اخبار
کد خبر : 390 ۱۳۹۴/۰۵/۲۰   

مسئولان در مواقع بحران رسانه‌ها را در كنار خود ببينند

*خبرنگاران طلایه‌داران تحقق شعار سال هستند

امروز مراسمی ویژه به منظور تجليل از خبرنگاران فعال در حوزه نيروي انتظامي در سالن الغدير برگزار شد. فرمانده نيروي انتظامي استان، مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی و رئيس خانه مطبوعات استان سخنرانان اين مراسم بودند.

رئيس خانه مطبوعات آذربايجان غربي در سخنانش از خبرنگاران، اهمیت شغلشان و كاركرد رسانه‌ها گفت. جواد زاهدي "رسانه" را يك صنعت عنوان كرد و گفت با وجود اينكه حوزه فعاليت "رسانه" اطلاع‌رساني و ايجاد ارتباط است اما اگر خوب دقت كنيم به يك كالاي قابل عرضه براي مردم تبديل شده است و اين نوع حركت ايجاب مي كند كه ما رسانه را به عنوان صنعت تلقي كنيم.

به گفته او اين صنعت باعث شده مبحث بسيار مهمي تحت عنوان مديريت رسانه در دنياي امروز شكل گيرد، فرايندي كه به توليد و توريع اطلاعات منجر مي‌شود و راهبرد اثربخشي آن هم تاثير در مخاطب است، از اين روست كه بايد مشكلات و ويژگي‌هاي خاص رسانه‌ها را بشناسيم و با استمداد از كارشناسان و اهل فن در رفع آن‌ها بكوشيم.

زاهدي سپس از جمله ويژگي‌هاي رسانه‌ها در دنياي امروز را "منابع انساني بودن" آن‌‌ها عنوان كرد، ماهيتي كه كار و حساسيت رسانه‌ها را مشخص مي‌كند و مفهوم آن چيزي نيست جز اينكه رسانه با انسان كار مي‌كند، با انسان شكل مي‌گيرد و با انسان تبديل به مولفه مي‌شود.

او به مخاطبان رسانه‌ها نيز اشاره كرد و گفت هر قشر طبقاتي مخاطبان خاص خود را دارد ولي مخاطبان رسانه‌ها ناهمگن هستند و از كودك گرفته تا فرد كارشناس و متخصص در رشته‌هاي مختلف را  شامل مي‌شود لذا ناهمگن بودن مخاطب، ايجاد رضايت در بين مخاطبان را دچار مشكل مي‌كند.

مدرس رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاري، يكي از مسئوليت‌هاي رسانه‌ها در دنياي حاضر را مخاطب‌شناسي اعلام و در توضيح آن اظهار كرد هر رسانه‌اي كه از مخاطبان خاص و عام خود غفلت كند دچار مشكل مي‌شود و دقيقا از همين جاست كه در تعريف كاربردي رسانه، رسانه را يك دانشگاه تلقي مي‌كنند چون فضاي كار آن چنين ايجاب مي‌كند كه با اين وضعيت روبرو‌ شود.

زاهدي همچنين در زمينه ماهيت "محصول رسانه‌ها" و "تنوع در محصول رسانه‌ها" توضيحاتي ارائه كرد و گفت عكس، فيلم، خبر، گزارش، گرافيك، طراحي و هر چيزي كه در آن معنا وجود دارد و مردم مي‌توانند از طريق آن با جامعه آشنا شوند و اطلاع پيدا كنند، محصولات رسانه‌ها هستند، گاهي اين محصولات آنقدر متنوع هستند كه يك سطر در يك شبكه مجازي امروز يك خبر است و اگر ما اين را نشناسيم در مرز شايعه گرفتار مي‌شويم.

وي همچنين به ويژگي‌هاي محصول رسانه اشاره و تصريح كرد تمام توليدات رسانه‌ها با يك برجستگي خاص، غيرملموس و غيرمادي هستند يعني  فرآورده فرهنگ هستند و توليد فرهنگي محسوب مي‌شوند به همين خاطر رسانه در حوزه فرهنگ جا مي‌گيرد و توليدات فرهنگي به شمار مي‌آيند و اين نكته مهمي است كه مسئولان بايد نسبت به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند و طوري برنامه‌ريزي كنند كه ساخت فرهنگي رسانه به نوعي در جامعه القا شود.

چندگانگي و چندبعدي بودن فضاي كار رسانه‌ها از ديگر ماهيت‌هاي رسانه‌هاست كه رئيس خانه مطبوعات آذربايجان غربي در خصوص آن توضيحاتي ارائه كرد.

زاهدي مهم‌ترين عامل در رسانه‌ها را "زمان" عنوان و خاطرنشان كرد رسانه‌ها مسئوليت اين را دارند كه خبر را در زمان خود منتشر كنند در غير اينصورت اطلاع‌رساني نيست و مي‌شود تاريخ. لذا يك فاز مهم براي ما سرعت است كه در كنار سرعت دقت گنجانده شده است، بعد زمان در رسانه ايجاب مي‌كند كه مسئولان به ويژه در مواقع بحران رسانه‌ها را در كنار خود ببينند و اين ماهيت مهم ايجاب مي‌كند كه مسئولان نسبت به حساسيت كار رسانه‌ها شناخت داشته باشند.

وي گفت رسانه ‌ها امروز در كنار حل مشكل بحران هستند كه متاسفانه در آذربايجان غربي يك مقدار از اين ماهيت رسانه غفلت شده است از اين رو به نظر مي‌رسد برگزاري سمينار و كلاس‌هاي آموزشي ضروريست تا فضاي رسانه براي كمك به حل بحران‌هاي اجتماعي، طبيعي و خارج و داخل از مرز به كار گرفته شود.

 رئيس خانه مطبوعات آذربايجان غربي ادامه داد: بازخورد فعاليت‌هاي رسانه‌‌اي آني نيست، ما براساس ارزش‌هاي هفتگانه فعاليت مي‌كنيم لذا شناخت آن ارزش‌ها ما را به توليد محتوا مي‌رساند و به وادي ساخت هدايت مي‌كند اما ما دشواري سنجش اثر داريم كه اگر خوب هدايت شويم اين دشواري تبديل به يك مولفه بسيار مهم مي‌شود.

به گفته زاهدي در دنياي گذشته مسئوليت رسانه‌ها اطلاع‌رساني بود اما امروزه دنياي اثربخشي رسانه‌ها توسعه يافته و مسئوليت ما در حوزه سنجش اثر "رفتارسازي" است. بايد در فضاي رفتار وارد شويم چرا كه مي‌توانيم در جامعه تاثيرات خاص خود را داشته باشيم تا بتوانيم بر مبناي آن حركت موثري انجام دهيم و در تعامل با ديگر نهادها و ارگان‌ها نقش هدايتي خود را ايفا كنيم.

* خبرنگاران طلایه‌داران تحقق شعار سال هستند

مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی ديگر سخنران اين مراسم بود، حسام شيرازه گفت: خبرنگاران می‌توانند به عنوان طلایه‌داران تحقق شعار سال و پلی ارتباطی، دل و زبان دولت و ملت را به هم نزدیک‌تر کنند و تجلی تحقق همدلی و همزبانی را در آیینه رسانه‌ها به منصه ظهور رسانند.

او با بيان اينكه آذربايجان غربي در بحث روزنامه‌نگاري افراد توانمندي را تقديم جامعه كرده است، گفت: طبق آخرین آمار اداره کل ارشاد استان، تقریبا 250 خبرنگار در آذربایجان غربی وجود دارد كه اين پتانسيل نشان از وجود فضایی سالم و مناسب این حوزه در سال های اخیر است.

شيرازه افزود: عرصه رسانه‌ها عرصه‌اي است كه نظام ارتباطي كشور را ساماندهي مي‌كند طوري كه حاصل كار فعالان اين حوزه ايجاد تفاهم در جامعه است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی يكي از وظايف مهم خبرنگاران را سوق دادن جامعه به سوي گفت‌وگوي منطقي عنوان و اضافه كرد: اهالي رسانه بايد درست ديدن، درست شنيدن و درست گفتن را به جامعه ياد دهند.

شيرازه سپس با اشاره به مشكلات اهالي رسانه، متذكر مي‌شود: سال‌هاي سال است كه مراسم تجليل از خبرنگاران در روز خبرنگار برگزار مي‌شود در حالي كه كسي از مشكلات اين صنف كه كم هم نيست سخن نمي‌گويد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات معيشتي خبرنگاران، تصریح کرد: اهالی رسانه‌ي آذربايجان غربي با مشكلات عديده اما با عشق و علاقه فراوان به عرصه خبری فعالیت دارند و همين عشق و علاقه به قلم و فعالیت‌های فرهنگی خبرنگاران و روزنامه نگاران را وادار به این فعالیت‌ها کرده است.

وي در عين حال متذكر شد: با وجود اينكه خبرنگاران ما متعهدتر از خبرنگاران در سایر کشورها هستند اما جایگاه مطبوعات در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه مناسب نیست و با وجود تعهد و مسئوليتي كه برعهده دارند اما اختيارات آنچناني ندارند.

شیرازه سپس به مشكلات حقوق مطبوعات اشاره و خاطرنشان کرد: چرا در قانون مطبوعات، فصلي به عنوان حقوق خبرنگاران گنجانده نشده است؛ اينكه نحوه برخورد با خبرنگاران چگونه باشد و به چه شكلي با او رفتار شود؟ و اگر خطايي انجام داد برخوردها به تفسير نباشد بلكه عين قانون برخورد شود.

*اخبار منفی و مخرب باعث تشویش اذهان عمومی می شود

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی به عنوان آخرين سخنران اين مراسم با اشاره به نام گذاري سال 94 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال دولت و ملت همدلي و همزباني گفت: رسانه‌ها در تحقق همدلي دولت و ملت نقش اساسي دارند.

ناصر اصلاني اظهار كرد: ملاک و معیار ما رهنمودهای مقام معظم رهبری است باید در تحقق رهنمودهای ایشان گام‌های عملی برداریم و اخباری که اعتماد به نظام را افزایش می‌دهند منعکس شود.

وي افزود: اولویت یک خبرنگار ولایت‌مدار بودن آن است و اينكه به دور از غرض‌ورزی فعاليت خبري انجام دهد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اضافه كرد: خبرنگاران، اخباری که دارای آثار بد و مخرب است را انتشار ندهند چرا که اخبار منفی و مخرب باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

اصلاني با بيان اينكه یکی از وظایف رسانه‌ها این است که جامعه را به سمت آرامش سوق دهند، خاطرنشان كرد: تخصص؛ شجاعت؛ جسارت؛ تعهد؛ توان قضاوت و امانتداری از شاخصه‌های خبرنگاری است و خبرنگاران باید بیشتر به این موضوعات توجه داشته باشند.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی تصريح كرد: از ديگر وظايف رسانه‌ها این است که جامعه را به سمت آرامش سوق دهند، اميدها را به نااميدي تبديل نكنند، با شجاعت، تعهد، ايثار و فداكاري به عنوان یک قاضی تمام‌عیار، اطلاع رسانی و خبرنویسی را به نحو احسن و تأثیرگذار را انجام دهند.

وي اضافه كرد: خبرنگاران باید پیشینه علمی و تخصص لازم را در حرفه خبرنگاری داشته باشند در اين صورت و با پیشینه علمی توانمند می توانند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کنند.

اصلاني تاكيد كرد: خبرنگار باید در انعکاس خبر رعایت انصاف و بی‌طرفی را داشته باشد چرا كه اصل بی‌طرفی در رسانه ها امر بسیارمهمی است و انتظار می‌رود در عمل اتفاق بیفتد و با رعایت این نکته مهم خود را به رعایت قوانین ملزم بداند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا