اخبار
کد خبر : 4144 ۱۳۹۵/۱۲/۱۶   

رتبه نخست آذربایجان غربی در مبارزه با زمین خواری/ مبارزه بیولوژیکی با آفت جوان خوار بلوط در جنگل های استان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: استان با خلع ید هزار و 650 هکتار اراضی ملی، رتبه نخست مبارزه با زمین خواری در کشور را داراست.

به گزارش نای قلم، رحمان وهاب زاده در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در آذربایجان غربی از هزار و 650 هکتار اراضی ملی خلع ید و از تصرف 2 هزار و 500 هکتار از اراضی ممانعت شده است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه یگان حفاظت جلوگیری از تخریب، تصرف و آتش‌سوزی است، افزود: در این باره امسال شاهد کاهش 30 درصدی مسائلی همچون تحریب، آتش‌سوزی و زمین‌خواری بوده‌ایم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در ادامه به مبارزه بیولوژیکی با آفت جوان خوار بلوط اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در کشور از طریق محلول پاشی هوایی در سطح جنگل های سردشت و پیرانشهر در راستای کنترل آفت خطرناک جوان خار بلوط در این جنگل ها در سطح سه هزار هکتار با استفاده از باکتری مفید با سیلیوس به وسیله دو فروند هواپیما محلول پاش عملیات کنترل انجام شد.

به گفته وی امسال 80 درصد از پوشش جنگلی بلوط محلول پاشی شده است.

وهاب زاده ادامه داد: نهال کاری در یک هزار و 850 هکتار حاشیه دریاچه ارومیه و احیای 450 هکتار درختچه های شورِ گز را از جمله اقدامات صورت گرفته برای حفاظت اراضی ملی ذکر کرد و گفت: با انجام عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری تا 60 درصد از ریزگردها جلوگیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود گفت: رویکرد اداره کل منابع طبیعی استان بر اساس حفاظت مشارکتی است، این استان بر اساس ارزیابی انجام شده از طرف ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان جنگلها و مراتع کشور در بین 30دستگاه اجرایی به عنوان دستگاه اجرایی برتر در زمینه کنترل کانون های بحرانی و ریز گرد ها و مبارزه با بیابان زدایی رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

وی ادامه داد: سازمان جنگل در بحث حفاظت مشارکتی جدی است و امسال نیز شعار "همیار طبیعت باشیم " را سرلوحه کارهای خود قرار داده که در همین راستا تاکنون بالغ بر 290 هزار هکتار از اراضی ملی استان در قالب طرح حفاظت مشارکتی قرار گرفته اند که با همکاری و همراهی مجریان و بهره برداران عرصه های ملی این طرح انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان ادامه داد: در ترویج فرهنگ منابع طبیعی رسانه ها مهمترین نقش را دارند و رسانه ها در حوزه منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند بنده از همین جا از تمام رسانه و خبرنگارانی که  ما را یاری می کنند تا شاید گوشه ایی از تلاش های شبانه روزی خادمان عرصه های ملی برای افکار عمومی جامعه تبیین شود قدردانی می کنم و امیدوارم همچنان با قلم و فکر واقع بینانه خود ما را همراهی کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال از میان ۳۰۶ فقره پرونده درخواست صدور مجوز بهره‌برداری از مراتع ۳۰۱ مورد از آن مورد موافقت قرار گرفت.

وهاب‌زاده اظهار داشت: مراتع آذربایجان غربی نقش غیرقابل انکاری در وضعیت اقتصادی استان دارند به طوری که هم اینک افزون بر 53 درصد از گوشت مصرفی آذربایجان غربی با استفاده از اراضی منابع طبیعی تأمین می‌شود.

وهاب‌زاده در ادامه سخنان خود از غرس 9 هزار نهال در شهرستان خوی خبر داد و تصریح کرد: این تعداد در مساحت 100 هکتاری صورت گرفت.

آذربایجان غربی2 میلیون و 750 هکتار اراضی ملی دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا