اخبار
کد خبر : 4027 ۱۳۹۵/۱۱/۲۵   

اصلاح طلبان و انتخابات شورا‌ها

اصلاح‌طلبان به صورت هماهنگ وبرنامه‌ریزی شده قصد دارند درانتخابات شورای شهر شرکت کنند. احزاب اصلاح‌طلب برنامه‌های خود را برای معرفی فهرست نامزدها دراین انتخابات عملیاتی کرده‌اند.

شورای عالی سياستگذاری اصلاح طلبان از سوی اصلاح طلبان، مجری انتخابات شورای شهر است که برنامه‌ها و سیاست‌های خود را مشخص کرده است. با توجه به تجربه انتخابات‌های سال۹۲ و ۹۴، انتخابات شورای شهر از اهمیت به‌سزایی برای اصلاح طلبان برخوردار است. دو انتخابات اخیر برای جبهه اصلاحات«انسجام ملی»را تحقق بخشید.

در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، وحدت و یکپارچگی به جبهه اصلاح‌طلبان راه یافته و این انسجام، درانتخابات شورای شهر نیز اثرگذار خواهد بود. شورای عالی سياستگذاری با اندک تغییراتی که درترکیب خود داشت، در تلاش است که شوراهای استان‌ها و شهرستان‌ها را نیز استحکام بخشد و پس از آن، لیست‌های انتخاباتی خود را بررسی کند.

در این دوره نیز، تفاهم همه اصلاح طلبان، بر ارائه لیست‌های واحد در انتخابات‌ شورای شهر است. باتوجه به اینکه مردم در شهرهای بزرگ، به لیست‌ها رای می‌دهند، شورای عالی سياستگذاری می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی در این انتخابات داشته باشد و با ارائه لیست‌های واحد، مانع از شکسته شدن آرای جامعه شود. تا به این مرحله ، سیاست اجماع و تفاهم بر افراد، سیاستی پیروز است که اجرایی خواهد شد.

در راستای این سیاست نیز اهدافی مشخص و برنامه‌هایی برای رسیدن به این اهداف تعیین شده وجود دارد که این برنامه‌های تدوین شده باید به سرعت رو به اجرایی شدن گام بردارد. فضایی که اکنون در کشور و به ویژه در تهران پدید آمده، به نفع«تخصص‌گرایی» است و این فضا به رشد وضعیت شوراهای شهر کمک می‌کند. باتوجه به حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو، بسیاری از مردم به نقش شورای شهر پی بردند و دریافتند که اگر اعضای شورای شهر تخصص لازم را نداشته باشند، ممکن است حادثه‌های دلخراشی در کشور اتفاق بیفتد. اگر در تهران همه اعضای شورای شهر متخصص بودند، می‌توانستند با تصمیم‌گیری‌های خود، از شدت این فاجعه بکاهند.

این موضوعات باعث شده که اصلاح طلبان توجه ویژه‌ای به بحث تخصص‌گرایی در معرفی نامزدهای انتخاباتی برای شورای شهر داشته باشند تا ترکیب‌های کارآمدتری برای شوراها انتخاب شوند. شورای‌عالی سياستگذاری اصلاح طلبان، در انتخابات مجلس دهم تجربه این کار را کسب کرد و می‌تواند برای شورای شهر نیز از همان تجارب استفاده کند. برای معرفی نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، شاخص‌هایی جهت بررسی کاندیداها مشخص شد و کاندیداها از آن طریق ارزیابی شدند.

 ارائه لیست‌ها در انتخابات شورای شهر نیز این برنامه‌ها پیروی می‌کنند و افرادی ذی صلاح، شاخص‌هایی را مشخص می‌کنند که افراد متخصص وارد فهرست اصلاح طلبان شوند. کارگروهی به نام «کارگروه سياستگذاری» در شورای عالی سياستگذاری وجود دارد که وظیفه برنامه‌ریزی و مشخص کردن این سیاست‌ها را دارد که این برنامه‌ها وسیاست‌های مشخص شده در این کارگروه، به تصویب شورای‌عالی سياستگذاری می‌رسد و به سراسر کشور ابلاغ می‌شود. شوراهای استان‌ها نیز از طریق این ابلاغیه‌ها، کاندیداهای خود را تعیین می‌‌کنند.

علی صوفی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا