اخبار
کد خبر : 3761 ۱۳۹۵/۱۰/۱۶   

«سمن ها» بازوي كمك به آسيب هاي اجتماعي

جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با محوریت "صیانت جوانان از آسیب های اجتماعی" برگزار شد. این نشست یکی از سلسله‌نشست‌های ستاد ساماندهی امور جوانان بود که به‌طور منظم برگزار می‌شود و در هر نوبت از آن با حضور مدیران کل و کارشناسان درباره یکی از مباحث مربوط به جوانان کنکاش و بحث مي‌شود.

این نشست در حالی روز پنجشنبه در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد که کلیدواژه همه سخنرانان لزوم تقویت تشکل های مردم نهاد «سمن ها» در راستای رفع آسیب های اجتماعی بود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی بخش آغازین سخنان خود را بر نقش فضای مجازی در تربيت نوجوانان و جوانان اختصاص داد.

هوشنگ عطاپور به گسترش گردش آزاد اطلاعات و آموزه های رفتاری در بین جوانان اشاره کرد و گفت که سیستم تربیتی اگر در گذشته خانواده، مدرسه و در نهایت نهاد اجتماعی بود در شرایط حاضر نقش نهاد اجتماعی در تربیت، اخلاقیات و تربیت جوانان حرف اول را می زند و حریم خصوصی افراد نسبت به گذشته تضعیف پیدا کرده است به طوری مه به راحتی می توانیم به حریم خصوصی دیگران وارد شویم.

وی اظهار کرد که جوانان و نوجوانان در معرض حجم گسترده ای از اطلاعات هستند که نه از طرف والدین و معلمان بلکه از طریق شبکه های اجتماعی دریافت می کنند، شبکه هایی که ذات آنها تعاملات دوجانبه است و جذبه دارد.

عطاپور به این نیز اشاره کرد که نظام تربیتی ما به شدت تحت تاثیر فن آوری اطلاعات قرار گرفته و آسیب پذیری ما را در مقابل آسیب های اجتماعی بیشتر کرده است لذا ضروریست امکاناتی فراهم کنیم تا جوانانی که در سن آموزش و تعلیم پذیری هستند به رشد و بالندگی فکری دست یابند.

وی یکی از راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی را تقویت تشکل های مردم نهاد عنوان کرد و گفت که سازمان ها و تشکل های جوانان به عنوان یک ابزار و وسیله ای هستند که می تواندد جوانان را در مقابل آسیب های اجتماعی محافظت می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی افزود: براساس استانداردها و شاخص های سازمان ملی جوانان به ازای هر 100 نفر جوان باید یک سازمان مردم نهاد وجود داشته باشد و در برخی از کشورها مشارکت یک جوان حداقل در سه تشکل مردم نهاد مطرح است.

وی ادامه داد: وقتی جوانان در گروه های همسن و هم هدف ساماندهی می شوند و تشکل پیدا می کنند اولا کار جمعی شکل می گیرد، از طرف دیگر هزینه های دولت برای اجرای برنامه های اجتماعی در حوزه جوانان کاهش پیدا می کند به تعبیری تشکل ها با منابع و وقت خود فعالیت های اجتماعی را به پیش می برند.

عطاپور این را نیز یادآور شد که به واسطه شبکه های اجتماعی پیام به راحتی منتقل می شود، آموزش ها و یادگیری تسهیل پیدا می کند و به راحتی می شود خیلی از آموزش ها را در سطح جامعه گسترش داد.

وی با تاکید به اینکه دستگاه های اجرایی باید به سمن ها اعتماد پیدا کنند، خاطرنشان کرد: این تشکل ها هیچ رقابتی با سایر سازمان ها و نهادهای مردمی ندارند، با توجه به سلایق مختلف انسان ها ما به عنوان حاکمیت ضروریست ظرفیت ها، امکانات و بسترهای لازم را باید برای حضور افراد با سلایق مختلف در تشکل های مختلف فراهم کنیم.

راه اندازی اتاق فکر جوانان

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم در این نشست گزارشی از عملکرد دستگاه متبوعه ارائه کرد و گفت: به زودی اتاق فکر جوانان راه اندازی می شود.

محبوب محمودزاده همچنین از راه اندازی خانه های جوان در 19 استان خبر داد و اظهار کرد: خانه های جوان محلی برای هم اندیشی و هم افزایی جوانان است که در حال پیگیری هستیم تا در استان آذربایجان غربی نیز راه اندازی شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان از برگزاری انتخابات مجمع استانی سازمان های مردم نهاد جوانان در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمودزاده در این خصوص گفت که مجمع ملی جوانان با هدف تقویت هویت اسلامی – ایرانی با توجه به حضور جوانان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، توسعه مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان با تمرکز بر سمن های جوانان، مشارکت در فرایند تصمیم سازی در حوزه های مرتبط با جوانان در استان و افزایش تأثیرگزاری سمن های جوانان در عرصه های مختلف اجتماعی بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارتی شکل می گیرد که یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید است.

به گفته وی هم اکنون 96 سازمان مردم نهاد در حال دریافت مجوز هستند و 45 سازمان مردم نهاد با مجوز رسمی این اداره کل فعالیت می کنند.

دولت قادر به حل همه آسیب های اجتماعی نیست

سپس معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی به ایراد سخنرانی پرداخت.

علیرضا رادفر گفت: دولت به تنهایی قادر به کاهش آسیب های اجتماعی نیست و تشکل های مردم نهاد باید حضور جدی در این حوزه داشته باشند .

وی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد دارای ظرفیت های خوبی برای حضور در جامعه دارند و باید از توانمندی آن ها استفاده شود.

رادفر افزود: با فعالیت جوانان در تشکل های مردم نهاد ضمن اینکه اهداف پیش بینی شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تحقق می یابد، مسئولیت پذیری به جوانان آموزش داده می شود و احساس پوچی بودن را در جوانان از بین می برد تا اعتماد به نفس و مفید بودن را در خود احساس کنند، جوان اگر احساس کند مفید است خیلی از آسیب ها از بین می رود.

وی یادآور شد: براساس راهبردهای ستاد مرکزی رویکرد این برنامه استفاده از مشارکت های مردمی است که تشکل های مردم نهاد و خیرین در این زمینه مدنظر هستند.

رادفر با تاکید به اینکه دستگاه های اجرایی در راستای توان افزایی تشکل های مردم نهاد تلاش کنند، اظهار کرد: تشکل های مردم نهاد بخشی از بار سنگین دولت را برعهده دارند و بدون هیچ چشم داشتی با دستگاه های دولتی همکاری می کنند و نگاه دولت تدبیر و امید به تشکل ها نگاهی ویژه و مثبت است.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان از مهمترین رویدادهایی است که باید مورد توجه مدیران کل ادارات و سازمان های مرتبط با امور جوانان قرار گیرد، تصریح کرد: حضور پررنگ مدیران در این جلسات ضروری است.

در ادامه این نشست مدیران کل دستگاه های اجرایی و کارشناسان به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا