Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4173 ۱۳۹۵/۱۲/۲۲   

منطقه آزاد ماکو؛ فرصت طلایی برای سرمایه گذاری

منطقه آزاد ماکو در 260 کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان در شمال غربی ترین نقطه از ایران قرار گرفته است و به لحاظ فعالیت و جذب سرمایه گذاران رتبه دوم را در بین مناطق آزاد 7 گانه کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش نای قلم، منطقه آزاد ماکو همچنین به دلیل هم مرزی و همسایگی با کشورهای ترکیه، خودمختار نخجوان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و داشتن بزرگترین مرز زمینی از طریق گمرک بازرگان که دروازه ورود به اروپا است از مهمترین مناطق سرمایه گذاری کشور به شمار می رود.

منطقه آزاد ماکو با داشتن ظرفیت های کم نظیر فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است.

معافیت 20 ساله مالیاتی، معافیت عوارض گمرکی ورود تجهیزات و وسایل مورد نیاز منطقه آزاد ماکو فرصتی برای سرمایه گذاری تولیدی و صنعتی، حذف تشریفات دست و پاگیر اداری، صدور مجوز فعالیت های اقتصادی در 24 ساعت، واگذاری زیرساخت های کسب و کار و اعطای تسهیلات بانکی از مهمترین امتیازات این منطقه برای سرمایه گذاران است.

احداث فرودگاه و اتصال خط ریلی به همراه داشتن معادن غنی، جاذبه های گردشگری متنوع و وجود راه های مناسب زمینی به همراه آب و هوا و بارندگی مناسب از دیگر مزیت های منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری است.

با این حال مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو می گوید: زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذار خارجی در ماکو مناسب نیست و این موضوع موجب شده به لحاظ سرمایه گذاری موفقیت چندانی حاصل نکنیم ولی با این حال ماکو در سطح استان تنها شهرستانی است که تمامی واحدهای تولیدی آن فعالیت می کنند.

حسین فروزان اظهار می دارد: وجود واحدهای تولیدی فعال و احداث کارخانه های مختلف نشان از رشد اقتصادی منطقه است ولی با این حال برای جذب سرمایه گذار نیاز به حمایت استانی داریم.

وی اظهار می دارد: در آذربایجان غربی سرمایه گذاری عظیم ملی انجام نشده است و اسم استان را امنیتی و مرزی گذاشته اند و این امر سبب عدم جذب سرمایه گذار می شود.

وی یادآور می شود: سال های سال است که برق منطقه آزاد ماکو ضعیف است و نیازمند برق 400 کیلو ولت هستیم که به دلیل عدم اعتبار، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

فروزان با بیان اینکه هنوز در زمینه راه آهن، راه دسترسی و فرودگاه وضعیت مطلوبی نداریم، می افزاید: ورود سرمایه گذار به خاطر زیرساخت ها بسیار کند است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته تلاش شده زیرساخت ها را فراهم کنیم، تصریح می کند: یک شهرک صنعتی در ماکو فعال است که با تمام توان و به صورت 100 درصدی در حال فعالیت بوده و 44 واحد تولیدی در آن مشغول به کار هستند.

این مسؤول با بیان اینکه فعال نگه داشتن این واحدها یکی از اقدامات خوبی است که انجام گرفته است، اضافه می کند: جذب سرمایه گذار، هدف اصلی در منطقه آزاد ماکو هست.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو مجموع سرمایه گذاری در این منطقه را مورد اشاره قرار داده و می گوید: 107 میلیون دلار در این منطقه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و یک میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری نیز در دست اقدام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می دارد: اولین پرواز منطقه آزاد ماکو روز دوشنبه با هواپیمای بوئینگ ،737انجام خواهد شد که خانواده معظم شهدا را برای سفر یک روزه به مشهد می برد.

فروزان با بیان اینکه سالن فرودگاه منطقه آزاد ماکو با مساحت هشت هزار متر مربع اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد، تصریح می کند: ما دنبال این هستیم که پرواز های فرودگاه منطقه آزاد را از خردادماه به صورت منظم برقرار کنیم و همچنین با ساخت دو هتل ۵ ستاره در ماکو، مشکلات اسکان و اقامت مسافران نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای سال آینده بودجه 330 میلیارد تومانی پیش بینی می شود گفت: بودجه 180 میلیارد تومانی سال 95 روز گذشته محقق شده است و قسمتی از منابع سال آینده از محل درآمد ها پیش بینی شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: برای سال 96 نزدیک به 65 پروژه عمرانی در نظر گرفته شده است که از اهم آن ها می توان به احداث بزرگراه، محور شوط، پلدشت،و تعریض خیابان امام ماکو اشاره کرد.

وی گفت: رونق اقتصادی در منطقه آزاد ماکو، بدون شک به رفاه عمومی و قدرت اقتصادی ساکنان این منطقه نیز کمک کرده است و ایجاد اشتغال و گردش مالی گواه این موضوع است. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا