Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 404 ۱۳۹۴/۰۵/۲۴   

روابط فرهنگی ارومیه و باکو گسترش می یابد

* نمایشگاه آثار هنرمندان نقاش جمهوری آذربایجان در ارومیه برگزار می شود

جمهوری آذربایجان با توجه به وجود پیوندها و مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی، نژادی و... دارای اهمیت بسیاری در نزد ایرانیان است.

به گزارش نای قلم، همسایگی ایران با جمهوری آذربایجان البته تفاوت عمده ای با سایر کشورهای همسایه دارد، آذربایجان همسایه ای است که بیشترین اشتراکات را با کشورمان در تمام زمینه های تاریخی، انسانی، فرهنگی، اقتصادی و بویژه دینی دارد، از این رو ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت مناسبات همه جانبه خود، باید از ظرفیت ها و فرصت های موجود استفاده کنند؛ تحقق این مهم می تواند آینده روشنی را برای دو همسایه برادر و مسلمان نوید دهد.

در این راستا رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با سفر به جمهوری آذربایجان از هفدهم تا بیست و سوم مرداد ماه سال جاری با مقامات فرهنگی این کشور همسایه در باکو دیدار کرد.

این سفر که به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو و با هدف ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری حوزه های هنری استان های مرزی ایران از جمله آذربایجان غربی با کشورهای همسایه صورت گرفت بر توسعه ارتباطات فرهنگی و مناسبات فیمابین تاکید شد.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به دستاوردهای سفر هیات فرهنگی از این نهاد به جمهوری آذربایجان می گوید: در این سفر تمهیدات لازم برای گسترش روابط فرهنگی ارومیه و باکو اندیشیده شد.

به گفته علیرضا نوروزی طبق برنامه ریزی های انجام شده سعی خواهیم کرد با همکاری نهادهای فرهنگی جمهوری آذربایجان و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در این کشور، توانمندی های هنری و فرهنگی ارومیه و باکو را به مردم این شهرها نشان دهیم.

وی اضافه می کند: علاوه بر آن اجرای برنامه های فرهنگی مختلف به ویژه در حوزه های شعر، موسیقی و هنرهای تجسمی با حضور هنرمندان ارومیه و باکو از جمله دیگر برنامه ریزی هایی بود که در این سفر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این سفر ظرفیت های فرهنگی و هنری آذربایجان غربی به مسئولان جمهوری آذربایجان معرفی شد، اظهار می دارد: با این امر، مسئولان فرهنگی این کشور فعالیت های فرهنگی در این استان را بسیار قابل توجه ارزیابی کردند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در این سفر فرهنگی دیدارها و گفت و گوهایی جداگانه با محسن پاک آیین سفیر ایران در باکو، سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان، دفتر صدا و سیمای ایران در باکو و گفت و گو با شبکه سیمای آذری سحر و نمایندگی خبرگزاری ایرنا در آذربایجان داشت.

همچنین دیدار با  برخی از  شخصیت ها و حضور در مراکز فرهنگی، ادبی و هنری کشور آذربایجان از جمله موزه ادبی حکیم نظامی، انجمن نقاشان، کتابخانه مرکزی آذربایجان، خبرگزاری آذرتاج، شعبه نسخ خطی آکادمی علوم، کتابخانه خانگی شاعر معروف مرحوم حاج مایل، مجموعه تاریخی معماری اسلامی شیروانشاهان ،زیارتگاه حکیمه خاتون (بی بی هیبت)، زیارتگاه رحیمه خاتون نارداران و آرامگاه مشاهیر از برنامه های رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در پایتخت جمهوری آذربایجان بود.

اجرای برنامه های فرهنگی مختلف به ویژه در حوزه های شعر و موسیقی و هنرهای تجسمی  به صورت متقابل در ارومیه و باکو در آینده نزدیک و آشنایی  مردم دو کشور از توانمندی های هنری و فرهنگی یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این سفر فرهنگی بود.

فعالیت مشترک در زمینه ترجمه کتاب های نویسندگان و شعرای دو کشور در دیدار نوروزی با رفایل حسین اف رئیس موزه ادبیات جمهوری آذربایجان نیز بررسی شد.

همچنین مقرر شد برنامه هنری مشترک از سوی دو طرف با همکاری استان های همجوار از جمله استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل انجام گیرد .

در این دیدار قرار شد اولین برنامه هنری استان آذربایجان غربی با هماهنگی رایزنی فرهنگی سفارت ایران و با حضور شعرای استان آذربایجان غربی در باکو برگزار شود .

در دیدار نوروزی با فرهاد خلیل اف رئیس اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان نیز توافق شد دو ماه دیگر با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه آثار هنرمندان نقاش جمهوری آذربایجان در نگارخانه حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا