Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3836 ۱۳۹۵/۱۰/۲۸   

جریانات سیاسی باهم به گفت‌وگو بنشینند

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: جریان‌های سیاسی نباید همه چیز را سفید و سیاه ببینند بلکه باید باهم به گفت‌وگو بنشینند.

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی اظهار کرد: اگر شخصی موضع مخالف یا متفاوتی در یک مورد داشت نباید همه زحمات، سوابق و خدمات او را نادیده گرفت بلکه باید با احتساب همه ادوار زندگی یک فرد و کنش‌های سیاسی او برایش حرمت قائل شویم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تخریب‌ها و بی‌حرمتی‌ها تأثیری بر جایگاه هاشمی رفسنجانی نزد مردم و جریانات سیاسی نداشت و بیش از پیش چهره اعتدالی، تاثیرگذار و به غایت صبورانه وی را نشان داد.

حسین‌زاده اظهار کرد: در دقایق اول بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صداوسیما به یک زیرنویس در مورد فوت ایشان بسنده کرده بود؛ اگرچه شبکه‌های غیر فارسی زبان سیما اشاراتی به این خبر داشتند اما اواخر شب تغییر رویکرد مشهودی در صداوسیما رخ داد و این خود نشانگر این است که صدا و سیما باید برآیند کلی منافع ملی باشد و در قبال تمامی افراد و جریانات درون نظام روند متعادل، یکسان و متناسب را پیشه کند تا مجبور نشود پس از درگذشت شخصیت‌ها در جهت جبران گذشته برآید.

وی افزود: تخریب‌ها و بی‌حرمتی‌ها در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه تنها باعث تزلزل جایگاه ایشان نشد بلکه حضور حماسی مردم در مراسم تشییع ایشان نشان از تقویت دو چندان جایگاه مردمی و حتی حاکمیتی و حقوقی ایشان داشت و ثابت کرد توهین و افترا به افراد نه از سرِ قدرت که ناشی از ضعف افراد است و پیداست در  فضایی که اخلاق سیاسی و انسانی حاکم است -و از مبانی سیاسی و اعتقادی در کشور ما نیز جز این انتظار نیست - قطعا باید توهین و افترا به هر کسی مذموم باشد و در ابتدا از جانب تمامی دلسوزان فارغ از جناح بندی، شخص هتاک مورد بازخواست قرار گیرد. سوال اینجاست تا زمانی که می‌توان با هم به گفت‌وگو نشست، تا زمانی که می‌توان به دور از هیاهو و ناسزا بر هم نقد منصفانه، اخلاقی و عقلانی روا داشت چرا باید نسبت به هم آنچه را که نارواست انجام داد.

جریانات سیاسی با هم به گفت‌وگو بنشینند

وی ادامه داد: اکنون و بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به اذعان همه جریانات سیاسی ضایعه ای جبران ناپذیر بود، شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که تمامی جریانات سیاسی با هم به گفت‌وگو بنشینند تا آنچه که خروجی این گفتمان است تولید همدلی در راستای منافع ملی باشد تا کدورت زایی در جهت خلاف آن و تمامی این نگاه‌های سیاسی گوناگون را تفاوت ببینیم و آن را اختلاف و همگرایی بخوانیم و نه واگرایی.

حسین زاده ادامه داد: اگر بخواهیم از کسانی که هستی‌شان را برای نظام گذاشتند قدردانی کنیم باید نوع نگاه و حرمت‌گذاری‌مان به این افراد هم متناسب باشد. اینکه در زمان قبل و بعد از مرگ افراد؛ رویکرد متفاوتی به آنها داشته باشیم یک قدرنشناسی اساسی و یک آفت اخلاقی است.

سرمایه‌های اجتماعی را پاس بداریم

حسین زاده با بیان اینکه بخشی از بدنه اصلاح‌طلبی و اعتدالی در سنوات گذشته باید نسبت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنشگراتر عمل می‌کرد، ادامه داد: ما باید قدر افراد را تا زمانی که در قید حیات هستند بدانیم و حرمتشان را نگه داریم. سال‌های سال لازم است که یک سانتی متر خاک درست شود، سرمایه‌های اجتماعی هم بعد از گذشت سال‌ها و با هزینه‌های فراوان ایجاد می‌شوند و باید آنها را پاس بداریم.

وی با اشاره به اظهارات و نوشته‌های شخصیت‌های مختلف سیاسی در خصوص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یادآور شد: همیشه تأییدها از جانب رفقا و تخریب‌ها از جانب رقباست. اما جای بسی خشنودی است که بسیاری از مخالفان سابق ایشان نیز به وضوح شاکله شخصیتی آیت‌الله را که سرشار از صبر در برابر ناملایمات بود به زیبایی ترسیم کردند و من فکر می‌کنم همه جریانات سیاسی باید نگاه منصفانه و اخلاقی به هم داشته باشند و حتی اگر به لحاظ سیاسی همفکر و همسوی با یکدیگر نیستند، جرأت انصاف ورزی را داشته باشند که در این صورت به نسل‌های آتی کمک کرده‌اند.

تخریب‌ و بی‌حرمتی‌ تأثیری بر جایگاه هاشمی رفسنجانی نزد مردم نداشت

حسین زاده اضافه کرد:‌ در مورد رویکردهای چندگانه‌ای که افراد در قبال فوت آیت‌الله داشتند و تفاوت نگاه آنها قبل و بعد از فوت ایشان باید در چند بعد از این موضوع درس گرفت. یکی اینکه تخریب‌ها و بی‌حرمتی‌ها در مورد ایشان نه تنها تأثیر نداشت و باعث تزلزل جایگاه ایشان نشد بلکه حضور مردم در مراسم تشییع ایشان نشان داد که این نوع برخوردها کمترین تأثیرات را داشته و این سطح همدلی بی‌شک جایگاه مدنی و حتی حاکمیتی ایشان را نیز تقویت کرده زیرا مردم به عنوان بدنه جامعه مدنی و تمامی جریانات سیاسی مخالف و موافق فقدان ایشان را ضایعه‌ای جبران ناپذیر دانستند. بلا شک روز ی جوانان این سرزمین از ما می پرسند چرا در مورد چنین شخصیتهایی سالیان متمادی صحبتی به میان نیاوردیم و حتی پای صحبت خودشان هم ننشستیم گو آنکه هرگز نبوده‌اند و بعد از فوتشان به اندازه تمام آن سالها سخن می‌گوییم و آن وقت پاسخمان چه خواهد بود؟

نایب رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی بر اساس هزینه‌های گران‌سنگ فردی و عمومی به وجود می‌آیند، تصریح کرد: وقتی فردی از زندان و شکنجه تمام بار مسئولیت‌های سنگین را به دوش داشته، عقل سیاسی، انسانی و عقلانی حکم می‌کند که قدر این سرمایه‌ها را در طول دوران حیاتشان بدانیم و به راحتی از آنها نگذریم چرا که این بیش از آنچه ظلم به فرد باشد ظلم به جامعه و نظام و انقلاب و خون شهدا است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد مختلف شخصیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: ما باید زوایای شخصیتی مختلف ایشان را بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم. استفاده و شناسایی ابعاد شخصیتی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایشان خصوصاً ابعاد دقیق شخصیت مدنی و حاکمیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنایت به تجارب و دوره‌های مختلف زندگی پر ثمر ایشان، ارزش بالای کارکردی در حوزه‌های مختلف را دارد که باید به آن توجه کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا