اخبار
کد خبر : 401 ۱۳۹۴/۰۵/۲۳   

مشکلات حمل و نقل در مرزهای ایران و ترکیه رفع شدنی است

* نشست مرزی بین ایران و ترکیه برگزار مي‌شود

"رابطه با همسایگان، از ارکان مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده؛ ضرورت توجه به این رکن در شرايط حاضر دو چندان به نظر مي‌رسد. فرصت‌های پیش‌رو برای نهادینه‌کردن همکاری‌های ایران با همسایگان و هدایت آن در مسیر همکاری و هم‌گرایی منطقه‌ای سرنوشت‌ساز است.

به گزارش ناي قلم، در اين بين ایران و ترکیه دو کشور تاریخی و دموکراتیک، دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی و دو قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه هستند که داشتن مرزهای طولانی و باثبات و وجود زمینه‌های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور و فقدان اختلافات ارضی و مرزی در یک فضای آزاد می‌تواند موجب تشکیل اتحادی قدرتمند شود چرا كه حسن هم‌جواری، محیط روانی امنی برای پرداختن دولت‌ها به برنامه توسعه خود فراهم می‌کند. علاوه بر سهم مستقیم دو کشور در تجارت خارجی یکدیگر، ایران و ترکیه در همکاری‌های علمی - فنی، انرژی، حمل‌ونقل، ترانزیت و گردشگری، مکمل یکدیگر هستند و این حوزه‌ها در برنامه‌های توسعه دو کشور جایگاه قابل‌توجهی دارند.

نگاهی به روابط دو کشور در دو سال گذشته نشان می‌دهد دو طرف به حفظ مناسبات دوستانه مصمم بوده‌اند."

سرکنسول ترکیه در ارومیه گفت: مشکلات اندک حمل و نقلی موجود در مرزهای ایران و ترکیه رفع شدنی است.

به گزارش ناي قلم، مهمت بولوت ظهر امروز در دیدار با مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی اظهار كرد: مناطق مرزی ایران و ترکیه نقش بسیار مهمی در تقویت روابط بین دو کشور دارند که امیدواریم مشکلات مرزی در آینده با تعامل بیشتر حل شود.

وی اضافه کرد: تقویت روابط بین استان‌های مرزی هدف مشترک مسئولان ایران و ترکیه است و در همین راستا می‌توان زمینه تردد روان‌تر در مبادی ورودی و خروجی دو کشور را فراهم کرد.

وی آذربایجان غربی را به لحاظ موقعیت جغرافیایی، استان موثر جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با ترکیه عنوان کرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: علاوه بر مسائل کلان که نیاز به همفکری در سطوح ملی از طریق مسئولان رده بالای کشوری دارد، می‌توان با تعامل سازنده مسائل خرد را در نشست‌های مرزی و داخلی حل کرد.

عبدالحسین علی اکبری ادامه داد: آذربایجان غربی مهمترین استان مرزی ایران به لحاظ ارتباط با کشور ترکیه به دلیل دارا بودن بیشترین مرزهای زمینی با این کشور است که نقش بسیار مهمی در توسعه مراودات دارد.

وی برای توسعه ارتباطات و حل موانع تردد سهل و روان در مبادی ورودی و زمینی اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار مقرر شد نشست مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه در آینده نزدیک برگزار شود.

آذربایجان غربی تنها استان مرزی ایران با ترکیه است که 550 کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا