Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3702 ۱۳۹۵/۱۰/۰۷   

زنان و تبعات کشیدن قلیان

پدیده مصرف قلیان و دیگر دخانیات گرچه هیچ وقت در فرهنگ ما پذیرفته نشده است، اما در بررسی علت گرایش دختران به قلیان به تاریخچه قلیان برخورد می‌کنیم. در گذشته مصرف قلیان در خانواده‌های پادشاهان به ویژه در دوره قاجار رواج داشت. بسیاری از عکس‌ها و نقاشی‌هایی که از آن زمان باقی مانده زنان دوران قاجار را در حال کشیدن قلیان نشان می‌دهد. این در حالی است که یافته‌های یک پژوهش دانشگاهی گرایش دختران به قلیان را سه عامل، تفریح، فشار همسالان و برابری با پسرها می‌داند. از نظر دختران قلیان تاریخی و سنتی است. در ضمن قلیان هیچ وقت در تاریخ برای زنان ممنوعیت نداشته و بنابراین برای فرد، خانواده و اجتماع قابل پذیرش است.

قلیان‌کشیدن، سل و هپاتیت را منتقل می‌کند

یک متخصص ترک اعتیاد درباره صدمات ناشی از قلیان کشیدن می‌گوید: وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می‌شود.

جمال باقری با بیان اینکه میزان مضرات توتون، تنباکو و سیگار با هم برابر است، می‌افزاید: برخی‌ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است،‌ اما به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می‌کند.

 او تاکید می‌کند: مواد شیمیایی در توتون‌های صنعتی همچون هیدروکربن‌های آروماتیک که باعث معطر شدن توتون‌ها می‌شود، حساسیت و آلرژی را در بدن به دنبال دارد و اثرات سرطانزایی آن همانند سایر مواد دخانی است. دختران بیشتر قلیان‌های سبک و ترکیبی از توتون نعناع و پرتقال یا لیمو می‌کشند.

وی می‌گوید: در صورت رشد عرضه قلیان برای خانم‌ها، بیماری‌های مرتبط با مصرف قلیان در زنان افزایش می‌یابد و مخاطراتی را برای مادر و جنین در دوران بارداری و پس از آن به همراه دارد.

یک فوق تخصص ریه نیز در این زمینه نیز تاکید می‌کند: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماری‌های ریوی از جمله آمفیزم که جزو بیماری‌های غیرقابل درمان است، می‌شود. فردی که قلیان مصرف می‌کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می‌کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می‌شود.

محمد‌هاشمی ادامه می‌دهد: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می‌توانند عامل بروز بیماری‌های کبدی یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند. همچنین قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین‌ می‌شود که با افزایش مصرف، اعتیاد به آن هم افزایش می‌یابد. استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان هم موجب انتقال بیماری‌های واگیرداری چون سل و هپاتیت است.

برخوردهای سلبی چاره‌ساز نیست

یک فعال حوزه زنان با اشاره به مشکلات اساسی زنان و دختران در جامعه می‌گوید: قلیان کشیدن دختران و پسران در مراکز تفریحی صحنه‌های مناسبی نیست، خانواده‌ها با فضاهایی روبه رو می‌شوند که چند نفری روی تخت سفره خانه‌ها لم داده و در حال کشیدن قلیان هستند. اما برخوردهای سلبی نیز چاره‌ساز نیست.

فرحناز قند فروش ادامه می‌دهد: باید فضاهایی در شان خانم‌ها برای دور هم جمع کردن آنها ایجاد شود. متاسفانه بسیاری از مراکز تفریحی ما غروب‌ها به آقایان اختصاص دارد و در فضاهای دانشگاهی نیز فضاهای آزاد بیشتر به آقایان تعلق دارد و اگر دختران دانشجو قصد فعالیت ورزشی و تفریحی داشته باشند به آنها تذکر داده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ او تاکید می‌کند: استعمال قلیان دور از شان زنان ایرانی است و هنوز هم نگاه‌های سنگین به زنانی که دخانیات مصرف می‌کنند وجود دارد، هرچند در میان نسل جوان قبح این مساله ریخته شده است.

‌تاثیرات کشیدن قلیان بر زنان باردار و جنین

بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند که قلیان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ضرر آن از سیگار بسیار کمتر است، اما باید گفت که دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر می‌گذارد، میزان هورمون‌ استروژن را کاهش می‌دهد و شانس باروری زنان را کاهش می‌دهد، همچنین مصرف قلیان در دوران بارداری خود عامل بروز سقط جنین و اختلال در رشد جنین و زایمان زودرس است و از دیدگاه طب سنتی ایران نیز عاملی برای افزایش غلظت خون و بروز بسیاری از بیماری‌هایی که با افزایش غلظت خون همراه است، می‌شود.

بیشترین تاثیر سوء مصرف سیگار یا قلیان بر روی جنین، در سه ماهه دوم و سوم بارداری است، زیرا در این زمان اندام‌های جنین به تدریج تشکیل می‌شوند و در صورت استعمال سیگار یا قلیان، رشد اندام‌ها مختل و جنین با عقب ماندگی مواجه می‌شود. استعمال سیگار یا قلیان حتی پیش از بارداری هم مضر است، بر تخمک‌های زن تاثیر منفی دارد و قدرت باروری او را کاهش می‌دهد. استعمال سیگار یا قلیان موجب می‌شود تا هنگام زایمان، جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل کند. به این ترتیب زایمان با مشکل مواجه شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود.

 استعمال سیگار یا قلیان توسط اطرافیان مادر باردار هم اثراتی سویی بر جنین دارد و تنفس دود ناشی از سیگار اطرافیان نیز بسیار خطرناک است. دود قلیان برای جنین بسیار مضر است و به دلیل اینکه پیش از استعمال با بخار آب مخلوط می‌شود، بسیار خطرناک‌تر از دود سیگار است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا