اخبار
کد خبر : 392 ۱۳۹۴/۰۵/۲۰   

جایگزین دیگری جز خرید حق‌آبه برای احیای دریاچه ارومیه نداریم

* اگر دریاچه ارومیه از بین برود کشاورزی هم از بین خواهد رفت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چاره و جایگزین دیگری جزخرید حق‌آبه در اراضی کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه نداریم.

به گزارش نای قلم به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار با اشاره به طرح خرید حق‌آبه در اراضی کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه، اظهار کرد: اگر چه خرید حق‌آبه کار دشورای است، اما به هر حال کشاورزان تنها در کنار دریاچه زنده ارومیه می‌توانند زندگی کنند و کشاورزی در کنار تلی از نمک و دریاچه مرده زنده نخواهد بود؛.

وی افزود: اگر دریاچه از بین برود کشاورزی هم از بین خواهد رفت، بنابراین کشاورز باید الگوی کشت و آبیاری خود را اصلاح کند و چاره و جایگزین دیگری جز این وجود ندارد.

ابتکار اضافه کرد: طرح احیای دریاچه ارومیه حاصل دانش کارشناسان ایرانی و مشورت‌های بین المللی برای اصلاح الگوی کشت و احیای دریاچه است و در اینکه دریاچه ارومیه باید احیا شود شکی نیست و راه و چاره ای غیر از احیای آن وجود ندارد.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش چشمگیر ریزش‌های جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی و سایر کاربری‌ها، منجر به کاهش جریانات ورودی به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری نیز شرایط هیدرودینامیک دریاچه را تحت تاثیر قرار داده است.در حال حاضر با توجه به افت قابل ملاحظه تراز درياچه اروميه قسمت‌هاي وسيعي از آن خشك شده است و نياز است كه اقدام جدي جهت بازگرداني حيات به درياچه صورت پذيرد. كاهش مصرف آب در سطح حوضه و تامين حقابه زيست‌محيطي درياچه از مهم‌ترين راهكارهاي پيش‌رو برای احياي درياچه اروميه است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا