اخبار
کد خبر : 3871 ۱۳۹۵/۱۱/۰۲   

به ازای 54 دانشجو یک استاد در دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: نسبت دانشجو به کل هیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی استان یک به 54 است.

به گزارش نای قلم، عزیز جوان‌پور در  جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: نسبت دانشجو به کل هیات علمی همگن‌شده دانشگاه آزاد اسلامی یک به 31 است این در حالی است که در کل استان به ازای 93 دانشجو، یک استاد وجود دارد.

وی یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که روح آن بزرگوار پشتیبان همه دانشگاهیان به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

جوان‌پور گزارشی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در این استان در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و گفت: در آذربایجان غربی 68 واحد آموزش عالی فعالیت می‌کنند که دانشگاه آزاد اسلامی با 15 واحد سهمی 22 درصدی را از این مجموعه داراست. به همین ترتیب دانشگاه‌های علمی کاربردی 25 درصد، دانشگاه‌های دولتی شش درصد، وزارت بهداشت 2 درصد، پیام‌نور 22 درصد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم سهم 16 درصدی از آموزش عالی در این استان دارند.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در این استان 9 واحد و شش مرکز دارد. در مجموع موسسات آموزش عالی استان 137 هزار و 347 نفر براساس آخرین آمار تحصیل می‌کنند که دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 42 هزار دانشجو یعنی 32 درصد، بیشترین افراد را در خود جای داده است. بعد از دانشگاه آزاد اسلامی، به ترتیب دانشگاه‌های پیام‌نور با 26 درصد، وزارت علوم با 22 درصد، علمی کاربردی با 12درصد، غیرانتفاعی با هفت درصد، فنی‌ و حرفه‌ای با چهار درصد و وزارت بهداشت با سه درصد بیشترین دانشجو را در خود جای داده‌اند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، 51 درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی، 21 درصد در دوره کاشناسی‌ارشد، 15 درصد کاردانی، 10 درصد در آموزشکده سما، 9 درصد دکتری تخصصی و یک درصد در مقطع دکتری حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند. همچنین از این دانشگاه از ابتدا تاکنون 112 هزار و 409 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که فقط بیش از هشت هزار نفر آنها در سال جاری به تحصیل خود پایان داده‌اند.

او به آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان هم اشاره کرد و گفت: بیش از 9 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. این در حالی است که در سایر موسسات آموزش عالی استان 21 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی وجود دارد.

جوان‌پور ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان با داشتن سهم 32 درصدی از دانشجویان استان، دارای سهم 54 درصدی در هیات علمی است. در مقابل وزارت بهداشت 14 درصد، وزارت علوم 21 درصد، پیام‌نور 9 درصد و غیرانتفاعی هم 2 درصد هیات علمی استان را در خود جای داده‌اند. در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 (23)، 93 (42)، 94 (52) و در سال 95، هشت عضو هیات علمی جذب شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 96، تعداد 23 عضو هیات علمی جدید جذب این دانشگاه شوند.

او افزود: در سال 94 در زمینه مقالات ISI و نمایه بین‌المللی 67 عنوان، مقالات علمی و پژوهشی 124 عنوان و در زمینه مقالات علمی ترویجی 255 مقاله از سوی دانشجویان و استادان این دانشگاه منتشر شده است و برآورد ما این است که در این سه حوزه نسبت به سال 96 به ترتیب 51، 43 و 70درصد رشد داشته باشیم.

به گفته دبیر هیات امنای استان آذربایجان غربی، دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93، یک و در سال 94، 9 طرح برون دانشگاهی انجام داده است و در حال حاضر در واحدهای ارومیه و خوی 2 مرکز رشد و 29 واحد و هسته فناور فعالیت می‌کنند.

جوان‌پور ادامه داد: در زمینه طرح شفا در واحدهای ارومیه، خوی و مهاباد طرح توجیهی اولیه تهیه و مجوز لازم از هیات امنا دریافت شده است ولی در حال حاضر فقط واحد ارومیه دارای طرح نهایی برای اجرا است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی به وضعیت طرح‌های عمرانی هم اشاره کرد و افزود: از سال 92 تا 95، 28 هزار و 707 مترمربع پروژه ساخته شده است. همچنین مجمتع ورزشی خوی با 3300 مترمربع، کتابخانه مهاباد با هفت هزار مترمربع و سوله ورزشی ماکو با متراژ 2 هزار و 800 متر از پروژه‌های در حال ساخت هستند که هر کدام حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

احداث زمین فوتبال، زمین تنیس خاکی، زمین آسفالت ورزشی چندمنظوره، مسیر سلامت برای کارکنان، احداث فضای ورزشی در محوطه خوابگاه دختران، احداث فضای روباز ورزشی و تنیس خاکی و چمن مصنوعی از طرح‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی است که به گفته جوان‌پور در حال ساخت هستند و قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسند.

او در پایان گفت: در کل دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی 11 طرح ماندگار فرهنگی در قالب احداث یادمان، احداث حسینیه، تدوین کتاب و ... در حال تصویب و اجرا است.

در پایان این جلسه با موافقت اعضای هیات امنا، مقرر شد که یکی از بهترین ساختمان‌ها در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا