اخبار
کد خبر : 3936 ۱۳۹۵/۱۱/۱۱   

طنز مکتوب بعد از انقلاب در ارومیه بررسی شد

جلسه ماهانه دفتر طنز حوزه هنری به موضوع "طنز مکتوب بعد از انقلاب اسلامی" اختصاص داشت که با حضور جمعی از شعرا و اساتید و پیشکسوت ادبیات طنز در سالن صفی الدین اورموی حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.

بر اساس گزارش، در این نسشت تخصصی ادبیات طنز، میرجعفر بزرگ امین پیش‌درآمدی درباره طنز از مشروطه تا انقلاب اسلامی را بیان کرد و در مقایسه با طنز قبل و از انقلاب اسلامی، گفت: شیوه طنزپردازان بعد انقلاب همان شیوه قبل از انقلاب بود چون همان اشخاص بعد از انقلاب هم می نوشتند.

وی در بخشی از سخنان خود به تاثیر میرزا علی اکبر صابر بر طنز زبان فارسی نیز اشاراتی داشت.

بزرگ امین در ادامه دو نمونه از طنزهای نشریه توفیق و گل‌آقا را قرائت و مقایسه کرد.

سعید سلیمان‌پور هم در این جلسه گفت: بعد از انقلاب اسلامی شعر و ادبیات جدّی بلافاصله زبان خاص خودش را پیدا کرد ولی در طنز مکتوب با صرف ‌نظر از تغییر محتوا و بروزآمدی مضمون‌ها لااقل در سالهای اولیه انقلاب در زبان و ساختار تحولی صورت نگرفت.

مسئول دفتر طنز ارومیه افزود: تاثیرگذاری نشریه توفیق در عرصۀ  طنز کشور در مدت تقریبی نیم قرنی که منتشر می‌شد، بعد از انقلاب هم بود.

سلیمانپور تاکید کرد: بخش عمده‌ای از طنزپردازان توفیق بعد از انقلاب اسلامی نیز در نشریات  طنز نوشتند.

مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی هم در این محفل طنز با نگاهی به تاثیر یوسفعلی میرشکاک در بالندگی نظم و نثر طنز بعد از انقلاب گفت: یوسفعلی میرشکاک شاعری اندیشمند است و بر ادببات فارسی احاطه ای گسترده دارد که همین اندیشه بلند و ذوق خلاقش در ادبیات طنز بعد از انقلاب عامل بالندگی شد.

مصطفی قلیزاده علیار تصریح کرد: کتاب "دیپلمات نامه" میرشکاک از شاهکارهای ادبیات طنز بعد از انقلاب در نظم و نثر است و ابتکارهای فکری و سبک نگارشی خاص خود را دارد.

این شاعر و پژوهشگر ادبی یادآور شد: در ادببات ترکی هم شاخص ترین شاعر طنزپرداز قبل و بعد از انقلاب استاد حسین کریمی مراغه ای است.

محمد رنجبری شاعر جوان و پژوهشگر ارومیه ای هم در این جلسه به بیان نقش شاعر فقید مرحوم حسن حسینی و کتاب "نوشداروی طرح ژنریک" او در عرصه طنز فارسی معاصر پرداخت و به نوآوریهای او اشاراتی کرد.

در این برنامه تعدادی از شاعران اشعار خود را خواندند و در پایان از پنج نفر از شاعران دفتر طنز، با اهدای کتاب تقدیر شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا