Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 380 ۱۳۹۴/۰۵/۱۸   

مشكل آزادسازی پیرامون سه‌گنبد ارومیه به سرانجام نرسیده است

*ساختارشکنی‌هایی که در گذشته انجام شده از عوامل کندی آزادسازي است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان آذربایجان غربی گفت: مشکل آزادسازی پلاک‌های اطراف بنای برج سه‌گنبد ارومیه تاکنون به سرانجام نرسیده است.

به گزارش ناي قلم، جلیل جباری در همایش بازشناخت جایگاه تاریخی سه گنبد ارومیه که با حضور معاون امور عمرانی استانداری، دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه و صاحب‌نظران حوزه معماری و شهرسازی برگزار شد، اظهار كرد: سابقه بحث طرح آزاد سازی پیرامون بنای تاریخی سه‌گنبد مربوط به سال 76 است و بررسی این موضوع نشان می‌دهد که اجرایی شدن طرح مصوب آزادسازی پیرامون بنای تاریخی سه‌گنبد ارومیه بسیار کند صورت می‌گیرد.

وي ساختارشکنی‌هایی که در گذشته انجام شده را از عوامل کندی روند این موضوع عنوان کرد و افزود : با وجود عزم راسخ و جدی کمیسیون ماده 5، مشکل آزادسازی پلاک‌های اطراف بنای برج سه‌گنبد ارومیه تاکنون به سرانجام نرسیده است.

جباري همچنین اظهار کرد: خوشبختانه توجهی که هم اینک به زیرساخت‌های گردشگری در استان می‌شود، نشان‌دهنده توجه دولت به میراث فرهنگی و گردشگری است.

در ادامه این همایش عضو شورای شهر ارومیه اظهار داشت: برای پیشبرد و احیای هر چه بیشتر آثار و بناهای تاریخی ارومیه لازم است که تمام مردم، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مشارکت‌های لازم را داشته باشند.

محمدرضا علیزاده امامزاده با بیان اینکه ما باید از ابنیه تاریخی خود محافظت کنیم، گفت: شورای شهر و شهرداری ارومیه تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای با تمام سازمان‌‌ها دارد و تمام سعی و تلاش خود را برای احیاي این بنای تاریخی می‌کند.

عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به اینکه 20 میلیارد تومان بودجه برنامه‌های شورای شهر ارومیه است، تصریح کرد: احیای نام‌های اصیل ارومیه و نام‌گذاری خیابان‌‌های این شهر با نام‌‌های تاریخی یکی از کارهایی است که به میزان قابل توجهی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

برج سه‌گنبد ارومیه بنایی به جای مانده از معماری دوران سلجوقیان است که در قسمت جنوب شرقی ارومیه در مرکز آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مقبره در سال 850 قمری ساخته شده است و در مدخل این بنا کتیبه‌‌های سنگی  به خط کوفی وجود دارد که در پایان این کتیبه‌ها محرم سال 580 هجری خوانده می‌شود.

این مقبره که در نوع خود یکی از کم‌نظیرترین بناهای به یادگار مانده از گذشتگان است در 15 آذر ماه 1314 با شماره ثبت 242 به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی ایران اسلامی در فهرست آثار ملی به  ثبت رسیده است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا