اخبار
کد خبر : 4163 ۱۳۹۵/۱۲/۲۰   

وضع معیشت مرزنشینان و کولبران مناطق مرزی بررسی شد

هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری از مناطق مرزی سردشت، پیرانشهر و وضع معیشت کولبران و منطقه سلماس و وضع زندگی مرزنشینان بازدید کردند.

نمایندگان مردم تهران، مهاباد، سردشت و پیرانشهر، سلماس، نقده و اشنویه عضو این هیات بررسی کننده هستند، با پی گیری های خبرگزاری ایرنا در خصوص اهداف، نتایج و تصمیمات این بازدید مصاحبه با نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی انجام شد. 
مصطفی کواکبیان، جلال محمودزاده، رسول خضری و شهروز برزگر نمایندگان اعزامی هستند. 
یکی ازاعضای هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مهاباد در مجلس به مناطق مرزی آذربایجان غربی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: این هیئت با هدف پیگیری و تهیه گزارش اجمالی از وضع معیشت مرزنشینان و همچنین مشکلات کولبران و ارائه آن به کمیسیون امنیت ملی به سه شهرستان مرزی سردشت، پیرانشهر و سلماس سفر کرد. 
جلال محمود زاده اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به دستور رئیس مجلس، تعدادی از نمایندگان این کمیسیون و همچنین نمایندگان منطقه را مامور بررسی وضع معیشتی کولبران و مناطق مرزنشین در آذربایجان غربی کرد. 
وی همچنین افزود: طرحی برای کولبری توسط نمایندگان آماده شده و در مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی است تا بر اساس این طرح بتوانیم گوشه ای از مشکلات مناطق مرزنشین به خصوص کولبران حل شود و اگر در این بین نیاز به پیگیری، کمک و مساعدت مجلس وجود داشته باشد بتوانیم با طرح و قانون وضع معیشتی آنان بهبود بدهیم و هم بتوانیم امنیت مناطق مرزی را افزایش دهیم. 
این عضو هیئت اعزامی مجلس در خصوص بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر به عنوان اولین مقصد به همراه مسئولین محلی این شهرستان، گفت: در این مرز کالاها به صورت کولبری جابجا می شود سنگینی هر کوله تا 250 کیلوگرم هم می رسد طوری که در قدرت یک انسان نیست و در آینده امکان ایجاد مشکلات جسمانی را برای فرد کولبر ایجاد می کند.
محمودزاده در رابطه با راهکار رفع مشکلات کولبری در معبر رسمی تمرچین پیرانشهر اظهار کرد: ساماندهی معابر رسمی کولبری، تاسیس شرکت تعاونی با توانایی صادرات و واردات کالاها، حذف دلال بین صاحب بار و کولبر، بیمه حوادث و تامین اجتماعی آنها، آسفالت و موتوریزه کردن معبر مرزی تمرچین پیرانشهر از جمله راهکارهاست.
وی همچنین در خصوص سفر به سردشت گفت:در سفر به سردشت از خانواده کولبر 17 ساله ای که در روزهای اخیر از شدت سرما فوت کرده بود دیداری به عمل آمد سپس بازدیدهایی به اتفاق نیروهای مرزی و فرمانداری، از مرز صورت گرفت.
به گفته وی، کولبری در سردشت به نسبت، وسعت کمتری دارد و جابجایی کالا بیشتر با دواب صورت می گیرد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با اهالی روستاهایی که در مسیر حمل کالاهای مرزی قرار داشتند بحث هایی شد و انتظار و دغدغه اصلی آنها این بود که نیروهای نظامی و انتظامی در مرز رسمی به سمت آنها تیراندازی نکنند و کسانی هم که قصد عبور مرزی و تخطی را داشتند تلاش در دستگیری و برخورد قانونی با آنها شود.
وی افزود:فرماندهان هنگ مرزبانی کشورهم هیات اعزامی را دراین سفر همراهی می کردند. 
محمودزاده بیان کرد: در شهرستان های سردشت و پیرانشهر خدماتی برای تردد کولبران از معابر رسمی از سوی فرمانداری ها فراهم شده است اما امکانات کافی نیست.
وی در رابطه با شفاف تر شدن درآمدهای مرزی اظهار کرد: درآمد مرزی که در اثر کولبری یا گمرکی حاصل شده و به حساب استانداری و مرزبانی واریز می شود باید شفاف تر شود (به چه حسابی واریز و نحوه هزینه کرد) و یکی از برنامه های گروه اعزامی هم پیگیری این موضوع بود.
وی همچنین در خصوص نارضایتی بازاریان 2 شهرستان سردشت و پیرانشهر از خروج تجمیعی کالاهای مرزی گفت:یکی از دغدغه های بازاریان این 2 شهرستان جلوگیری از خروج کالاهای مرزی به صورت تجمیعی از شهرستان بود که باید کالاها در بین مغازه داران شهرستان توزیع شود و مرزنشینان از آن بهره مند شوند.
محمودزاده در مورد اختصاص اعتبارات ویژه با تصویب مجلس به مناطق مرزی گفت: از پیشنهادات نمایندگان مجلس برای مناطق مرزی ارائه اعتبارات ویژه برای راه اندازی طرح های اساسی برای اشتغال جوانان بوده که در برنامه ششم توسعه گنجانده و اعتباراتی هم برای آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: امید است این اعتبارات با تلاش دولت های آینده و طرح های ویژه ای که در مناطق مرزی با تسهیلاتی که ازمحل صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه تعاون پیش بینی شده است، فراهم شود.
این نماینده مجلس یاد آور شد: حتی کسانی که در مناطق مرزی سرمایه گذاری می کنند از مالیات معاف هستند و از اعتبارات کم بهره برخوردار می شوند.
**تنظیم گزارش هیئت اعزامی مجلس در 4 محور**
وی با اشاره به تنظیم گزارش هیئت اعزامی از مجلس در چهار محور گفت: در استانداری آذربایجان غربی هم جلسه ای تشکیل شد و در حال تنظیم گزارش سفر هستیم که در آن چارچوب های وضعیت مرزی، مشکلات کولبران، معیشت مردم مرزنشین، مشکلات نیروهای نظامی و انتظامی و از سوی دیگر نیز پیشنهاداتی به کمیسیون امنیت ملی برای رفع مشکلات داده می شود.
محمودزاده بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی در سطح کلان کشوری با حضور نیروهای امنیتی و استانداری و وزیر کشور جلسه ای تشکیل می دهد و بر روی این گزارش کار می کند و برای اینکه مشکلاتی که پیش از این در مرز وجود داشت به حداقل برسد و همچنین مردم مرزنشین هم از نعمت مراودات مرزی برخوردار شوند.
در نهایت نتیجه گزارشات گروه اعزامی در جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی مطرح شده و نتایج حاصله هم در طرحی که نمایندگان مجلس ارائه داده اند برای رفع مشکلات کولبران در طرح اثر داده می شود تا بتوانیم درد و رنج مردم سردشت، پیرانشهر و سلماس را کمتر کنیم و بهره مندی از مناطق مرزی سبب امنیت بیشتر، دلخوشی و اشتغال برای مردم این مناطق شود.
به گزارش ایرنا، ساعت 8:40 دقیقه شب نهم بهمن سقوط بهمن در روستای بیوران علیا سردشت موجب گرفتار و مدفون شدن 16 نفر شد که چهار نفر از آنها فوت کردند و بقیه توسط نیروهای امدادی منطقه نجات یافتند. 
روستای 590 نفری بیوران علیا با 135 خانوار در حدود 10 کیلومتری شهرستان سردشت قرار دارد.
در هفته گذشته نیز یکی از کولبران 17 ساله سردشتی در اثر شدت سرما جان باخت.
شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا