اخبار
کد خبر : 4135 ۱۳۹۵/۱۲/۱۵   

«قیزیل کورپو» زنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

«قیزیل کورپو» زنوز و هشت اثر دیگر فرهنگی –تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش نای قلم، «قیزیل کورپو» بین سال های 1265 تا 1270 شمسی در زمانی که وسایل نقلیه امروزی وجود نداشت، ساخته شده است.

این پل قدیمی و مشهور زنوز دارای پایه های صخره ای است که از دل زمین سربرآورده اند به همین جهت سیل قادر به تخریب آن نیست، اما به علت نزدیکی پایه های پل که در بعضی از جاها به کمتر از دو متر می رسد، در بعضی از مواقع که سیلاب های عظیم راه می افتد و درختان و سنگ های بزرگ را از جا کنده و با خود می آورد، درختان در زیر پل گیر کرده و دریاچه بزرگی پشت پل ایجاد و سیل از روی پل سرازیر می شود.

طاق پل از داخل به شکل مربع های تودرتو زده شده به طوری که یک مربع کوچک در مرکز طاق به وجود آمده و هر قدر به طرف بیرون رفته مربع ها بزرگتر شده اند.

مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از گچ، خاک و سنگ های آهکی تخت به اندازه یک آجر کامل که در زنوز به آن سنگ های آهکی«کپیر داشی» می گویند.

در پایگاه خبری "سیری در ایران" آمده است، این پل مرتفع و یک دهنه با پیش قدمی، همت و کوشش شخصی به نام مطلب ساخته شده است. مطلب پس از آماده کردن مقدمات کار، استاد حسین معمار تبریزی را می آورد و ساخت پل را شروع می کنند.

گفتنی است مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی از ثبت هشت اثر دیگر فرهنگی –تاریخی آذربایجان ‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار اظهار کرد: ایستگاه راه‌آهن، حمام شادآباد مشایخ، خانه میرزایی (مهد قرآن تبریز)، حمام قدیمی روستای سفیده خوان، خانه کلکتچی شهرستان تبریز، کاروانسرای کلیبر و خانه «اربابی تیل» شهرستان شبستر و پل «دهخوراگان» شهرستان آذرشهر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: پرونده این آثار در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی و پیشنهاد ثبت اثر، توسط شورای ثبت آذربایجان‌شرقی آماده و به سازمان مرکزی پیشنهاد شد و پس از بررسی و تائید کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول کشور هفتم اسفند ماه در جلسه کمیته ثبت آثار تاریخی به ثبت ملی رسیدند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا