اخبار
کد خبر : 4137 ۱۳۹۵/۱۲/۱۵   

روند خشکی دریاچه ارومیه معکوس شده است

استاندار آذربایجان غربی گفت: روند خشکی دریاچه ارومیه با اقدامات دولت یازدهم معکوس شده است.

به گزارش نای قلم، قربانعلی سعادت در همایش ویژه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در ارومیه اظهار کرد: با اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق حاشیه این دریاچه از تاثیر مخرب ریزگردهای آن در امان ماندند.

وی افزود: این تعداد از جمعیت استان های مجاور دریاچه ارومیه در حلقه نخست تاثیرپذیری از خشکی دریاچه ارومیه و ریزگردهای نمکی حاصل از آن قرار داشتند.

سعادت ادامه داد: با اجرای کامل طرح های انتقال آب حوضه به حوضه تا هفت سال آینده، احیای این دریاچه محقق می شود.

وی ضمن تقدیر از فعالان عرصه های منابع طبیعی استان اظهار کرد: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است اما بهره‌وری از طبیعت نیز باید همراه با فعالیت‌های احیایی باشد چرا که امروز احیای دریاچه ارومیه الگویی برای احیای تالابهای خوزستان و فارس در کشور شده است. 

سعادت تصریح کرد: تشکل های زیست محیطی نیز برای ترویج فرهنگ سبز باید مشارکت کنند تا این عرصه ها برای نسل های آینده حفظ شود. 

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پر کردن چاه های غیرمجاز و تبعات ناشی از آن در استان گفت: در حال حاضر معیشت بسیاری از مردم به چاه های موجود وابسته است و در مواردی با بستن چاه کشاورزان، معیشت آنها به خطر افتاده و آنها ملزم به مهاجرت به شهر و حاشیه نشینی می شوند که در این خصوص باید بیشترین دقت را داشته باشیم.

وی با تاکید بر فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و اشتغال در طرح های غیرکشاورزی بیان کرد: امسال قرار بود سه هزار حلقه چاه مسدود شود که از این تعداد، نزدیک به هزار و 500 حلقه تا پایان بهمن ماه امسال به منظور حفاظت از منابع آب این استان مسدود شده است که عمده چاه های پر شده در حاشیه رودخانه ها و برای مصارف کشاورزی بوده است.
سعادت تاکید کرد: در این راستا باید اجرای روش های آبیاری تحت فشار تجمیعی در اراضی زراعی و باغی را توسعه دهیم تا از این طریق تعداد چاه ها به حداقل کاهش یابد. 
وی ادامه داد: درحال حاضر دو سال از عملیات اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه می گذرد که وضعیت این دریاچه به سوی تثبیت پیش می رود و امیدواریم تا پایان ده سال پیش بینی شده برای احیای این دریاچه ، شاهد احیای دوباره این زیست بوم ارزشمند باشیم.

در ادامه این مراسم همزمان با اولین روز از گرامیداشت هفته منابع طبیعی، از تمبر روز درختکاری با حضور استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی رونمایی شد و از بهره برداران نمونه در عرصه های ملی و بازنشستگان اداره کل منابع طبیعی استان نیز در پایان مراسم با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

در این مراسم استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و سایر مسئولان حاضر در این مراسم با رونمایی از تمبر روز درختکاری به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی هر يك، يك اصله نهال در محوطه ساختمان شماره دو سازمان جهاد کشاورزی استان غرس كردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا