اخبار
کد خبر : 3946 ۱۳۹۵/۱۱/۱۳   

افراد فوت شده در ریزش بهمن کولبر نبودند/ حوزه قاچاق و کولبری باید تفکیک شود

کولبران ماهانه به طور متوسط حدود 15 میلیون ریال درآمد دارند

استاندار آذربایجان غربی در نشست خبری به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

به گزارش نای قلم، وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، ظرفیت مغفول معادن استان، وضعیت صنعت و میزان اشتغال ایجاد شده، راهکار جلوگیری از دوقطب شدن جامعه و ... محور سوالات مطرح شده در این نشست خبری بود.

بحث کولبران نیز یکی از موضوعاتی بود که قربانعلی سعادت به آن اشاره کرد، در حالی که سنگینی اندوه و ماتم مرگ مظلومانه آتش‌نشانان در میان شعله‌های آتش و آهن گداخته پلاسکو بر دل‌های خانواده‌های ایرانی مانده خبر مرگ غریبانه چهار نفر از اهالی شهرستان سردشت در زیر آوار بهمن‌های فروریخته در پرتگاه‌های کوهستانی در مرز ایران و عراق داغی مضاعف بر دل‌ها ‌نشاند.

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص ابتدا تعریفی از کولبری و قاچاق ارائه کرد و گفت که کسی که دنبال قاچاق می رود کولبر نیست، افراد قاچاقچی به دنبال قاچاق مشروب، مواد مخدر، اسلحه، سیگار و ... هستند لذا باید حوزه قاچاق و کولبری تفکیک شود.

وی سپس این را نیز گفت که کولبری یکی از برنامه های دولت برای مرزنشینان در روستاهای 20 کیلومتری مرز است که با هدف ایجاد اشتغال و درآمد صورت می گیرد.

سعادت با بیان اینکه کولبران ماهانه به طور متوسط حدود 15 میلیون ریال درآمد دارند، یادآور شد در بخش کولبری مشکل خاصی وجود ندارد.

استاندار آذربایجان غربی این را نیز متذکر شد که کولبران در معابر مشخص، از ساعت 8 تا 17 و با دارا بودن کارت کولبری فعالیت می کنند و تردد برخی از افراد در خارج از این معابر و در ساعت های نامشخص کولبری محسوب نمی شود.

سعادت با بیان اینکه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان بلوچستان کولبری وجود دارد، گفت: کولبری در ساعت های تعطیلی مراکز از سوی مرزنشینان توجیهی ندارد و این در حالی است که کولبران هر سه روز در میان کولبری می کنند و در بقیه روزها به خرید و فروش کالا می پردازند.

وی با اشاره به اینکه امنیت کشور نباید به خطر بیافتد، ادامه داد: بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی به داخل کشور است و با این پدیده به صورت جدی مبارزه می شود.

گروه های تکفیری و انحرافی یک جریان سیاسی هستند

استاندار آذربایجان غربی گفت: گروه های تکفیری و انحرافی یک جریان سیاسی و در اختیار صهیونیسم بین الملل هستند.

سعادت اظهار کرد: برای گروه های تکفیری تفاوتی بین سنی، شیعه و مسیحی وجود ندارد و همه را از دم تیغ می گذرانند لذا ما باید از آنها پرهیز کنیم و بتوانیم اشتراکات خود را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ وحدت استراتژیکی بین گروه های انحرافی نظیر داعش با دین، اسلام و پیامبر وجود ندارد، افزود: در شرایط حاضر تفسیر و قرائت های مختلفی در رابطه با ایجاد و تاسیس حکومت اسلامی در شمال عراق و سوریه تحت عنوان داعش و در راستای مخالفت با حکومت ها به وجود آمده است که خیلی از اعمال و کردار آنها شاید به نام خدا و پیغمبر باشد ولی در اصل هیچ قرابتی هیچ قرابتی با تعالیم اسلام، سیره و سنت نبوی ندارند.

سعادت در پاسخ به سوال خبرنگار تقریب مبنی بر اینکه برای جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه حداقل و حداکثر اشتراکات بین طرفین را در چه می دانید و در راستای تحقق این مهم بر کدام اشتراکات باید تکیه بیشتری کرد تا بهتر و بیشتر به تقریب نزدیک شد، پاسخ داد: بزرگان ما در حوزه های علمیه در رابطه با فقه اهل تسنن و تشیع توافقات نزدیکی دارند به طوری که در این زمینه بیش از پنج درصد تفاوت وجود ندارد، لذا در همه زمینه ها اشتراکات ما بیشتر از تفاوت ها است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در حوزه دینی همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی خواستار اسلام هستند بنابراین در اسلام به معنای واقعی هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد.

وی در عین حال اظهار کرد: در حوزه حکومتی قرائت های مختلفی از دین به وجود آمده که این قرائت ها نوعا در راستای تکمیل هم هستند نه در راستای تضعیف و مزاحمت.

سعادت اضافه کرد: در حوزه زندگی مشترک قومی و مذهبی نیز ما در حول محور اسلام اشتراکات جدی داریم و امیدوار هستیم که این محور را به طور جدی تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین راهبرد نظام حفظ وحدت و انسجام دینی و ملی بوده که ثمره آن خدمت صادقانه به مردم است.

سعادت، آذربایجان غربی را رنگین کمانی از تنوعات قومی، نژادی، مذهبی و فرهنگی دانست و بیان کرد: همکاری، همراهی و وحدت موجود از جمله دلایل امنیت در استان است.

 استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید کنار هم بنشینیم، یکدیگر را بپذیریم، تنگ نظری و بدخواهی را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه مردم استان باید با هوشیاری کامل و اتحاد به فعالیت و تلاش در راستای پیشبرد اهداف انقلاب بپردازند، افزود: انسجام ملی و تبعیت از ولی فقیه رمز پایداری مثال زدنی انقلاب اسلامی است.

تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

سعادت در پاسخ به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه حدود یک سال از زمانبندی عقب است و در سال اول به دلیل تحریم ها، موفق به خرید یکی از 2 دستگاه حفاری مکانیزه و رهاسازی آب سدها نشد.

وی افزود: هر چند در برخی موارد اعتبارات با تاخیر می رسد ولی طرح های مصوب پیش میرود.

وی با اشاره به حواشی پیرامون عدم اختصاص اعتبار دریاچه ارومیه هم ادامه داد : در سال 95 بودجه دریاچه با اسناد خزانه دریافت می شود و به پیمانکاران پرداخت می شود.

سعادت گفت: تا پایان سال 94 کلا 1200 میلیارد تومان هزینه شد و برای سال 95 هم 300 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که سهم استان 150 میلیارد تومان می باشد.

سعادت اذعان کرد: موضوع راندمان تغییر کشت محصولات، آبیاری تحت فشار، لایروبی رودخانه ها و… از جمله برنامه هاست.

استاندار آذربایجان غربی مشارکت مردمی را در امر احیای دریاچه ارومیه ستودنی عنوان کرد و توضیح داد: گذر از مرحله تثبیت حجم آب و احیا دریاچه ارومیه نیاز به مشارکت روزافزون مردم منطقه دارد و فرهنگ مدیریت مصرف آب باید در جامعه نهادینه و چاه های غیرمجاز در حوضه آبریز این دریاچه ساماندهی شود.

سعادت افزود: مردم این منطقه باید از تبدیل کردن منابع طبیعی به باغ ها و توسعه کشت آبی در زمین های دیم خودداری کنند.

شاخص ترین پروژه های اجرایی شده سال 95

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص ترین پروژه های اجرایی شده سال جاری اشاره و اظهار کرد: به طور متوسط هر سال یک هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده است.

وی به روند پیشرفت راه آهن مهاباد به ارومیه، سدسازی، در حوزه اقتصاد مقاومتی در بخش راهسازی از جمله تبریز به ارومیه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ادامه فعالیت سد نیروگاهی سردشت و سد سیلوه که در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

سعادت يكي از مهمترين پروژه هاي استان در سال جاري را نيز راه آهن عنوان كرد و گفت: در حال حاضر راه آهن مهاباد نقده آماده بهره برداري است و تا ارديبهشت 96 نيز خط آهن اروميه به اتمام می رسد و مورد بهره برداري قرار می گیرد.

وی اقدامات شاخص فرودگاه منطقه آزاد ماکو را کم نظیر عنوان کرد و گفت: توسعه زیرساخت های مواصلاتی که مشکلات زیادی دارند در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 22 هزار و 878 شغل در آذربایجان غربی تثبیت یا ایجاد شده است، گفت: برای رفع موانع و تسهیل تولید در دولت یازدهم جلسه های متعددی برگزار شده و احیا واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سهم این استان از تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی بخش تولید در سطح کشور، پنج هزار و 650 میلیارد ریال بوده و بر این اساس قرار است تا 1116 واحد تولیدی این استان که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند، تسهیلات دریافت کنند.

قربانعلی سعادت افزود: در مرحله ابتدایی 242 واحد به دلیل سرمایه گذاری نکردن بانک ها از رده خارج شد و 400 واحد تولیدی دیگر تسهیلات رفع موانع تولید را دریافت کرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی 162 واحد تولیدی نیز به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از سوی بانک کشاورزی از رده خارج شد و در زمان حاضر 312 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات در لیست انتظار است.

وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به 139 واحد از این تعداد را قبول کرده است، افزود: تسهیلات این واحدهای تولیدی با تامین نقدینگی در روزهای اخیر پرداخت می شود.

به گفته وی از لحاظ تعداد واحد تولیدی 94.3 درصد و از لحاظ ریالی 52 درصد از واحدهای هدفگذاری شده، تسهیلات رفع موانع تولید را در این استان دریافت کرده اند.

وی افزود: تاکنون 2 هزار و 930 میلیارد ریال از سهم پنج هزار و 650 میلیارد ریالی تسهیلات در این استان به واحدهای تولیدی مذکور اختصاص یافته است و به همین دلیل اعطای تسهیلات به واحدها تولیدی مازاد بر 1116 واحد در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین به مشارکت تامین اجتماعی و امور مالیاتی در رفع موانع تولید و احیا واحدهای تولیدی این استان اشاره کرد و گفت: 879 پرونده دارای مشکلات تامین اجتماعی پس از بررسی، مورد بخشودگی یا تقسیط بدهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امور مالیاتی نیز 207 فقره بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی را تقسیط یا با صاحبان آنان تسویه حساب کرده است.

دستاورد سفر مقام عالی استان به جمهوری آذربایجان

استاندار در رابطه با سفر به كشور آذربايجان گفت: دو كشور ايران و آذربايجان تفاهم هاي داشتند كه سفر ما نيز در همين راستا انجام شد.

وی افزود: ما بيشتر خواهان روابط تجاري با كشور آذربايجان هستيم و در حوزهاي اقتصادي صحبت هاي جدي با مسولين اين كشور انجام گرفت و يكي از خواسته هاي تجاري ما ايجاد دروازه هاي صادراتي به كشور روسيه بود كه در اين مورد همكاري هاي لازم انجام شود.

سعادت با اشاره به برپايي نمايشگاه دائمي توانمندي هاي كشاورزي و معادن گفت: نمايشگاه دائمي با موضوع معرفي ظرفيت هاي استانمان در حوزه هاي مختلف معدن و كشاورزي و صنعت در محل دائمي نمايشگاه هاي اروميه برگزار می شود كه هياتي از كشور آذربايجان براي بازديد از ظرفيت هاي استان از نمايشگاه بازديد به عمل خواهند آورد.

در این دیدارها تسهیل تجارت، صدور ویزای الکترونیکی سریع برای تجار آذربایجان غربی در مرز و سرمایه گذاری ها و تجارت مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی جمهوری آذربایجان متقاضی کنسانتره دامی و برخی دیگر از محصولات تولیدی آذربایجان غربی است و برای تجارت و کشاورزی مشترک با طرف های ایرانی علاقه مند است.

وی افزود: در حالی که در این استان برای کشت محصولات کشاورزی پرمصرفی چون ذرت با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، جمهوری آذربایجان 200 هزار هکتار اراضی آبی برای کشت ذرت آماده کرده است.

به گفته وی محصول گوجه فرنگی در جمهوری آذربایجان 40 روز زودتر از ایران به عمل می آید و واحدهای تولیدی رب در آذربایجان غربی می توانند با تسهیل روابط تجاری در آینده به واردات گوجه فرنگی و صادرات رب اقدام کنند.

وی همچنین ظرفیت های گردشگری جمهوری آذربایجان را نیز یادآور شد و گفت: بخش گردشگری اشتغال و ارزش افزوده بالایی دارد و تورهای مشترک گردشگری می تواند رونق روزافزون این بخش را در آذربایجان غربی به دنبال داشته باشد.

سعادت در ادامه با بیان اینکه نمک این استان در 2 شکل معدنی و دریاچه ارومیه ظرفیت مناسبی برای صادرات دارد، تصریح کرد: 80 میلیارد تن نمک در آذربایجان غربی وجود دارد که تجار جمهوری آذربایجان متقاضی نمک آذربایجان غربی جهت صادرات به آسیای میانه، روسیه و اکراین هستند و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نمونه هایی از نمک این استان را جهت کنترل کیفی به این کشور ارسال کرده است.

وی افزود: فعالان اقتصادی در باکو سنگ های گرانیت و تراورتن آذربایجان غربی را نیز به سایر کشورها صادر می کنند اما برای استحصال اصولی این سنگ ها باید سرمایه گذاری شود.

قطار شهری ارومیه دارای بودجه مطالعاتی است

استاندار آذربایجان غربی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز عملیات اجرایی قطار شهری ارومیه در ماه های آتی گفت: این طرح در سال جاری دارای بودجه مطالعاتی است.

سعادت با اشاره به چندین طرح عمرانی دیگر که به زودی در این استان بهره برداری می شود، افزود: سد پیرانشهر، سد اشنویه و طرح پایاب این سد نیز تا اوایل سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: طرح های عمرانی دولت یازدهم از دهه فجر سال 1392 شمسی کلید خورده است و از آن زمان تاکنون به طور متوسط سالانه 10 هزار میلیارد ریال صرف اجرا و بهره برداری از طرح های کوچک و بزرگ عمرانی در سطح این استان شده است.

استاندار طرح خط آهن مراغه – ارومیه را مهمترین طرح عمرانی سال جاری در آذربایجان غربی خواند و گفت: قطعه نخست این طرح از مهاباد تا نقده آماده بهره برداری است و قطعه دوم نیز تا اردیبهشت سال آینده افتتاح می شود.

وی همچنین به بهره برداری از طرح آزادراه ارومیه - تبریز و سد نیروگاهی سردشت در سال جاری اشاره کرد و افزود: فرودگاه ماکو نیز تا 20 روز آینده به بهره برداری می رسد و برخی از نقاط جاده های خوی به مرند، سلماس به خوی و ارومیه به مهاباد ساماندهی می شود.

مشکلات زیرساختی در بخش معدن استان

استاندار آذربایجان غربی در پاسخ به سوال عدم استفاده از توانمندی های بخش معدن با اشاره به مشکلات زیرساختی این حوزه گفت: متاسفانه قوانین دست و پا گیر و تکنولوژی های قدیمی، بوروکراسی سخت اداری در بخش های منابع طبیعی، صنعت و معدن و محیط زیست، ارزش افزوده و بهره وری پایین از مشکلات موجود در این بخش است، این در حالیست که معدنکاران باید بتوانند بدون محدودیت های منابع طبیعی و زیست محیطی در این بخش فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه معدن بعد از نفت دومین منبع درآمدی کشور است که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، اظهار کرد: مطالعه پهنه های معدنی و استقرار سازمان زمین شناسی جهت شناسایی ظرفیت های معدنی این استان انجام گرفته است و بخش معدن نیاز به سرمایه گذاری دارد و استخراج در بیشتر مواقع با ریسک همراه است.

 گفته استاندار آذربایجان غربی تفاهم نامه صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی در سطح کشور می تواند بخشی از مشکلات این بخش را مرتفع کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا