایمن و استاندارد برای ایران از چند جنبه اهمیت دارد.
مهمترین مسالهای که در این زمینه باید به آن اشاره داشت این است که راههای ایمن و استاندارد میتواند تا حد زیادی از میزان حوادث جادهای کاسته و به ایمنی سفرها کمک کند.
ایران به رغم اینکه پیشرفت قابل توجهی در زمینه کاهش حوادث و تلفات جادهای داشته است، همچنان کشوری خطرناک برای رانندگی است. سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در جادههای ایران جان خود را از دست میدهند.
بررسیها نشان میدهد خودروهای ناایمن، جادههای غیر استاندارد و عامل انسانی در بروز تصادفات و خسارتبار شدن آنها نقش دارند. در این میان میتوان با ساخت آزادراهها و بهسازی راههای خطرناک بر کاهش تصادفات جادهای تاثیر گذاشت. بهسازی راهها و ساخت جادههای جدید همچنین بر تجارت ایران تاثیر فراوانی میگذارد. همچنان حجم بالایی از عملیات بازرگانی در ایران به ویژه در داخل کشور از طریق خودرو و با استفاده از محورهای مواصلاتی انجام میگیرد. بر این اساس میتوان با ساختن جادههای جدید این مراودات را گسترش داد.
اتصال شمال به جنوب از طریق جادههای متعدد میتواند در ترازیت کالا موثر باشد، همانطور که ایران نیازمند راههایی است که غرب را به شرق متصل میکند.
آغاز ساخت آزادراه تبریز - مرند - بازرگان
پایان هفته گذشته خبری خوش در حوزه راهسازی منتشر شد: مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزاداره تبریز - مرند - بازرگان با حضور وزیر راه و شهرسازی و نایبرئیس مجلس برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزاداره تبریز - مرند - بازرگان در مورد علل تاخیر عملیات اجرایی قطعه فوق گفت: در سفری که رئیسجمهوری به آذربایجان داشتند قرار بود پروژه تبریزبه - مرند و بازرگان با یک سرمایهگذار خارجی شروع شود که در این مورد مصوبه هیات وزیران نیز وجود داشت اما در عمل سرمایهگذار خارجی به تعهدات خود عمل نکرد و ما مجبور شدیم مجددا درخواست جلب سرمایهگذاری داشته باشیم.
عباس آخوندی افزود: خوشبختانه یک کنسرسیوم از شرکتهای ایرانی سرمایهگذاری در این پروژه را پذیرفت و ما امروز موفق شدیم این پروژه را به صورت جدی آغاز کنیم.
او با اشاره به اینکه نزدیک به دو ماه است عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است گفت: باید مطمئن میشدیم کارهای تملک زمین و سایر اقدامات اجرایی به جریان افتاده است تا بعد از آن آغاز عملیات را اعلام کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بخشی از کار انجام شده و حدود دو کیلومتر از عملیات زیرسازی نیز انجام گرفته است، لذا با اطمینان اعلام میکنیم که پروژه سرعت خوبی دارد و انشاءا... یکی از آرزوهای اصلی مردم آذربایجان تحقق پیدا میکند.
آخوندی با تاکید براینکه پروژه فوق پروژه مهمی است گفت: این پروژه محور اصلی و کریدور شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب است، از این کریدور ما به اروپا وصل میشویم و از سمت شرق به ترکمنستان و آسیای میانه میرویم.
او در بیان مشخصات این پروژه افزود: قطعه یک آزادراه تبریز - مرند - بازرگان سه باند رفت و سه باند برگشت دارد و آزادراهی ۶ بانده است، با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ کیلومتر طول این مسیر است سایر بخشها به صورت قطعه قطعه در آینده افتتاح میشود.
آخوندی تصریح کرد: اولویت قطعه آزادراه فوق از تبریز تا صوفیان در نیمه اول سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد و بقیه قطعات نیز به تدریج افتتاح میشود.
او ادامه داد: همزمان یک پروژه بسیار مهم توسط صنعتگران بخش خصوصی آذربایجان آغاز و افتتاح شده است که تانکرهای دوجداره حمل قیر است.
آخوندی گفت: در ایران سالانه حدود پنج میلیون تن قیر تولید میشود که ارزش آن در حدود چهار هزار میلیارد تومان است به همین دلیل بهرهوری از قیر در اولویتهای ما قرار دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: زمانی که قیر در کارخانه تولید میشود درجه حرارت بالایی دارد و ضرورت دارد با همان درجه حرارت به عنوان آسفالت استفاده شود. زمانی که درجه حرارت قیر پایین میافتد کارایی آن به شدت کاهش پیدا میکند.
او ادامه داد: کاری که صنعتگران آذری ما انجام دادهاند این است که تانکرهای دو جدارهای را طراحی کردند که به بهرهوری قیر میانجامد.
آخوندی افزود: در حال حاضر صد تانکر دو جداره حمل قیر در آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار میگیرد که در آینده نزدیک در سایر نقاط کشور نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسای افزود: کار تانکرهای دوجداره این است که درجه حرارت قیر را درون تانکر حفظ میکنند، با این کار نرخ بهرهوری و عمر مفید آسفالتی که اجرا میشود به شدت افزایش پیدا میکند.
او تصریح کرد: استفاده از تانکرهای دوجداره حمل قیر یکی از کارهای بسیار مهم و ماندگاری است که توسط هموطنان آذری امروز مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
انتهای پیام/ |