اخبار
کد خبر : 4100 ۱۳۹۵/۱۲/۰۹   

"گرامیداشت مفاخر"؛ یکی از حلقه مفقوده های حوزه فرهنگ استان

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: یکی از حلقه مفقوده های حوزه فرهنگ استان بحث گرامیداشت مفاخر، نام آوران، اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه است.

به گزارش نای قلم، هوشنگ عطاپور امروز در جلسه هم اندیشی اتاق فکر انجمن مفاخر استان که با حضور فرمانداران شهرستان های اشنویه، میاندوآب، سردشت، سلماس و خوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از عناصر اصلی فرهنگ هر جامعه خلاقان و تولیدکنندگان مفاخر فرهنگی هستند که متاسفانه در گذشته مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته اند.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت ها و ماموریت های برنامه ریزی شده برای حوزه فرهنگی و اجتماعی، استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی در بحث مفاخرشناسی است که در این راستا اتاق های فکر با حضور اندیشمندان، نخبگان، محققان و پژوهشگران تشکیل می شود.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: برگزاری این اتاق های فکر، زمینه شناسایی مفاخر بنام و مشهور همه شهرستان های استان را فراهم کرده است و در راستای آن برنامه ریزی برای گرامیداشت یاد بزرگان انجام می شود.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید "اجتماعی" است، اضافه کرد: یکی از بحث های اساسی دولت، بحث های اجتماعی و فرهنگی است به طوری که آسیب ها را مطالعه می کند و راهکار ارائه می دهد.

عطاپور با تاکید به اینکه اقدامات فرهنگی، راهکار مدیریت و کاهش آسیب های اجتماعی است، متذکر شد: یکی از مهم ترین کارهای فرهنگی که می تواند الگو برای نسل آینده و راهگشا برای نسل فعلی باشد، نکوداشت مفاخر و مشاهیری هستند که با کمترین امکانات و با اتکا به توان و استعداد خود تلاش کردند و آثاری به جا گذاشتند.

وی اذعان کرد: نباید بزرگداشت مفاخر استان که بیشتر آنان چهره مشهور و ملی هستند، تنها به مرکز استان محدود شود بلکه تمام شهرستان های آذربایجان غربی صاحب مفاخر به نام و ملی هستند که باید برای الگوگیری به جوانان شناسانده شوند.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هویت هر شهر به هویت فرهنگی آن شهر برمی گردد، خاطرنشان کرد: حفظ هویت فرهنگی شهرها از طریق احصا، گرامیداشت و برگزاری یادمان های مفاخر فرهنگی است.

به گفته عطاپور در راستای حفظ الگوهای فرهنگی شهرستان ها ضرروی است به تفکیک هر شهرستان کتاب نام آوران مشاهیر و مفاخر علمی و فرهنگی همان شهرستان تهیه شود.

وی همچنین بر نامگذاری معابر، اماکن علمی، فرهنگی به نام مفاخر فرهنگی آن شهرستان،  نصب تندیس های مفاخر و ایجاد یادمان ها، برگزاری کنگره های علمی و چاپ مجموعه مقالات و برنامه های نکوداشت در سطح شهرستان ها تاکید کرد.

عطاپور در عین حال تصریح کرد: نباید اجازه دهیم ارزش های جنگ و دفاع مقدس از بین برود و نقش آذربایجان غربی در دفاع مقدس کمرنگ شود، این خیانت به استانی است که 12 هزار شهید تقدیم نظام کرده است.

در ادامه این نشست در خصوص نحوه فراخوان و برگزاری همایش نکوداشت مفاخر و مشاهیر در پنج شهرستان اشنویه، میاندوآب، سردشت، سلماس و خوی و نحوه مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و فرمانداری ها بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا