اخبار
کد خبر : 3727 ۱۳۹۵/۱۰/۱۱   

مینی‌بوس‌های فرسوده تهدیدی برای جان مردم آذربایجان

مینی‌بوس‌های فرسوده تهدیدی برای جان مردم آذربایجان

 ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان یکی از مهم ترین و حساس ترین ارگان‌های موجود است که نوسازی آن نیازمند توجه بیشتری است.
مردمی که حمل و نقل جاده ای را برای تردد انتخاب می‌کنند، امید دارند تا سلامت و ایمنی آنها در طول مسیر تامین شود که بخشی از تامین این ایمنی نیروی انسانی و بخش عمده آن بر پایه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.
 از سوی دیگر با ورود به فصل زمستان حوادث ناشی از ترددهای جاده ای بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.
اما فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای می‌تواند در وقوع این حوادث تاثیرگذار باشد چه آن که طی هفته گذشته 2 دستگاه اتوبوس در محورهای شمالی و جنوبی استان دچار سانحه شدند.
خطر آفرینی مینی بوس‌های فرسوده
یک کارشناس امور حمل و نقل و ترابری با بیان این‌که برخورداری و استفاده از حمل و نقل ایمن و استاندارد از حقوق مسلم افراد جامعه است، توضیح داد: در سال‌های گذشته به دلیل انباشت مشکلات در مؤلفه‌های تأثیرگذار تصادفات جاده ای، مشکل آمار تصادفات و تلفات رانندگی تهدیدی پرشتاب و تأسف بار برای سلامتی مردم شده است. با وجود مساعی انجام شده به وسیله دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه پلیس، آمار بالای تصادفات و تلفات حکایت از کاستی‌هایی دارد.
یوسف شیرینی با بیان این‌که حادثه تصادف و واژگونی 2 دستگاه اتوبوس در هفته گذشته که منجر به جان باختن تعدادی از هم استانی‌ها و مصدومیت تعدادی از آنها شده با انعکاس در رسانه‌ها جریانی به وجود آورد که توجه‌ها را به خود جلب کرد، گفت: چه بسا این جریان می‌توانست فرصتی طلایی و بی بدیل برای برنامه ریزان و دست اندرکاران کشور برای برون رفت از معضل تصادفات کشور باشد.
 وی با اشاره به نقش انکارناپذیر وسیله نقلیه به عنوان پایه ایجاد حرکت در شبکه حمل و نقل، گفت: این بخش به همان نسبت در بروز حوادث رانندگی نیز مؤثر است، به طوری که نقص فنی وسیله نقلیه و یا استفاده نادرست از آن در ایجاد حوادث و یا تشدید آنها مؤثر است.
این کارشناس حمل و نقل افزود: با توجه به آمارها بیش از یک سوم وسایل نقلیه در حال تردد کشور دارای حداقل استانداردهای ایمنی هستند و دو سوم دیگر به خاطر اشکالات فنی، نقص شدید در سیستم‌های مختلف خودرو هستند.
 به گفته شیرینی، حدود 30 درصد ناوگان مسافری کشور بالای ۱۶سال سن دارند و این یعنی فرسودگی خطرآفرین ناوگان حمل و نقل مسافری اتوبوس کشور که هر لحظه از این اتوبوس‌های در حال تردد می‌توانند فاجعه به وجود آورند و در این بین اگر کاستی‌های موجود در عامل انسانی و وضعیت کاستی‌های راه‌های کشور را به فرسودگی ناوگان اضافه کنیم عمق وضعیت اسف بار صنعت حمل و نقل جاده ای کشور مشخص می‌شود.
اتوبوس‌های استان جوان هستند
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی نیز درباره میانگین سنی اتوبوس‌های استان گفت: میانگین سنی اتوبوس‌های جاده‌ای استان نسبت به میانگین کشوری جوان تر است.
عبدالحسین علی اکبری با بیان این‌که در حوزه اتوبوس‌های بین شهری نسبت به استان‌های دیگر کشور در وضعیت مطلوبی قرار داریم، گفت: میانگین سنی اتوبوس‌های بین جاده ای استان 8/97 است. این در حالی است که میانگین سنی اتوبوس‌های بین جاده ای کشوری 10/38 بوده و حاکی از این است که ناوگان آذربایجان غربی نسبت به ناوگان اتوبوس بین جاده ای کشور جوان تر است.
وی با اعلام این‌که وضعیت مینی‌بوس‌های بین جاده ای استان در وضعیت نامطلوبی نسبت به میانگین کشوری قرار دارد، افزود: میانگین سنی مینی بوس آذربایجان غربی 24/52 است، در حالی که میانگین سنی مینی‌بوس‌های کشوری 22/95 است که نشان از وضعیت نامطلوب مینی بوس‌های استان دارد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی درباره نوسازی حمل و نقل جاده ای استان، گفت: به منظور نوسازی حمل و نقل جاده ای استان، تسهیلات بانکی برای اتوبوس‌های جاده ای که به سن فرسودگی اعلام شده رسیده اند، در نظر گرفته شده و افراد می‌توانند از این تسهیلات بانکی و قراردادهای خودروسازان برای نوسازی اتوبوس‌های خود استفاده کنند.
علی اکبری با بیان این‌که سوانح روزهای گذشته اتوبوس‌های بین جاده ای استان ناشی از بی توجهی رانندگان به لغزنده بودن جاده و رعایت نکردن سرعت مناسب در جاده لغزنده بود، ادامه داد: یکی از سیاست‌های اتخاذ شده اداره حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی این است که برای مسافت‌های کوتاه بین جاده ای که کمتر از 30 کیلومتر دارند، از اتوبوس‌های ویژه استفاده کنیم.
به گفته وی، اتوبوس‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، بلیت‌های گران‌تری دارند و مردم می‌توانند با اختیار خود اتوبوس مسافربری مد نظر را انتخاب کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا