اخبار
کد خبر : 3938 ۱۳۹۵/۱۱/۱۱   

نیازمند قانون مترقی در توزیع آب هستیم

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: نیازمند قانون مترقی در توزیع آب هستیم تا مدیریت آب به خوبی انجام شود و افت آبهای زیرزمینی را شاهد نباشیم.

به گزارش نای قلم، پرویز آراسته در همایش روز جهانی تالاب ها اظهار کرد: در شرایط فعلی در توزیع عادلانه آب مشکل داریم چرا که قانون توزیع آب مربوط به سال 61 است.

وی از اجرای برنامه هایی برای احیای تالاب های بین المللی استان خبر داد.

آراسته با اشاره به اینکه 30 تالاب در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد شش تالاب ثبت کنوانسیون رامسرهستند گفت: سعی ما بر این است که با  احیا و جلوگیری از خشک شدن این تالاب ها از بروز مشکلاتی نظیر ایجاد طوفان های ریزگرد و به خطر افتادن حیات موجودات آبزی جلوگیری کنیم.

وی افزود: یکی از برنامه ها برای احیای این تالاب ها گرفتن حقابه آنها از سازمان آب منطقه ای و رهاسازی آن برای پابرجا ماندن تالاب ها است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: دولت تدبیر و امید به اهداف پیش بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه دست یافته است.

به گفته آراسته یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم احیا دریاچه ارومیه است که توانسته به آن جامه عمل بپوشاند و مقدار آب دریاچه را تثبیت کند طوری که در این مرحله آب موجود دریاچه ارومیه نسبت به سال 93 چهار برابر شده است. 
وی اضافه کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه مرحله تثبت را با موفقیت انجام داده و در گام بعدی هم مرحله احیا را به سرانجام می رساند.
آراسته با اشاره به اهمیت تالاب ها و بیان اینکه ارزش و فواید تالاب ها را باید دریابیم، گفت: اگر تالاب ها بر اثر نرسیدن آب از بین بروند خسارت های جبران ناپذیر به محیط زیست وارد می شود بنابراین باید حق آبه تالاب ها را بدهیم تا مثل دریاچه ارومیه که حق آبه آن در سال های گذشته جاهای دیگر مصرف شد تا این دریاچه به وضعیت کنونی درآمد، تالاب ها نیز دچار آسیب یا خشکی نشوند. 
وی همچنین با بیان اینکه مدیریت آب برای رفع کمبود آن بسیار مهم است، اظهار کرد: در بخش کشاورزی سامانه های آبیاری قطره ای و بارانی باید توسعه یابد تا در کنار افزایش تولید محصولات کشاورزی مصرف آب هم کاهش یابد.
اراسته تاکید کرد: در گذشته به توسعه بخش کشاورزی و صنایع بدون در نظر گرفتن منابع آب برنامه ریزی شده که موجب کاهش میزان آب شده است. 
همایش روز جهانی تالاب ها با عنوان "تالاب ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی" با حضور سازمان های مردم نهاد شهرستان و شکارچیانی که شکار را کنار گذاشتند، در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا