اخبار
کد خبر : 3931 ۱۳۹۵/۱۱/۱۰   

احیای بافت های فرسوده آذربایجان غربی چشم انتظار همت مسئولان

برای احیای بافت فرسوده یک هزار و 400 هکتاری در استان تاکنون 102 میلیارد هزینه شده است

شناسایی و احیای بافت های فرسوده و آسیب پذیر شهرها از جمله مسائلی است که امروز به دغدغه مهم مسئولان در استان آذربایجان غربی تبديل شده است.

به گزارش نای قلم، بافت های فرسوده در برخی موارد به عنوان مناطق فراموش شده شهری، علاوه بر مشكلات كالبدی، زيرساختی، مشكلات امنيتی در برخی موارد، هويتی و فرهنگی را نيز رقم می زنند که در برخی موارد به دليل عدم استحكام و خطرآفرين بودن، اين بافت ها مكان امنی برای بزهكاران تلقی می شوند و لذا وجود اين بافت های فرسوده، بتدريج به رشد بزهكاری در اين بافت ها منجر می شوند كه خود عاملی برای از بين رفتن مرغوبيت محلات و تنزل رتبه اجتماعی آنها محسوب می شود که در ساخت و ساز نيز موثر است.

احیای بافت فرسوده شهری نقش مهمی ایفا می کند و مزایای فراوانی از جمله کاهش بار ترافيکی، امدادرسانی به موقع، نوسازی معابر و خيابان ها و کاهش آسیب های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

مديركل راه و شهرسازي آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران گفت: در مجموع 17 شهرستان استان یک هزارو 400 هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

داریوش نصر اظهار کرد: برای احیای بافت فرسوده یک هزار و 400 هکتاری تاکنون 102 میلیارد هزینه شده است.

وی افزود: همچنین 658 هکتار از اراضی مسکونی در حاشیه شهر ساماندهی می شود و به این منظور 858 هکتار زمین مسکونی در داخل شهر تدارک دیده ایم.

به گفته مديركل راه و شهرسازي استان اجراي 473 پروژه بازآفريني شهري در آذربايجان غربي در سكونتگاه هاي غيررسمي برنامه هاي توانمندسازي و ساماندهي از قبيل توسعه بهداشت و درمان، آموزش هاي فني و حرفه اي، اجراي طرح هاي اجتماعي، ريشه كن كردن بي سوادي پيگيري مي شود.

وی خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری و توانمندسازی بافت های فرسوده با همکاری شهرداری ها و شرکت مادر تخصصی با رویکرد بالا بردن کیفیت زندگی، ارائه خدمات و مشارکت مردم با احداث خانه های محله و درگیر کردن مردم در پروژه های مشارکتی، در دستور کار قرار گرفته است تا با ایجاد محله های هدف در ارومیه، بوکان و شهرهایی که دارای بافت فرسوده هستند بتوانیم این معضل را حل کنیم.

نصر با تاكيد بر اينكه عزم جدي در استان براي ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي شكل گرفته است، تصريح كرد: مشاركت همه جانبه مردم در اجراي پروژه هاي بازآفريني شهري يك اصل برجسته است.

25 طرح حوزه راه در آذربایجان غربی آماده بهره برداری در دهه فجر امسال

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 25 طرح حوزه راه در این استان آماده بهره برداری در دهه فجر امسال است، توضیح داد: برای اتمام این طرح ها در حوزه راه های اصلی، فرعی و روستایی 500 میلیارد ریال هزینه کرده ایم.

وی اضافه کرد: 15 کیلومتر از باقی مانده آزادراه ارومیه به تبریز آماده افتتاح و 10 کیلومتر از این مسیر نیز آسفالت شده است.

به گفته نصر اگر وضعیت جوی منطقه اجازه دهد، برای اولین بار 40 کیلومتر از این آزاد راه بهره برداری است.

وی تصریح کرد: با افتتاح این راه 15 کیلومتر از مسیر ارومیه به تبریز کوتاه تر می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: با وجود محدودیت منابع مالی دولت که موجب ایجاد مشکل در پیشرفت طرح ها شده بود، اقدامات عمرانی خوبی در حوزه راهسازی استان انجام دادیم که نتیجه آن آماده سازی 25 طرح برای افتتاح بوده است.

نصر اضافه کرد: در کنار اجرای این طرح ها، بیش از 50 درصد بدهی های اداره کل پرداخت شده است.

 وی همچنین از افتتاح مسکن‌های مهر استان در دهه فجر خبر داد و گفت: در دهه فجر امسال، 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر در استان افتتاح می شود.

نصر با بیان اینکه تا پایان امسال 200 هزار واحد مسکن مهر افتتاح می‌شود، اظهار کرد: مابقی مسکن‌های مهر استان در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می رسند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از 41 هزار واحد مسکن مهر در سطح استان را توانستیم به پایان برسانیم، گفت: کل پروژه مسکن مهر در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 84 درصد برخوردار است و مشکل اصلی این پروژه مربوط به زیرساخت‌ها و خدمات است.

شناسایی 45 نقطه حادثه خیز در استان

وی در ادامه سخنان خود گفت: 45 نقطه حادثه‌خیز در استان مورد شناسایی قرار گرفته است که از این تعداد، 15 نقطه با اعتبارات استانی اصلاح می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز تصریح کرد: در این خصوص مابقی نقاط حادثه‌خیز نیز در قالب نصب تابلو، علائم و ... ایمن‌سازی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح تفصیلی از طرح های جامع سرچشمه می‌گیرد که شهرداری مجری آن بوده است و جلسات با حضور کمیته‌های فنی برگزار می شود.

نصر اضافه کرد: اکثر دستگاه های اجرایی از جمله‌ اداره کل راه و شهرسازی و نمایندگان دیگر ادارات در کمیته ها حضور دارند که در نهایت تمام طرح ها با حضور مقام عالی استان در ماده کمیسیون ۵ تصویب می‌شود و طرح منطقه 3 ارومیه در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

24  كيلومتر از راه آهن اروميه-مراغه آماده بهره برداري است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه کرد:24  كيلومتر از راه آهن اروميه-مراغه آماده بهره برداري است و مراحل نهايي ساخت ساختمان اصلي ايستگاه نقده با 98 درصد پيشرفت اجرايي رو به اتمام است که با صرف اعتبار 500 میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
نصر تكميل احداث 15 كيلومتر از آزادراه ارميه- تبريز را از شاخص ترين دستاوردهاي حوزه حمل و نقل استان برشمرد و گفت: همچنين با توجه به احداث ٤٦ كيلومتر بزرگراه، ٢٥ كيلومتر راه اصلي و ١٢٠ كيلومتر راه روستايي در سال 95 مي توان گفت در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل شده است.

وی با اشاره به مشکل راه بند محور نقده_محمدیار، تصریح کرد: با رفع این مشکل ریل‌گذاری از سمت نقده به ارومیه آغاز می‌شود که از 70 کیلومتر مسیر راه‌آهن نقده به ارومیه 15 کیلومتر از سمت نقده و 15 کیلومتر از سمت ارومیه آماده ریل‌گذاری است.

نصر در رابطه با آزاد راه ارومیه_تبریز نیز افزود: با وجود تلاش برای آماده‌سازی 15 کیلومتر باقی مانده این آزاد راه تا دهه فجر به سبب بارش برف نتوانستیم این پروژه را به اتمام برسانیم و قطعه 3 نیز کلنگ‌زنی شده و تونل این پروژه شروع به حفاری شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 20 میلیارد تومان از اعتبارات استانی و 101 میلیارد تومان از اعتبارات ملی اخذ شده است، تصریح کرد: با اجرای پروژه های مختلف در شرایط حاضر از لحاظ طول راه‌های استانی در رتبه 10 کشوری، در آزادراه‌ها و بزرگ راه‌ها با 320 کیلومتر در رتبه 22 کشوری و از لحاظ راه‌های شریانی در رتبه 14 کشوری قرار گرفته‌ایم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا