اخبار
کد خبر : 3852 ۱۳۹۵/۱۰/۲۹   

آغاز بازخوانی داستان «توکات کوراوغلو» در کانون عاشیقی های حوزه هنری استان

بازخوانی داستان حماسی «توکات کوراوغلو» طی هفته جاری با هنرمندی و اجرای عاشیق علی کریمی قره آغاجی در کانون عاشیقی های حوزه هنری آذربایجان غربی آغاز شد.

به گزارش نای قلم، در این داستان که طی پنج جلسه در کانون هفتگی عاشیقی های حوزه هنری آذربایجان غربی اجرا می شود « کور اوغلو» قهرمان حماسی ادبیات و فولکلور آذربایجان،« محمود پاشا» حاکم توکات از شهرهای ترکیه ،«کچل حمزه» از ملازمان و نزدیکان محمود پاشا، دورآت و قیرآت (اسب های کوراوغلو) و «نرگس خاتون»، از شخصیت های اصلی این داستان هستند که در شهر توکات ترکیه اتفاق می افتد.

موضوع اصلی این داستان به اسیر کشاندن کوراوغلو توسط حاکم توکات محمود پاشا است. بدین ترتیب که کچل حمزه برای دامادی محمود پاشا تلاش می کند و محمود پاشا نیز از این فرصت استفاده کرده و کچل حمزه را مامور دستگیری و اسارت کوراوغلو می کند.

بدین منظور کچل حمزه رهسپار « چملی بئل» محل زندگی کوراوغلو می شود و در قالب پرورش دهنده اسب با کوراوغلو طرح دوستی ریخته و با ترفندی زیرکانه یکی از اسبان او را (دورآت) سرقت کرده و با خود می برد تا کوراوغلو را به دنبال خود به توکات بکشاند .

کوراوغلو نیز بعد از آگاهی از این مسئله سوار اسب معروف خود «قیر آت» شده و به دنبال کچل حمزه رهسپار توکات می شود و اتفاقات بسیاری را تا آخر داستان تجربه می کند.

 داستان ها بخش عظیمی از فولکلور آذربایجان را تشکیل می دهند و از عناصر اصلی فرهنگ و ارزش های بومی این منطقه هستند که سرشار از مضامین دینی و اخلاقی بوده و یاد و خاطره ای از گذشته های دور این سرزمین باستانی را باز گو می کنندکه در این راستا از داستان هایی که زبان زد مردم و در سینه هنرمندان عاشیق آذربایجان حفظ شده اند می توان به کوراوغلو، اصلی و کرم، حیدر و بهرام، شاه اسماعیل و بسیاری دیگر اشاره کرد.

کوراوغلو  قهرمان حماسی مشترک میان بسیاری مردمان ترک از جمله ترکان آذربایجان و ترکیه‌، ترکمن‌ها، ازبک‌ها و اویغورها است.او فرزند مهتری سالخورده به نام علی ملقب به علی کیشی است. علی کیشی  پسری موسوم به روشن (کوراوغلو) دارد و خود، مهتر خان بزرگ و حشم‌داری به نام حسن خاناست.

روایت کوراوغلی در جغرافیای وسیعی از چین ، قفقاز، ایران، افغانستان، آسیای مرکزی، آناطولی و برخی نقاط دیگر گسترده‌است. در این جغرافیای وسیع، روایت کوراوغلی در قالب نمونه‌های آذربایجانی، قفقازی، آناتولی، ارمنی، گرجی، ازبکی، ترکمنی، خراسانی، قشقایی و حتی توبولها یا گروههای تاتار در سیبری سروده شده ‌است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا