اخبار
کد خبر : 3937 ۱۳۹۵/۱۱/۱۱   

رونمایی از آثار ارزنده استاد شهریار در دهه فجر

نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خصوص ارایه برنامه های کمیته فرهنگی، هنری و اقلیت های دینی ستاد دهه فجر، امروز در محل سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی با ایراد سخنانی از رونمایی آثار ارزنده استاد شهریار خبر داد که به صورت هبه پذیرش شده است.

سرزمین ایران در تمام اعصار، مهد پرورش و بالندگی شاعران و عارفان بسیاری بوده است، در این میان آذربایجان سرزمینی پرآوازه در عرصه فرهنگ و ادب است که ستارگان ماندگاری در ادبیات در خود جای داده و جلوه‌گری می‌کند.

استاد محمدحسین شهریار از جمله مشاهیر و مفاخر ارزشمند فرهنگ ادب ایران اسلامی است که در جایگاه برترین‌های شعر و ادب گهربار ایران جای دارد، بی‌تردید وی در قرن اخیر آئینه تمام‌نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی است؛ استاد شهریار از منظرهای گوناگون نماد و سمبل هویت اصیل ایرانی مردم این خطه بوده و در شعر و ادب معاصر آذربایجان از جمله این فرزانگان است که با شعر و ادب به مصاف نبرد با بیگانگان آمد.

‏این شاعر پرآوازه کشورمان در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، رباعی و شعر نوِ نیمایی تبحر داشت؛ از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» اشاره کرد که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: دفتر شعر "علی ای همای رحمت" با دست خط و امضای استاد شهریار تحویل اداره کل ارشاد استان شده است.

وی اضافه کرد: وسایل شخصی استاد شهریار اعم از قفسه کتاب چوبی و شیشه ای، قالیچه ای متعلق به کمال الملک، 15 سری کتاب های چاپ سنگی، 15 جلد کتاب چاپی اعم از خطی و سربی، دفترچه اشعار و دست نوشته های استاد شهریار در اوراق متفرقه از دیگر اقلامی است که طی مراسمی با عنوان "شکوه شعر انقلاب در شعر شهریار" رونمایی می شود.

کریمی با بیان اینکه این شاعر بزرگ یک شاعر انقلابی بوده است، گفت: سرودن اشعاری فاخر و گرانسنگ در حوزه‌های مختلف از جمله انقلاب اسلامی از شاخصه‌های شعری وی محسوب می‌شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب و آثار خطی جزو میراث معنوی و هویتی هر ملتی محسوب می شود که باید به بهترین شکل پاس داشته شود، به آفت زدایی برخی از آثار در راستای حفظ و نگهداری آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به پذیرش این آثار به صورت هبه، گفت: بسیاری از افراد تلاش دارند تا كاری ماندگار انجام دهند و در این بین كسانی كه اموال خود را هبه می‌كنند در راستای رشد و تعالی فرهنگ گام برمی دارند.

برگزاری ۶۱۴ عنوان برنامه در دهه فجر امسال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال در قالب برنامه‌های بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر ۶۱۴ عنوان برنامه در استان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: کانون مساجد استان نیز به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 380 عنوان برنامه و جشنواره مردمی در مناطق حاشیه نشین و کمتر برخوردار استان برگزار می کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: این برنامه ها شامل جنگ و اجرای موسیقی، جشنواره فرهنگی و هنری، نمایشگاه عکس، جشن انقلاب و دیگر برنامه‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان است.

کریمی اظهار کرد: مسئولیت سه کمیته فرهنگی، اقلیت ها و کمیته دینی ستاد دهه فجر بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: امسال جشن های پیروزی انقلاب گسترده تر و با رویکرد مردمی برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقوام و اقلیت های دینی در کشور ما در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در حفظ آن نقش مهمی را ایفا کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در گرامیداشت دهه مبارک فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اقلیت های دینی مانند سال های گذشته دوشادوش همه ایرانیان در این آیین و گرامیداشت شرکت می کنند.

کریمی اضافه کرد: مراسم دعا و نیایش توسط کلیساهای چهارگانه آذربایجان غربی و دیدار از خانواده های معظم شهدا آسوری و ارمنی توسط مسئولان استانی، دیدار با شخصیت های اقلیت های مذهبی و دینی، برپایی نمایشگاه توانمندی های آسوریان ارومیه، برگزاری مراسم برنامه جشن انقلاب ویژه اقلیت های دینی، نمایشگاه صنایع دستی ویژه بانوان و بازسازی و بازخوانی سرودهای انقلاب در مدارس اقلیت های دینی از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای اقلیت های دینی استان است.

وی تصریح کرد: به همین مناسبت فردا ناقوس تمام کلیساها و زنگ مدارس اقلیت های دینی در ارومیه، سلماس و چالدران به مناسبت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی در لحظه ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی نواخته می شود.

اکران جشنواره فیلم فجر در ارومیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: همزمان با جشنواره فیلم فجر در تهران، فیلم های این جشنواره در ارومیه نیز اکران می شود.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی اظهار کرد: فیلم های جشنواره فجر از شانزدهم بهمن ماه با سه روز تاخیر در سینما ایران ارومیه اکران می شود و تا 25 بهمن ادامه خواهد یافت.

به گفته وی خرید و فروش بلیت های جشنواره فجر در ارومیه به صورت اینترنتی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر در سینما "ایران" ارومیه و در دو سانس اکران می‌شود تا علاقمندان ارومیه بتوانند همزمان با تهران به تماشا آن فیلم بنشینند.

به گفته وی علاقه‌مندان به فیلم و سینما می‌توانند در ایام اکران فیلم هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری بلیط‌‌های جشنواره را تهیه نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به حضور سه تئاتر از استان در جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: اداره کل ارشاد اسلامی استان توانسته با ایجاد شرایط لازم برای گروه‌های ثبت شده تئاتر خدمات خوبی از جمله واگذاری سالن نمایش چه برای تمرین و اجرای عمومی به صورت رایگان ارائه کند.

وی افزود: با توجه به اینکه سه تئاتر از بخش‌های مختلف استان در تئاتر فجر حضور دارند امیدواریم این امر روند با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری ادامه یابد.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح حمایت از ناشران استان به مناسبت دهه مبارک فجر هم خبر داد و گفت: در این ایام مبارک به مبلغ یک میلیارد ریال در دو نوبت از ناشران استان کتاب خریداری می شود که در دور اول شش میلیارد ریال خریداری شده است.

آغاز فیلم برداری فیلم بلند سینمایی «درناهای کاغذی»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز فیلم برداری فیلم بلند سینمایی «درناهای کاغذی» با موضوع بمباران شیمیایی سردشت در دهه فجر امسال خبر داد.

کریمی اظهار کرد: این فیلم به صورت مشترک با کشور ژاپن ساخته می‌شود و تلفیق دو حمله شیمیایی به هیروشیما و سردشت است که نیمی از فیلم در ایران و نیمی از آن در کشور ژاپن فیلمبرداری می شود.

وی در مورد داستان "درناهای کاغذی" اضافه کرد: قصه از سردشت و زمان بمباران شیمیایی این شهر توسط رژیم عراق آغاز می شود و مقاومت‌های مردم این خطه از سرزمین در 8 سال دفاع مقدس پرداخته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه فیلم نامه نویسی «درناهای کاغذی» به اتمام رسیده است، تصریح کرد: عوامل فیلم سازی در حال حاضر در شهرستان سردشت در حال تست بازیگری هستند.

کریمی با ابراز خرسندی از ایجاد شرایط تولید فیلم «درناهای کاغذی» اظهار امیدواری کرد با توجه به شناخت بین‌المللی بر روی هیروشیما، سردشت نیز در سطح بین المللی مطرح شود.

وی درباره بازیگرانش نیز توضیح داد: تلاش شده است در فیلم بلند «درناهای کاغذی» از بازیگران مشهور و مطرح استفاده شود.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پایان رسید.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا