اخبار
کد خبر : 4070 ۱۳۹۵/۱۲/۰۳   

گؤروش؛ محفلی برای نکوداشت پیشکسوتان هنری

اشاره: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی در سال جاری در عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری از تحرک و پویندگی متفاوتی برخوردار است. یکی از برنامه های جدیدی که در سال 95 در واحد آفرینش های ادبی این حوزه تا حدی موفق اجرا شد و تاثیرگذار و جریان ساز و تحرک آفرین بود، سلسله نکوداشت ها در تجلیل از شاعران پیشکسوت ارومیه است که امسال شش مورد تحت عنوان "گوءروش" (دیدار) در طول هشت ماه (از تیر تا بهمن) انجام گرفت که آخرین و ششمین گوءروش اخیرا در 27 بهمن در نکوداشت شاعر صمیمی و مردمی ارومیه باباعلی جوانمرد بود.

شش شاعری که در نکوداشت شان برنامه گوءروش برپا شده قنبر حقیری، غلامرضا دانش فروز، حسین سنجیده، جعفر بزرگ امین، سید حیدعلی آران و باباعلی جوانمرد هستند، به این بهانه مصاحبه کوتاهی با مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری و دبیر اجرایی این سلسله برنامه های نکوداشت (گوءروش) که خود از شاعران و نویسندگان و اهل رسانه استان است انجام دادیم که تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم:

مصطفی قلیزاده علیار اظهار داشت: مراسم نکوداشت شاعر مردمی ارومیه «باباعلی جوانمرد» روز چهارشنبه 27 بهمن که یکی از سردترین و برفی ترین روزهای زمستان امسال در ارومیه بود، انجام گرفت و برخلاف تصور ما، خیلی هم پرشور بود و جمعی کثیری از شعرا، نویسندگان، مسئولان، اصحاب رسانه و دوستداران جوانمرد به مدت سه ساعت در کنار خود شاعر و خانواده اش در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی در ارومیه نشستند و تبریک گفتند و شعر خواندند و هدیه دادند و ما به چشم خود دیدیم که باباعلی جوانمرد واقعا شاعر مردمی و محبوب و مقبول مردم است.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان در توضیح برنامه نکوداشت موسوم به گوءروش گفت: گوروش برنامه ای ساده در تجلیل از زحمات یک هنرمند است، ویژه برنامه ای که امسال به همت ریاست قبلی حوزه هنری آقای نوروزی جهت نکوداشت پیشکسوتان هنری و به پیشنهاد واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری بنا نهاده شد. البته در دوره جدید و سرپرستی آقای احد هوشمند اهتمام جدی و مستمر و حمایت بیشتری نسبت به این امر شد و تا کنون برای شش شاعر و ادیب مراسم گوءروش برگزار شده است.

وی افزود: گوروش اختصاص به یک حرکت ساده جهت تجلیل از زحمات یک هنرمند توسط دوستان و همراهان آن فرد دارد. برنامه ای بسیار ساده ولی در عین حال پر محتوا و مردمی با مدیریت حوزه هنری و  مشارکت دیگر ادارات مرتبط اگر داوطلب باشند مثلا اداره کل فرهنگ و ارشاد و بسیج هنرمندان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان و ...و دوستان و بستگان  هنرمند مورد تقدیر.

قلیزاده علیار خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی های مهم این برنامه حضور فعال خانواده و بستگان فرد هنرمند است که اولا تمام این گفت و شنودها و تقدیرها پیش چشم خانواده و صورت صورت می گیرد و آنان در خود حس احترام و حرمت می کنند در واقع حوزه هنری می خواهد با این برنامه قدردان زحمات خانواده هنرمند نیز از زبان دوستان و همراهنش باشد.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در باره باباعلی جوانمرد گفت: این شاعر مردمی استان متولد 1332 میاندوآب و ساکن ارومیه و بازنشسته ارتش است و تاکنون 6 جلد از مجموعه اشعارش به همت و هزینه خود وی از سوی نشر یاز در ارومیه چاپ و منتشر شده است. وی در عین حال که از شاعران اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ارومیه و برادر شهید رضا جوانمرد و شاعری پرتلاش و اجتماعی و طنزپرداز است و با واحد آفرینش های ادبی و دفتر طنز ارومیه ارتباط مستمر دارد

وی در بیان ویژگی های شعر باباعلی جوانمرد گفت: شعر این شاعر دارای ویژگیهای خاص می باشد. اولین ویژگی شعر باباعلی جوانمرد زبان ساده و عامه فهم و شیرین و طنزآمیز اوست.

دومین ویژگی شعر جوانمرد پرداختن به موضوعات و مسائل زنده و اجتماعی و ملموس مردمی است برای همین هم همه آحاد مردم ترک زبان اعم از باسواد و بی سواد و عالم و عامی و شهری و روستایی، شعر جوانمرد را دوست می دارند لذا او به عنوان یک شاعر مردمی و اجتماعی در بین همه اقشار مردم شناخته می شود.

قلیزاده علیار خاطرنشان کرد: البته سومین ویژگی شعر باباعلی جوانمرد نفوذ در دل عاشیق های آذربایجان است و بسیاری از این هنرمندان تعداد زیادی از اشعار وی را با ساز و آواز در مجالس جشن و سرور و در صدا و سیما و مجالس هنری و مراسم رسمی ترنم می کنند که این توفیقی بزرگ و منحصر به فرد این شاعر است.

وی در پاسخ به اهمبت مراسم نکوداشت جوانمرد گفت: در این مراسم تعدادی مسئولان از جمله دکتر علیزاده امامزاده رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ارومیه، دکتر اسدپور رئیس دانشگاه فنی شهید قاضی ارومیه، مصطفی میلانی مدیر مجتمع فرهنگی محمد رسول الله (ص) حجت الاسلام عابدی مدیر عامل آرامستان های ارومیه، علیرضا نوروزی رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، نعلبندی مسئول بنیاد فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان غربی، قلیزاده معاون صدا و سیمای استان و احد هوشمند رئیس حوزه هنری و پاشایی معاون مالی و اداری حوزه هنری و ... و اساتید شعر و ادب و شاعران جوان و هنرمندان عاشیق استانی حضور داشتند و پیرامون شعر و شخصیت جوانمرد مطالبی ایراد کردند و سه نفر از عاشیق ها عاشیق رضا پوینده، عاشیق قربان پورولی علیار و عاشیق غلامرضا علیزاده با ساز و آهنگ اشعاری از این شاعر را برای حاضران خواندند.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه و دبیر اجرایی و مجری مراسم نکوداشت جوانمرد گفت: تقدیرنامه ای از سوی احد هوشمند رئیس حوزه هنری خطاب به آقای جوانمرد نوشته شده و توسط ایشان در این مراسم تقدیم شد و مهمترین نکته این تقدیرنامه عبارت بود از ستایش از نگاه ملی باباعلی جوانمرد در اشعارش بود.

قلیزاده علیار اظهار داشت: مهمترین حامیان این برنامه خود هنرمندان و خصوصا خانواده هنرمند هستند ولی فراموش نمی کنیم بانیان و همراهان اصلی برنامه که حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که با این حرکت پسندیده موجب شناساندن هنرمندان پیشکسوت در بین جوانان و عموم مردم شده اند.

وی خاطرنشان ساخت: امسال علی رغم نبود بودجه و اعتبارات کافی، اقدامات و برنامه های فرهنگی و هنری خوبی به همت ریاست و همکاران حوزه هنری آذربایجان غربی در راستای تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام گرفته  که می توانم از عصر شعر انقلاب اسلامی در 20 بهمن و قبل از آن عصر شعر "شکوه بصیرت" به مناسبت سالگرد حماسه 9 بود. همچنین کانون ادبیات داستانی به همت والای استاد دکتر محمدعلی ضیایی و کارگاه آموزش اصول داستان نویسی با حضور نویسنده و هنرمند جوان آقا مجتبی اسماعیل زاده از فعالیت های مهم است

قلیزاده علیار یادآور شد: دفتر طنز ارومیه در حوزه هنری و در ارومیه و استان جایگاهی منحصر بفرد و جریان ساز دارد و از سال 89 به همت و تلاش بی وقفه و جانانه شاعر طنزپرداز و توانمند سعید سلیمانپور راه اندازی شده و امروز ارومیه را به قطب طنز کشوری تبدیل کرده و چندین برنامه در سطح ملی اجرا کرده که شهریور ماه امسال شاهد کنگره ملی بزرگداشت استاد کریمی مراغه ای در ارومیه بودیم.

مصطفی قلیزاده علیار در پایان گفت: من به خاطر همکاری همه همکاران حوزه هنری آذربایجان غربی و همگامی ریاست حوزه هنری استان از زمان جناب پناه نجف زاده تا امروز تشکر می کنم، همچنین از همه هنرمندان و شعرا و نویسندگان و استانداری و ادارات کل فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان و ... و اصحاب رسانه سپاسگزارم که در اجرای برنامه های ادبی با واحد ادبیات همکاری دارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا