اخبار
کد خبر : 3823 ۱۳۹۵/۱۰/۲۶   

مخاطب نشناسی؛ معضل اصلی هنرهای نمایشی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: مشکلی که در شرایط حاضر جامعه تئاتر به آن دچار شده مخاطب گریزی و مخاطب نشناسی است.

به گزارش نای قلم، کوروش زارعی امروز در مراسم افتتاحیه دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، بر ضرورت مردمی کردن تئاتر تاکید و اظهار کرد: تئاتر برای مردم است و باید در کنار مردم باشد تا بتواند نقش درست خود را ایفا کند لذا آشتی دادن مردم با تئاتر ضرورت دارد.

تئاتر ترویج دهنده مکارم الاخلاق است

وی با بیان اینکه پیام تئاتر اخلاق بوده و ترویج دهنده مکارم الاخلاق است، یادآور شد: با توجه به اینکه تئاتر واقعی، نمایش‌های دلنشین و مفید را نشان نداده‌ایم، اقشار متدین مقابل این هنر گارد می‌گیرند به طوری که این هنر نتوانسته به عنوان یک ضرورت در سبد فرهنگی مردم قرار گیرد.

زارعی مهمترین کار و هدف اصلی مرکز را در خصوص رفع مشکل جامعه تئاتر کشور اعلام کرد و یادآور شد: با راه اندازی دفاتر تئاتر مردمی بچه های مسجد می توان برای نهادینه کردن تئاتر تربیت مخاطب و همچنین تماشاگر داشته و در امر مخاطب شناسی کار کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید بر اهمیت جریان تئاتر مردمی و انگیزه‌های مهم احیای دوباره‌ی دفتر تئاتر بچه‌های مسجد، بسیاری از هنرمندان برجسته‌ی کشور را محصول همین مساجد و پایگاه‌ها عنوان کرد و گفت: جریان بچه‌های مسجد علاوه بر پرورش هنرمندان متعهد، می‌تواند به کشف و تربیت مدیران فرهنگی معتقد نیز بی‌انجامد.

وی با یادآوری اینکه در طرح« تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» شرایط برای حضور علاقمندان به تئاتر فراهم شده است، افزود: در این طرح هنرمندان جوان تربیت خواهند شد.

زارعی ادامه داد: در دهه نخست انقلاب اسلامی تئاتر بچه ‌های مسجد یکی از جریان‌ سازترین اتفاقات تئاتر ایران بود و بسیاری از چهره‌ های مطرح حال حاضر تئاتر کشور پرورش یافته این مکتب و جریان پویای هنری بوده‌اند.

وی افزود: همین امر سبب شد که حوزه هنری به فکر احیای مجدد این ظرفیت بیفتد و این حرکت همزمان با روز جهانی مساجد آغاز شد.

دفتر تئاتر مردمی "بچه های مسجد"؛ عامل آشتی مردم

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد می تواند عامل آشتی مردم و کشف استعدادهای گمنام باشد.

به گفته وی احیا برنامه با چندین هدف است اول اینکه بتوان جوانان علاقمند به هنر نمایش و استعدادهای تئاتری این حرفه را شناسایی کرده و در یک پروسه چهار یا پنج ساله تعدادی از هنرمندان جوان و مستعد را برای هنر انقلاب در همه زمینه ها از نویسندگی تا بازیگری و حتی مدیریت و اجرایی تربیت کنیم.

زارعی دومین هدف را در آشنایی دادن مردم با تئاتر دانست و دلیل فاصله گرفته مردم با این هنر را خوب کار نکردن هنرمندان بیان کرد و بر اینکه تئاتر باید به دل مردم و بطن جامعه ای که همه اقشار با هر نوع تفکر در آن حضور دارند برده شود تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه این حرکت کشوری باعث آشتی مردم با تئاتر می شود، افزود: راه اندازی جریان تئاتر می تواند به ارزش های والای انسانی و اخلاقی بپردازد و افراد دارای منش دینی را به هنر تئاتر برگرداند.

این پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر عنوان کرد: لذا در این میان با توجه به اینکه مسجد به عنوان کانونی که همیشه در بطن وقایع جامعه اسلامی بوده به دلیل اینکه همه نوع تفکر در مسجد وجود دارد می تواند اتفاق خوبی برای مردمی کردن تئاتر باشد.

وی افزود: من به عنوان یک هنرمند پس از انتصاب به این سمت ایده‌هایی را برای نهادینه کردن تئاتر در میان عامه مردم طراحی کرده‌ام و مهم‌ترین هدفم نیز رسیدن به همین مساله است. امروزه بیشترین مخاطبان تئاتر طیف فرهیخته جامعه و خود جامعه تئاتری کشور هستند این در صورتی است که باید عامه مردم مخاطبان تئاتر باشند. در این راستا مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از همکاری همه حرفه‌ای‌های تئاتر کشور استقبال می‌کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد کارگردانان بزرگ عرصه نمایشی در جهان از جمله « پیتربوروک » و اجرای نمایش « قلندرخانه » در دهه چهل شمسی بر تربیت نیروی انسانی، تربیت مدیران فرهنگی و روشن کردن چراغ فرهنگی در مساجد کشور به عنوان محور اصلی تئاتر مردمی بچه های مسجد تأکید کرد.

تقویت هنر تئاتر؛ از مهم ترین اهداف مرکز

 به گفته زارعی تقویت هنر تئاتر از دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می شود از 10 نمایشنامه نویس تهرانی و 10 نمایشنامه نویس شهرستانی استفاده خواهد شد.

 مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطرنشان کرد: نمایشنامه های این طرح در اختیار گروه های مسجدی قرار می گیرد تا فعالیت خود در این زمینه را آغاز کنند.

 این مقام مسئول به فعالیت های انجام شده در بحث فنی و تکنیکی این گروه ها اشاره کرد و ادامه داد: گروه های نمایشی پس از اعلام آمادگی در کارگاه هایی که به همین منظور تشکیل خواهد شد، آموزش می بینند.

 وی از برگزاری جشنواره استانی طرح مذکور خبر داد و افزود: پویایی و کشف استعدادهای جوانان در بستر مساجد در این طرح دنبال می شود.

دفتر تئاتر مردمی «بچه های مسجد» به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی افتتاح شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا