اخبار
کد خبر : 3997 ۱۳۹۵/۱۱/۲۱   

آب شیرین مورد نیاز حیات وحش موجود در جزایر دریاچه ارومیه تامین می شود

عملیات احیای دریاچه ارومیه علاوه بر آبرسانی به آن، شامل حفظ شرایط زیست محیطی آن نیز می شود که حفظ حیات وحش موجود در جزایر آن با توجه به محدودیت منابع آب شیرین امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش نای قلم، با توجه به اینکه از عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش منابع آب شیرین در جزایر و چسبیدن آنها به خشکی می باشد، این عامل امکان خروج وحوش از جزایر، گیر کردن در باتلاق ها و تلف شدن آنها را در زمان بحرانی افزایش داده است و باید آب مورد نیاز آنها تامین شود.
یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای حفظ شرایط قبلی آن بعد از نجات دریاچه، مطالعه و اجرای سطوح آبگیر باران است که پس از انجام مطالعات علمی در ماه های اولیه تشکیل ستاد، اجرای آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اکنون آب شیرین مورد نیاز برای حیات وحش موجود در جزایر اسپیر و آرزو با استفاده از ذخیره سازی آب باران و آب ناشی از ذوب برف در ماه های گرم سال تامین می شود.
احداث دو باب سطح آبگیر مصنوعی، خرید و نصب بیست عدد تانکر پلی اتیلن ۴ هزار لیتری، خرید و نصب ۸ عدد آبشخور پیش ساخته پلی اتیلنی و انتقال مصالح و تجهیزات از ساحل دریاچه ارومیه به جزایر از بستر خود دریاچه شامل مسیرهای باتلاقی و نمکی از جمله اقداماتی بود که برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش انجام شده است و برای اجرای آنها اعتباری در حدود ۲ میلیارد ریال هزینه شد.
با اجرای این پروژه حدود ۴ متر مکعب آب باران در فصول بارندگی جمع آوری و بصورت تنظیم شده با استفاده از شناورهای مخصوص، به آبشخور ها هدایت و مورد استفاده وحوش قرار می گیرد.
سامانه های سطوح آبگیر باران روش های سنتی اصلاح و تکمیل شده برای استفاده از بارش وسیلاب ها هستند که می توانند برای ذخیره سازی آب باران مفید واقع شوند.
این سامانه باید بتواند سازگار با شرایط اقلیمی منطقه به ویژه از نظر رابطه بارش و روان آب تا حدودی نیاز آبی مورد نیاز حیات وحش در جزایر را در ماه های گرم سال از جمله تیر، مرداد و شهریور که بیشترین نیاز آبی وجود دارد، تامین نماید.
استحصال آب باران و روان آب های سطحی از سطوح عایق طبیعی و مصنوعی یکی از الگوهای کاربردی برای ذخیره سازی آب جهت مصارف مورد نظر از جمله تامین آب شرب مورد نیاز حیات وحش می باشد.
به گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه، این بسترها به دلیل ضریب روان آب بالا و گیرش اولیه اندک باران، قابلیت بسیار بالایی برای تولید روان آب داشته و در صورت کنترل آن قبل از رسیدن به سطح زمین و مناطق خاکدار می توان نسبت به جمع آوری و ذخیره سازی آن اقدام کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا