اخبار
کد خبر : 3988 ۱۳۹۵/۱۱/۲۰   

آثار مکتوب شاخصی در زمینه انقلاب به زبان ترکی وجود ندارد

مسئول انجمن ادبی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه گفت: به علت محدودیت های اعمال شده در دوران پهلوی شوونیستی، آثار مکتوب شاخصی به زبان ترکی وجود ندارد به همین دلیل بعد از انقلاب در زمینه سرودن اشعار به زبان ترکی گام های تازه ای برداشته شد.

به گزارش نای قلم، حمید واحدی در مراسم "عصر شعر انقلاب" با عنوان "میثاق با فجر" در خصوص ماهیت شعر انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت.

او، بیت الله جعفری را شاعر انقلابی از استان و نصراله مردانی، حمید سبزواری، قیصر امین پور، عمی معلم و ...را از شاعران انقلابی در سطح ملی نام برد و افزود: سروده های فراوانی به زبان فارسی در زمینه انقلاب وجود دارد اما متاسفانه آثار شاخصی به زبان ترکی وجود ندارد.

واحدی با بیان اینکه شعر انقلاب را از دو جهت فرم و محتوا می توان بررسی کرد، اضافه کرد: از جهت فرم، شعر انقلاب در قالب های کلاسیک مثل مثنوی، رباعی و غزل سرود می شود به این علت که اشعار به سبک شعر نو از دهه 50 به بعد مردم گریز شدند و شاعران انقلاب براساس روانشناسی ادبیات و اینکه استفاده از این قالب تاثیری در مردم نخواهد داشت، به قالب های کلاسیک و بسیار تاثیرگذار روی آوردند.

وی یادآور شد: اما از جهت محتوا، عناصری که در شعر انقلابی به کار برده می شود قبل از انقلاب یا نبوده و یا کمرنگ بوده است، به عنوان مثال مسئله شهادت، موعود، ظلم ستیزی، حمایت از فلسطین و استفاده از تلویحات دینی و الگوهای مذهبی عناصری هستند که در شعر انقلاب بسیار تاثیرگذارند.

در ادامه این مراسم از نرم افزار چند رسانه ای انقلاب اسلامی رونمایی شد. حجت الاسلام محمد داداش زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: این نرم افزار برای نخستین بار در کشور و در مدت یک سال توسط واحد تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان و به همت هادی مختاری طراحی شده است.

این نرم افزار "تاریخ انقلاب اسلامی" در استان آذربایجان غربی را به روایت اسناد، بخش کتاب‌های چاپی و سایر بخش ها تبیین کرده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا