اخبار
کد خبر : 3859 ۱۳۹۵/۱۰/۲۹   

سازمان های مردم نهاد؛ بازیگران اصلی توسعه

سازمان های مردم نهاد به سازمان هایی گفته می شود که بر اساس مشارکت و مدیریت مردمی و غیردولتی اداره می شوند و ارائه خدمات و پیگیری اهداف عام المنفعه را در دستور کار دارند.
به گزارش نای قلم، از آنجا که امروزه به دلیل گسترش معضل ها و پیچیدگی های ناشی از دنیای جدید دیگر دولت ها حتی اگر هم بخواهند نیز نمی توانند از پس حل تمام چالش ها در جامعه بر آیند، مردم می توانند در کنار دولت به نقش آفرینی در راستای کمک به رفع معضل های موجود در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، محیط زیستی و حتی اقتصادی بپردازند.
کمک به شکل گیری سازمان های مردم نهاد و ایجاد بسترهای لازم جهت تسهیل این فرایند، در کنار ایجاد همبستگی میان مردم و پذیرش نقش اجتماعی از سوی تک تک افراد در یک جامعه، می تواند تا حد زیادی بار سنگین حل معضل های موجود در جامعه را نیز از دوش دولت بردارد.
گسترش سازمان های مردم نهاد همچنین به شکل گیری هویت های جمعی کمک می کند و هویت در جامعه های امروزی را که بیش از هر زمان دیگر به هویت خانوادگی خلاصه شده است به هویت های بزرگتری تبدیل خواهد کرد. شکل گیری این فرایند در مهمترین کارکرد خود به افزایش حس مسوولیت پذیری افراد در قبال جامعه و همنوعان منجر خواهد شد.
از این رو با توجه به اهمیت فعالیت سازمان های مردم نهاد به عنوان بخش مهمی از جامعه مدنی، دولت یازدهم نیز از ابتدای شکل گیری خود تاکنون، بر اهمیت پرورش سازمان های مردم نهاد تاکید داشته است.

سمن ها؛ جلوه هایی از سرمایه های اجتماعی جامعه

مشاور استاندار آذربایجان غربی در امور جوانان در حاشیه نشست هم اندیشی سمن ها و جوانان شهرستان مهاباد در گفت و گوی اختصاصی با نای قلم اظهار کرد: سمن ها و تشکل های مردم نهاد علاوه بر اینکه جلوه هایی از سرمایه های اجتماعی جامعه محسوب می شوند می توانند به لحاظ تنوع فراگیری و داشتن زمینه فعالیت متنوع، در ساماندهی و جهت دهی به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه بویژه در قشر جوان تاثیرگذار باشند.

محمد خزائی اظهار کرد: ارتقای همگرایی ها و همکاری های عمومی در جامعه به عنوان سرمایه های اجتماعی از راهبردهای دولت تدبیر و امید برای ساختن جامعه ای توانمند است و در این راستا نگاه مثبت مسئولان استان آذربایجان غربی نیز زمینه توسعه و ترویج سمن ها، انجمن ها و سایر تشکل های مردم نهاد را در این استان فراهم کرده است.

وی افزود: در شرایط حاضر تقویت سمن ها و یا سازمان های مردم نهاد یکی از اقدامات اثربخش است و می توان از ظرفیت سمن ها و جوانان برای پیشبرد اهداف دولت بهره برد.

خزائی با تاکید به اینکه بهره گیری از حضور جوانان در عرصه های مختلف و استفاده از توانمندی های مختلف آنها جزو برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: در این راستا می توان با توانمندسازی سازمان های مردم نهاد و هم سو کردن آنها حضور قشر جوان در برنامه های مختلف را فراهم کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: جوانان ما دارای استعداد های بالایی هستند و تنها کافی است آنان را در مسیر قرار داد تا آینده سازان خوبی برای جامعه شوند که جامعه به حضور آنان ببالد.

جوانان؛ بزرگ ترین سرمایه ملی

وی جوانان را امید آینده کشور و بزرگ ترین سرمایه ملی دانست و گفت: باید به جوانان توجه ویژه شود و از این ظرفیت بالقوه برای پیشرفت و اعتلای کشور بهره بگیریم زیرا جلب مشارکت جوانان در عرصه های مختلف موجب پیشرفت است.

مشاور استاندار آذربایجان غربی در امور جوانان در ادامه سخمان خود گفت: هدف از سفر به مهاباد دیدار با فعالان حوزه سمن ها و جوانان بود و در خلال این نشست مسائل و مشکلات پیش روی فعالیت این سازمان های مردم نهاد مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای خوبی نیز از طرف خود بانیان این سازمان ها مطرح شد.

خزائی افزود: حمایت از سمن ها و جوانان جزو وظایف اصلی ما است و حضور در چنین نشست هایی شناخت مسائل و مشکلات و برنامه ریزی برای حل و رفع آن است.

مشاور استاندار همچنین گفت: کوتاهی و عدم همکاری های که امکان دارد از سوی برخی از نهادهای دولتی با سمن ها صورت پذیرد، قابل پیگیری است و این امر بارها در جلسات و مکاتبات به مسئولان گفته شده و از آنان خواسته شده است که حداکثر همکاری را با سمن ها داشته و پاسخگوی مسائل مدیریتی حوزه خود باشند.

خزائی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت هر گونه گزارشی مبنی بر کوتاهی و عدم همکاری مسئولان یکی از ادارات دولتی با سمن ها در اسرع وقت پیگیری های لازم و مرتبط با آن انجام خواهد شد.

با توجه به اینکه توسعه سازمان های مردم نهاد از جمله ملزومات جوامع امروزی و از جمله نمادهای اصلی حکومت های مردم سالار است به نظر می رسد استفاده از این خرد جمعی در جامعه ما نیز بیش از این ارج نهاد شود، چرا که می توانند همگام با دولت به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، هنری، مذهبی، حمایتی و حتی اقتصادی و سیاسی بپردازند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا