اخبار
کد خبر : 4029 ۱۳۹۵/۱۱/۲۶   

تقریب نشات گرفته از سیره رسول اکرم است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئله تقریب نشات گرفته از سیره رسول اکرم است.

سید هاشم بطحایی گلپایگانی در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: سنگ زیربنای تقریب از زمان رسول خدا شروع شده است به طوری که پس از هجرت به مدینه و به دلیل وجود شرایط خاص و دشوار آن زمان پیامبر اکرم اقدام به اجرای عقد اخوت بین مهاجران و انصار کرد.

وی افزود: پیغمبر اسلام با وحدت و تقریبی که بین مهاجر و انصار انجام داد در حقیقت یک قدرت و هسته مرکزی نیرومندی در مقابل بیگانگان تشکیل داد تا دیگران در بین آنها نفوذ نکنند و آنها را پراکنده نکنند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، اذعان کرد: مذاهب پنج گانه در اصول هیچ اختلافی ندارند، حنبلی ها پیرو احمد حنبل، شافعی ها پیرو محمد بن ادریس شافعی، حنفی ها پیرو ابو حنیفه، مالکی ها ابوعبدالله مالک و جعفری ها پیرو امام جعفر صادق (ع) هستند که همه یک قرآن، یک پیغمبر، یک خدا، یک قبله و یک معاد داریم و هیچ اختلافی وجود ندارد اختلاف فقط در مسئله جانشینی پیغمبر است که اشاره شد.

وی در ادامه سخنان خود آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت را از جمله منادیان وحدت اسلامی عنوان کرد و افزود: آيت‌الله بروجردي از تاسيس و توسعه دارالتقريب حمايت كرد، با درك صحيح از موقعيت جهان اسلام سعي مي‌كرد از عواملي كه وحدت مسلمانان را به خطر مي‌اندازد، جلوگيري كند.

به گفته بطحایی رويكرد آيت‌الله بروجردي و بعضي ديگر از فقهاي اهل سنت مانند شيخ محمود شلتوت براي وحدت اسلامي، تفاهم و همگرايي زيادي در ميان مسلمانان به دنبال داشته است.

اولین استاندار و نماینده حضرت امام در چهارمحال بختیاری، ادامه داد: هدف از تقریب یعنی ایجاد وحدت میان همه افراد و اقشاری که در یک هدف باهم شریک هستند و هم شرکت راهی، مقصدی و آرمانی دارند تا یک دست شوند و به فضل الهی این کار انجام شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: سنت نقشه راه است و شیعه دنباله رو این نقشه، لذا همه فرق اسلامی اهل سنت هستند چون همه سنت پیغمبر را قبول داریم از این رو اختلافی هم وجود ندارد.

وی اظهار کرد: امروز دشمن از اختلافات جزیی حسن استفاده برای خودش می کند و کار به جایی رسیده است که کشتن شیعه زمینه رفتن به بهشت تلقی می شود در حالی که این خلاف نص فرمان پیغمبر است و طبق فرموده پیامبر اکرم هیچ مسلمانی بر مسلمانی امتیازی ندارد، مقدم نیست و فقط تقوا و پرهیزگاری باعث امتیاز است.

بطحایی با اشاره به اینکه دنیای اسلام با قدرتی که دارد به جای اینکه اولین قبله اش را از چنگال صهیونیست نجات دهد پولشان را خرج خودکشی خود می کند، تاکید کرد: تقریب می تواند وحدت و قدرت در دنیای بشریت به وجود بیاورد، به اقتصاد، سیاست و صنعت بپردازد تا شکوفا شود در حالی که به خاطر تفریق در حال منحل شدن است.

وی در ادامه سخنان خود ناآگاهی، تعصبات و ضعف حکومت ها را از عوامل ایجاد تفرقه در دنیای اسلام عنوان و تصریح کرد: در شرایط حاضر مردم عربستان، ایران، عراق و سوریه هم درد هستند لذا مردم باهم تفریق ندارند متاسفانه منشا این تفریق ها حکومت ها هستند، حکومت ها برای اینکه می خواهند قدرت خود را روز به روز متزایذ کنند، در قدرت بمانند و به آرمان های مادی برسند برای حفظ و حراستشان قدرت نمایی می کنند و از طرفی آمریکائی ها، انگلیسی ها و اسرائیلی ها دنبال این هستند تا کسانی را بپذیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از طرفی این کشورها در حال ضعف و ناتوانی هستند و دست دراز می کنند به طرف دشمن به عبارت دیگر تقاضای داخل باعث ورود عرضه می شود، اما در ایران اینگونه نیست چون دیروز شاه تقاضا داشت و کمک می خواست اما امروز تقاضایی نیست و بر دهان دشمنانمان مشت محکمی می زنیم.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی به غیر از مذاهب پنج گانه حنفی، حنبلی، مالکی، شافعی و جعفری، هیچ مذهب و مکتبی قابل قبول نیست، همانطور که صهیونیسم در بین یهودیان مرام و مسلکی نیست وهابیت نیز جزو اسلام نبوده و دست ساخته انگلیسی ها و داعش هم ساخته و پرداخته وهابیت است تا صدمه ای برای اسلام زده باشند اما می بینیم که عملکردشان محکوم تمام دنیای اسلام است.

وی ادامه داد: برای اینکه زمینه نفوذ دشمن در جامعه اسلامی از بین برود باید دست از شعارهای اختلاف افکن برداشت و برای این کار حقایق بیان و تفهیم شود که شیعه و سنی مقابل هم نیستند بلکه یکی هستند.

بطحایی با تاکید بر فرهنگ سازی اظهار کرد: علما و روحانیون از نظر علمی مسئول بیان هستند و دولت ها از نظر کارگزاران و سردمداران باید زمینه ها را فراهم کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه قبل از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی اختلاف بین شیعه و سنی وجود نداشت، یادآور شد: دولتمردان آمریکا، کشور ما را یکی از استان های خود قلمداد و چپاول می کرد و ملت ایران را رعیت بایکوت شده می شناخت اما بعد از انقلاب اسلامی که احساس کردند کشورمان یک نظام استقلال آفرین است و دست استعمارگر را قطع می کند شروع به اختلاف افکنی کردند.

به گفته وی امروز خط مقدم، کشور ایران است چرا که نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه استقلال طلبی و خودباوری را در دنیای امروز به وجود آورد و امروز وظایف علما و مسئولان است که دولت ها را بیدار و ملت ها را روشنگری کنند.

بطحایی با اشاره به اینکه تقریب در مقابل تفریق است، خاطرنشان کرد: ضعف، ناتوانی، نارسایی و ناکامی از تبعات تقریق و قوت، توانایی، استقلال و ماندگاری از جمله فواید تقریب است چه بسا در وحدت و تقریب قدرت، مشت و بازویی محکم در مقابل بیگانگان به وجود می آید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا