اخبار
کد خبر : 4201 ۱۳۹۶/۰۱/۰۱   

چه عواملی بحران دریاچه ارومیه را رقم زد؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت ناصحیح، برداشت بی رویه، افتتاح سد در حوضه آبریز، تجاوز کشاورزان و ایجاد چاه های بی رویه در مزارع اطراف، منجر به خشک شدن آب دریاچه و نقطه آغازین این بحران شد.

به گزارش نای قلم، اسداله قره خانی در گفت و گویی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: مدیریت ناصحیح و نبود برنامه ریزی های لازم از صیانت دریاچه ارومیه، برداشت بی رویه، افتتاح سد در حوضه آبریز، تجاوز کشاورزان و ایجاد چاه های بی رویه در مزارع اطراف منجر به خشک شدن آب دریاچه و نقطه آغازین این بحران شد.

وی افزود: سازمان های آب منطقه ای مربوط به معاونت وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه های بلند مدتی در جهت احیای مجدد دریاچه به کار گیرند و تحت تأثیر فشار های کوتاه مدت قرار نگیرند.

قره خانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با افزایش راندمان در واحد سطح باید عملکرد محصول در هکتار را افزایش دهد چرا که افزایش سطح زیر کشت و استفاده ناصحیح از رودخانه هایی که سرشاخه آن به دریاچه ارومیه متصل است، می تواند در استمرار این بحران نقش بسزایی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب امری ضروری است، عنوان کرد: با وجود کاهش میزان آب در پی صدور مجوزهای بی رویه بهره برداری از چاه و ایجاد باغات جدید اعمال مدیریت مصرف، امری ضروری است چرا که در صورت مدیریت هوشمندانه شاهد خسران امروز نبودیم.

وی در ادامه افزود: خسارت سال های اخیر ناشی از خشک شدن آب دریاچه در مقابل درآمد کشاورزان بسیار ناچیز است که این امر بیانگر ضعف مدیریتی است.

قره خانی با اشاره به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: وزارت نیرو در راستای احیای این دریاچه ستادی تشکیل داده که مجموعه ای از وزارتخانه و سازمان های مختلف از سوی مجری طرح مدیریت می شود.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به تغییر آب و هوا و بارندگی دو سال اخیر بخشی از خسارت وارده به این دریاچه جبران شد اما می توان گفت که از بین رفتن موجودات این دریاچه و چشمه ها و غیره ، سال ها زمان نیاز دارد تا به حالت اولیه خود باز گردد.

گفتنی است که مدیریت صحیح از سایر تالاب های شمال و جنوب کشور از سوی وزارت نیرو باید اعمال شود تا شاهد بحران دریاچه ارومیه برای این تالاب‌ها نباشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال باشگاه خبرنگاران که احیای این دریاچه چند سال زمان نیاز دارد، تصریح کرد: با وجود آنکه بخشی از مباحث احیای دریاچه مربوط به سازمان شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و زمین شناسی است لذا نمی توان زمان مشخصی را برای احیای مجدد آن اعلام کرد چرا که این امر به مسائل مختلفی بستگی دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا