اخبار
کد خبر : 4071 ۱۳۹۵/۱۲/۰۳   

201 فقره محل دپوی کالای قاچاق در آذربایجان غربی کشف شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: 201 فقره محل دپوی کالای قاچاق امسال در استان کشف شده که این تعداد 24 درصد بیشتر از انبارهای قاچاق کشف شده در سال گذشته است.

به گزارش نای قلم، علیرضا رادفر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این بازده زمانی 2 هزار و 400 فقره پرونده مربوط به قاچاق کالا در محاکم قضایی آذربایجان غربی تشکیل شده است.

وی ارزش ریالی این کالاها را بیش از هزار و 636 میلیارد ریال اعلام کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اضافه کرد: 28 شبکه از ابتدای سال تاکنون در استان شناسایی و متلاشی شده است که در مقایسه با سال گذشته 17 درصد رشد دارد.

رادفر اظهار کرد: امسال 2 هزار و 643 عملیات منجر به کشف کالای قاچاق اجرا شده است که در مقایسه با سال گذشته 38 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در سال جاری چهار هزار و 865 هزار پاکت سیگار، 54 هزار متر پارچه، 299 هزار ثوب البسه، 16 هزار کیلوگرم چای، 143 هزار ماده محترقه، 345 هزار قوطی و بطری مشروبات الکلی و 19 هزار دستگاه تجهیزات ماهواره ای در آذربایجان غربی کشف شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: در همه موارد کالای قاچاق به جز تجهیزات ماهواره ای و مشروبات الکلی شاهد افزایش کشفیات بوده ایم به طوری که میزان کشف سیگار 442 درصد، کشف پارچه 124 درصد، چای قاچاق 90 درصد، مواد محترقه 81 درصد و البسه 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.
رادفر افزود: امسال به علت کم شدن میزان قاچاق مشروبات الکلی که مهمترین عوامل آن مسدود شدن معابر، گفت و گوهای دیپلماتیک با کشورهای همسایه و کشف چندین محل دپوی مشروب در آن طرف مرزها بود، میزان کشف این کالا نیز در استان 20 درصد کمتر شده است.

کاهش 25 درصدی کشف تجهیزات ماهواره

وی اضافه کرد: در سال جاری همچنین شاهد کاهش 25 درصدی کشف تجهیزات ماهواره در آذربایجان غربی بوده ایم.

رادفر در اظهارات خود در رابطه با علل زمینه ساز قاچاق گفت: نبود یک نظام کارآمد برای پایش و رصد مبادی و مرزها، وجود برخی نواقصات و اشکالات در قوانین و نظام گمرکی کشور، نبود یک سیستم جامع برای کنترل نظام گردش پولی و ارزی کشور، نبود نظارت کافی بر حمل و نقل و انبارها و برخی نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی در مرزها، از جمله عواملی است که باعث شکل گیری پدیده قاچاق در جامعه می‌شود که ضرورت دارد برای مبارزه مؤثر با آن، علاوه بر تلاش‌ها و اقدامات متولیان امر و نیروهای انتظامی و امنیتی، در این خصوص فرهنگسازی نیز صورت گیرد تا مردم و جامعه نیز پای کار بیایند.

وی در ارتباط با مساله کولبران نیز افزود: بر اساس تعریف صورت گرفته، کولبر کسی است که در زمان های مجاز از معابر مجاز، کالاهای مجاز را از این سوی مرز به آن سو و یا بالعکس حمل می‌کند و هیچ کولبری بر اساس تعریف فوق تاکنون در استان مورد تعرض قرار نگرفته است.

حق مرزنشینان بهره مندی از مزیت‌های مرزی است

رادفر گفت: اگرچه ما معتقدیم که حق مرزنشینان بهره مندی از مزیت‌های مرزی است و در این راستا معابر مجازی نیز برای فعالیت آنها در نظر گرفته شده است، اما کسانی که قصد دارند از مناطق ممنوعه مرزی تردد کنند، مرزبانی ما بر اساس تکلیفی که بر عهده دارد باید اقدام به بازدارندگی کند چرا که ما اگر از مرزهایمان مراقبت و حفاظت نکنیم، ممکن است نظیر انفجارهایی که در سایر نقاط دنیا رخ می‌دهد در شهرهای ما نیز رخ دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص صدور مجوزهایی برای مرزنشینان استان نیز گفت: توسط مرزبانی دفترچه‌هایی برای مرزنشینان صادر شده که فرمانداران بر اساس این دفترچه‌ها، مجوزهایی برای مرزنشینان با مشخص شدن نوع و حجم کالای مجاز، صادر می‌کنند تا از طریق آن از معابر مجاز کالا بیاورند و در این خصوص از سوی استانداری هیچ مجوزی صادر نمی‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در رابطه با ورود کالاهای مجاز از معابر مرزی به شهرهای مرزی استان و گردش آنها در سایر نقاط استان گفت: بر اساس مصوبه شورای تأمین استان، گردش کالاهای مجازی که از معابر مرزی وارد شهرستان‌های مرزی می‌شوند، در داخل استان ممنوعیت ندارد و به نیروهای انتظامی نیز موضوع مذکور ابلاغ شده است.

 ضرورت بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها

رادفر بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها، روحانیت و سایر مراجع تاثیرگذار در جهت فرهنگسازی برای استفاده از کالای داخلی با هدف تقویت تولید و اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز در همین راستاست و لازم است با زمینه سازی و بسترسازی مناسب و همچنین تلاش خود تولیدکنندگان داخلی، نسبت به پیشبرد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی و تقویت بخش تولید در کشور اقدام نماییم.

وی به برخی از برنامه‌های مهم در دست اجرا برای مبارزه موثرتر با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: طراحی سامانه جامع مدیریت انبارها و مراکز نگهداری کالا، طراحی سامانه‌ای برای کنترل گردش پول در کشور و تجهیز شدن گمرکات به تکنولوژی‌های جدید که در استان نیز در دستور کار است، برنامه‌های مهمی هستند که با اجرایی شدن نهایی آنها، تا حد زیادی هم جلوی پولشویی و هم جلوی قاچاق کالا و ارز در کشور گرفته می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی ضمن اینکه از اصحاب رسانه خواست برای تحقق شعار خرید کالای ایرانی فرهنگسازی کنند، گفت: اکنون و در آستانه نزدیک شدن به ایام عید نوروز که مردم بیشتر خرید می‌کنند به‌ویژه خرید البسه، لازم است که برای خرید کالای ایرانی بیشتر فرهنگسازی شود؛ خیلی از تولیدات لباس در داخل کشور انجام می‌گیرد اما متاسفانه روی آنها مارک خارجی زده می‌شود و به فروش می‌رسد، فلذا باید کمک کنیم که مارک و برند تولیدات داخلی خودمان در جامعه جایگاه خود را پیدا کند.

رادفر از رسانه‌ها خواست برای نهادینه سازی فرهنگ "نه به مواد محترقه" در پایان امسال نیز تلاش کنند.

وی تاکید کرد: در این روزهای باقیمانده از سال انتظار داریم که رسانه‌ها هم در خصوص نهادینه شدن فرهنگ نه به ترقه کار کنند تا ان شاء الله امسال شاهد هیچ  تلفات و مجروحیتی به خاطر استفاده از مواد محترقه نباشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا