اخبار
کد خبر : 3975 ۱۳۹۵/۱۱/۱۷   

اراضی ساحلی غرب پارک ملی دریاچه ارومیه تحت حفاظت فیزیکی قرار گرفت

در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۳۹ هزار هکتار از اراضی ساحلی غرب پارک ملی و داخل محدوده این دریاچه تحت حفاظت فیزیکی قرار گرفته است.

با توجه به خشک شدن مناطق وسیعی از پیرامون دریاچه ارومیه بخصوص در جنوب دریاچه و قابلیت تبدیل شدن به مناطق تولید ریز گرد و اثرات منفی زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی ریزگردها و به منظور کنترل مناطق خشک شده و جلوگیری از تعرضات و همچنین کاهش خطرات ریزگردها اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه به این مهم توجه داشته و مبالغ هنگفتی از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه را در اختیار سازمان جنگلها و مراتع، ادارات کل منابع طبیعی استان های همجوار دریاچه ارومیه و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده است.
برنامه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست اجرای طرح حفاظت فیزیکی پارک ملی دریاچه ارومیه در نوار ساحلی غرب دریاچه ارومیه به طول ۲۹۶ کیلومتر است که به صورت کامل اجرا شده و ۳۹ هزار هکتار از اراضی ساحلی و داخل محدوده دریاچه ارومیه در این طرح تحت پوشش قرار گرفتند.
استمرار گشت و کنترل نوار ساحلی پارک ملی دریاچه ارومیه، استقرار شبانه روزی نیروها در واحدهای حفاظتی سواحل پارک ملی، نصب تابلوهای هشدار دهنده جهت جلوگیری از ورود دام و احشام به محدوده های دارای پوشش گیاهی، شناسایی موارد چرای دام و برخورد، برخورد با تعارض برداشت نمک، شن و ماسه و تخلیه بار مربوطه، برگزاری جلسات توجیهی و آموزش میان جوامع محلی توسط نیروهای طرح حفاظت فیزیکی از جمله اقدامات مهمی هستند که در طرح حفاظت فیزیکی از محدوده دریاچه ارومیه اجرا شده است.
با توجه به بیابان زایی داخل محدوده دریاچه ارومیه، با اجرای طرح حفاظت فیزیکی پوشش گیاهی مناطق تحت حفاظت بخوبی رشد کرده و از تعرضات غیر قانونی بطور کامل پیشگیری شده است.
اجرای اقدامات حفاظتی و تامین امنیت حیات وحش دریاچه ارومیه و احیاء تالابهای اقماری آن از قبیل جلوگیری از چرای دام، جلوگیری از برداشت علوفه و جلوگیری از شخم غیر مجاز و سایر اقدامات حفاظتی نیز از دیگر پروژه هایی است که برای حفظ محدوده دریاچه ارومیه به اجرا در آمده است.
همچنین حریم پارک ملی دریاچه ارومیه به طول ۷۰ کیلومتر در ساحل غربی با میله مشخص شده که برای این کار نیز ۱۳۹ عدد میله نصب شده است.
به گزارش برنا آذربایجان غربی، پروژه های آموزشی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش عمومی مردم در روستاها با مشارکت انجمنهای غیر دولتی غیر انتفاعی (NGO ها) انجام گرفته است تا علاوه بر حفظ اراضی محدوده دریاچه ارومیه، محدوده تالاب های اقماری این دریاچه نیز حفاظت شده و پوشش گیاهی طبیعی منطقه حفظ شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا