Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 369 ۱۳۹۴/۰۵/۱۷   

خبرنگاران آذربايجان غربي خواستار دستیابی به حقوق صنفی خود شدند

 * خواستار رفع تمامی مشكلات صنفي خود از سوی مدیران رسانه‌ها، دستگاه‌ها و ادارات ذی‌ربط هستيم

خبرنگاران آذربايجان غربي در مراسم گراميداشت روز خبرنگار كه در محل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي برگزار شد، خواستار دستیابی به حقوق صنفی خود شدند.

به گزارش ناي قلم، 17 مرداد؛ روز خبرنگار بهانه ­ای است که فعالان عرصه خبري محکم و استوار خواستار دستیابی به حقوق صنفی خود شوند، در اين راستا خبرنگاران آذربایجان غربي با صدور بیانیه ای تحقق مطالبات خود را از مسئولان رسانه‌اي و دستگاه‌هاي اجرايي خواستار شده و بر ضرورت اصلاح شیوه های برخورد با جامعه خبری استان تاکید کردند.

در بخشي از اين بيانيه كه توسط مهرداد تبريزي؛ از پيشكسوتان جامعه خبري استان در مراسم شب گذشته بزرگداشت روز خبرنگار قرائت شد، آمده است: شهادت مظلومانه شهید «محمود صارمی» خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، بهانه ای را پیش روی دولتمردان و اصحاب رسانه کشور گذاشت تا همه ساله در روز «هفدهم مرداد» ماه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، از جایگاه و شان خبرنگاران نیز تقدیر به عمل آید.

در اهمیت حرفه «خبرنگاری» همین بس که به واسطه آسیب‌های جسمی و روحی که می‌تواند بر صاحب حرفه وارد شود در زمره مشاغل «سخت و زیان آور» تعریف گردیده و کشته و زخمی شدن صدها خبرنگار طی سال‌های اخیر در کشورهای مختلف به واسطه انجام حرفه ایی که به آن اشتغال دارند دلیلی بر این ادعاست.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: طبق تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «روزنامه­نگار»، کسی است که شغل اصلی و مستمر او، فعالیت فکری و محتوايي در زمینه تهیه، تنظیم و به منظور انتشار اخبار و وقایع جاری و همچنین تحلیل و تفسیر آن­ها در رسانه‌ها (اعم از چاپي، الكترونيك، راديو يا تلويزيون) باشد. «خبرنگاری» نیز یکی از چهارده حرفه ایی است که در این تعریف جای گرفته است.

با ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی و همچنین رشد روزافزون ارتباطات، روز به روز بر جذابیت‌های «حرفه خبرنگاری» افزوده می‌شود. جذابیت‌هایی که اغلب بر مخاطرات و امنیت شغلی متزلزل آن می‌چربند. آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش تعداد نشریات و سایت‌های خبری طی سال‌های اخیر، بر میزان اشتغال به این حرفه در سطح استان افزوده است. 

در پايان اين بيانيه آمده است: خبرنگاران آذربایجان غربی در این روز که بنام خودشان نام‌گذاری شده، فرصت را غنیمت شمرده و با طرح مشکلات و معضلات صنفی خود، خواستار رفع تمامی آن‌ها از سوی مدیران رسانه‌ها، دستگاه‌ها و ادارات ذی‌ربط می‌باشند:

1ـ افزایش دستمزد روزانه و رعایت حداقلی حقوق و مزایای شغلی طبق قانون کار

2ـ بیمه نمودن تمامی خبرنگاران واقعی طبق قوانین و مقررات تامین اجتماعی  و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در احقاق حقوق خبرنگاران

3ـ همکاری و همراهی مدیران و مسئولین روابط عمومی در امر تهیه اخبار و گزارش و دسترسی آسان به آمار و اطلاعات عمومی

4ـ جلوگیری از برخوردهای سلبی با خبرنگارانی که به واسطه حرفه خود و تلاش برای کسب خبر و تهیه گزارش (در چارچوب قوانین کشور) در معرض برخوردها قرار می‌گیرند

5ـ ملزم نمودن ادارات و سازمان‌ها به پرهیز از شکایت‌های قضایی علیه خبرنگاران که صرفا به واسطه شغل خویش با آن مواجه شده‌اند

6ـ ایجاد و یا تقویت تشکل‌های صنفی مرتبط بر اساس چارچوب‌های قانونی و مجوزهای لازم

7ـ تعریف جامع، مشخص و شفاف از حرفه خبرنگاری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رتبه بندی و شناسنامه دار نمودن خبرنگاران فعال در سطح استان

8ـ ملزم نمودن دستگاه‌های دولتی به پرهیز از اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خبرنگاران برای نگارش خبر یا تهیه گزارش

9ـ تشکیل و راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه بنام خبرنگاران برای رفع مشکلات مالی این قشر محروم و تلاشگر

10ـ برگزاری دوره های موزشی مبتدی و تخصصی برای علاقمندان و همچنین ملزم نمودن خبرنگاران برای طی دوره های یاد شده

از خبرنگاران شاغل نیز انتظار دارد با امضای «ميثاق نامه اصول اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري» در حفظ جایگاه و کرامت شغل شریف خبرنگاری بیشتر از پیش فعال و کارآمد باشند. اخلاق رسا نه ای را سرلوحه کار خود قرار داده، به اصول حرفه ایی پایبند باشند. همچنین امر یادگیری دانش روز خبرنگاری را جدی گرفته، تا شاهد رشد رسانه های استان از لحاظ کیفی و محتوایی باشیم. در این صورت است که نظاره گر تولد رسانه های مستقل و غیروابسته به کانون‌های قدرت و سیاست و بنگاه های اقتصادی توانمند در این استان که تاریخ روزنامه نگاری درخشانی دارد، خواهیم بود.      

انتهاي پيام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا