اخبار
کد خبر : 3648 ۱۳۹۵/۰۹/۲۹   

رونمایی از منشور حقوق شهروندی؛ تحقق مهم ترین وعده دولت تدبیر و امید

لعیا نورانی زنوز

شعار انتخاباتی دکتر حسن روحانی "زنده باد اخلاق، زنده باد حقوق شهروندی" بود به طوری که همگانی شدن حقوق شهروندی و طرح آزادانه نسبی آن را می توان یکی از دستاوردهای پیروزی دکتر روحانی در انتخابات 92 عنوان کرد.

امروز در راستای تحقق یکی از مهم ترین وعده های دولت تدبیر و امید "منشور حقوق شهروندی" رونمایی شد. منشوری که سندی است برای ایجاد تحول در نظام اجتماعی کشور و براساس آن قرار است یک جامعه قانونمدار گسترش یابد و حقوق شهروندان تامین شود.

هر چند تکالیف حکومت کنندگان و حکومت شوندگان در اصول قانون اساسی ایران تبیین شده به طوری که فصل سوم قانون اساسی ایران در ارتباط با حقوق ملت و از مباحث محوری نظام های سیاسی است.

در اصل سوم قانون اساسی رعایت حقوق شهروندی برای آحاد جامعه، تأمین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‏های مادی و معنوی مورد تاکید قرار گرفته است.

اصل نوزدهم اشاره دارد که مردم ایران از هر قوم و قبیله كه باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

اصل بیستم نیز اعلام می کند که همه افراد ملت اعم از زن و مرد یكسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند، لذا با توجه به این اصول دلیلی برای تاخیر زمان در اجرایی شدن آن وجود نداشت اما در هر حال با توجه به اینکه دولت یازدهم وارث بیشترین نقض قانون در دولت های نهم و دهم بوده، تاکید رئیس جمهور حقوقدان بر ایجاد جامعه حقوق مدار و رونمایی از منشور حقوق شهروندی گامی مثبت در جهت اطلاع رسانی به شهروندان از حقوق خود تلقی می شود.

رونمایی از منشور حقوق شهروندی نویدبخش آغاز اقداماتی بزرگتر است. با توجه به متن منشور و اینکه حقوق شهروندی در پنج حوزه اساسی شامل حقوق سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لحاظ شده است به نظر می رسد در صورت داشتن ضمانت اجرایی تاثیر بسزایی در توجه به اصل عدم تبعیض و تساوی همه افراد و گروه‌ها در برابر قانون بدون هرگونه ملاحظه‌ای از قبیل جنسیت، قومیت، مذهب و گرایش‌های سیاسی-اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی، گسترش مطالبات همگانی و مقابله با هرگونه تعرض به حقوق شهروندی، رضایتمندی شهروندان، تحقق عدالت همه جانبه در جامعه و در کل تقویت منافع ملی و ... که در متن بیانیه رئیس جمهوری عنوان شده است، خواهد داشت و ماحصل آن چیزی نخواهد بود جز تقویت منافع ملی.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا