اخبار
کد خبر : 3973 ۱۳۹۵/۱۱/۱۷   

پروسه فقرزدایی بر اساس مصادیق علمی طی نشده است

نماینده مردم میان‌دوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: پروسه فقرزدایی بر اساس مصادیق از پیش تعیین شده و علمی طی نشده بنابراین ثروت‌ها نه سرمایه اجتماعی شده نه رضایت آحاد مردم را جلب کرده است.

به گزارش نای قلم، همایون هاشمی در گفت‌ وگویی با انتقاد از اینکه دولت‌ها در دهه‌های اخیر بیشتر رویکردهای سیاسی داشتند بر ضرورت تقویت رکن اجتماعی دولت‌ها تاکید کرد.

وی درباره فرایند فقرزدایی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، گفت: فقر، آسیب‌های ذیل فقر و آسیب‌هایی که سبب بروز فقر می‌شود باید در جوامع مختلف بررسی شود، دولت‌ کشورهای مترقی از ظرفیت اجتماعی بهره گرفته و کمتر با چالش فقر مواجهند اما در ایران در بازه زمانی کوتاه مدت این آسیب مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب هنوز باید با این معضل دست و پنجه نرم کنیم.

هاشمی، تصریح کرد: دولت‌ها در دهه‌های اخیر نشان دادند که دولت‌های سیاسی هستند در حالیکه شرایط جامعه اقتضا می‌کند رکن اجتماعی دولت‌ها تقویت شود، معیشت و رفع فقر باید در اولویت کاری دولت‌ها قرار گیرد اما رفع فقر در هیچ دوره‌ای دغدغه دولتمردان نبوده است.

 ضرورت تدوین سند جامع ملی فقرزدایی

وی افزود: عدم تدوین سند متوازن و دقیق آمایش شده مبتنی بر آمار درباره فقر نشان از بی‌توجهی به فقرزدایی دارد اما دولتمردان همچنان از طرح چنین واقعیت‌های تلخی هراس دارند، امروزه درصد بالایی از مردم جامعه در شرایط سخت زندگی می‌کنند در واقع فقر در حوزه کارمندان و کسبه نیز رخنه کرده است.

هاشمی با بیان اینکه تعریف فقر مبتنی بر عدم دسترسی به منابع رفاهی است، گفت: فقر همان فاصله طبقاتی ایجاد شده در کشور است، فاصله‌ای که دسترسی به امکانات رفاهی را تنها برای عده‌ای میسر ساخته است، متاسفانه وعده‌ دولت‌ها محقق نشده و هیچ سند دقیق ملی در حوزه فقرشناسی و فقرزدایی تدوین نشده و تنها برخی دانشجویان در پایان‌نامه‌های خود به بررسی‌ این مسئله پرداختند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اسناد بالادستی مانند چشم‌انداز 1404 هم تنها اشاره‌ای به موضوع فقرزدایی شده است، در صورتی که بستر وسیع معضل فقر ایجاب می‌کند در یک سند جامع ملی به آن پرداخته شود، این سند می‌تواند تبدیل به یک قانون شود تا راهکارهای فقرزدایی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه نخستین آرمان انقلاب رفع فقر از جامعه و رسیدگی به مستضعفان بود، گفت: فقر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیده می‌شود، در سال‌های بعد از انقلاب تغییراتی هم به موجب هدفگذاری‌های انقلاب صورت گرفته و تغییراتی در تولید ثروت هم انجام گرفته تا سطوح پایین جامعه هم به ثروت دست یابند اما این فرایند بر اساس نظم اجتماعی طی نشده بنابراین نه تنها  ارزش اجتماعی ایجاد نکرده بلکه به سرمایه اجتماعی تبدیل نشده است.

پایان پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا