اخبار
کد خبر : 3626 ۱۳۹۵/۰۹/۲۵   

هفته قرآن و عترت امروز به کار خود پایان داد

جشنواره قرآن و عترت در ارومیه با معرفی منتخبین در رشته های مختلف امروز به کار خود پایان داد.

به گزارش نای قلم، هفته قرآن و عترت آذربایجان غربی در سال جاری با عناوین روزشمار قرآن و شهدا، قرآن و خانواده، قرآن و وحدت اسلامی، قرآن و قصه همدلی، قرآن و بصیرت، و قرآن و تدبر نامگذاری شده‌ بود.
حضور در مزار شهدای قرآنی آذربایجان غربی، افتتاح نمایشگاه فرهنگی هنری و افتتاحیه مسابقات قرآن، اجرای تئاتر خیابانی، افتتاح نمایشگاه صنایع دستی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی با محوریت قرآن و عترت، تجلیل از خانواده‌های شهدای قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن‌کریم و جشنواره شعر گویی و داستان نویسی و اختتامیه مسابقات از جمله برنامه‌های هفته قرآن و عترت در استان بود. 
همچنین به مناسبت هفته قرآن و عترت آذربایجان غربی نمایشگاه قرآن و عترت برپا شد که در آن پنج هزار جلد کتاب در 500 عنوان در حوزه قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) از 12 ناشر به نمایش گذاشته شده بود.

در مسابقات قرآن و عترت همچنین۲۳۰ نفر در بخش شعر و داستان، ۱۶ اثر در بخش فیلم‌های موبایلی- مستند و داستانی، ۳۴۴ اثر در بخش عکس، ۱۱۰ اثر در بخش نقاشی، ۴۱۲ نفر در بخش قرائت وحفظ قرآن‌کریم و ۹۰ اثر در بخش صنایع چوب در این سری از مسابقات هفته قرآن‌ وعترت حضور داشتند که نفرات برتر در مراسم اختتامیه در رشته های مختلف مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش تیتر برتر جشنواره از 250 اثر رسیده به دبیرخانه پنج تیتر از نای قلم، روزنامه های آراز آذربایجان و آبشار، خبرگزاری های رسا و پانا منتخب شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

تجلیل از مفسر قرآن کریم آیت ا... قریشی

در مراسم اختتامیه هفته قرآن و عترت که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و سعادت استاندار آذربایجان غربی برگزار شد از سال ها تلاش آیت الله سید علی اکبر قریشی تجلیل شد.

آثار متعددی از آیت ا... قریشی در حوزه قرآن و حدیث به یادگار مانده است که تفسیر احسن الحدیث و قاموس قرآن کریم از جمله این موارد است.

نفرات برتر جشنواره شعر و داستان قرآن و عترت آذربایجان غربی معرفی شدند

نفرات برتر جشنواره قرآن و عترت آذربایجان غربی در دو بخش شعر و داستان، 25 آذرماه سال جاری طی مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اورمیه، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، استاندار آذربایجان غربی و مدیر کل آموزش و مشارکت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست حوزه هنری آذربایجان غربی و تنی چند از مسئولان استان در تالار وحدت اورمیه  معرفی شدند.

در بخش ادبی این جشنواره که اجرای آن را حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی برعهده داشت در بخش شعر ترکی احد افخمی نیا، امین گنج پرور و رضا ساجدی فر و در بخش شعر فارسی، شمس الدین بختکی، وحید طلعت و محمد رنجبری به ترتیب مقام های اول تا سوم این دوره از جشنواره را کسب کردند .

در بخش داستان نیز پرستو پاشا زاده، مجتبی حاجی وندایی و سمیرا اسماعیل زاده با رای هیئت داوران به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم جشنواره شدند.

سعید سلیمانپور، حمید واحدی و مصطفی قلیزاده در بخش شعر و محمد علی ضیایی، مصطفی قلیزاده و علی رزم آرای در بخش داستان داوری آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در حوزه هنری آذربایجان غربی را بر عهده داشتند.

ضعف اخلاق از مشکلات کنونی کشور است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضعف اخلاق از مشکلات کنونی کشور است، اگر اخلاق نباشد و نفسانیت، دروغ و فریب در جامعه حاکم شود اختلاف ها آغاز می شود و نه فقط بین شیعه و سنی بلکه بین شیعه با شیعه و سنی با سنی اختلاف می افتد.

حجت‌الاسلام و المسلمین‌ محمدعلی خسروی در مراسم اختتامیه هفته قرآن و عترت آذربایجان غربی با اشاره به آیه «اشدا علی الکفار رحما بینکم» اظهار کرد: عبارت "اشداء علی الکفار" به معنای داشتن خط سیاسی و بهره مندی از تفکر، تدبیر و اندیشه در برابر دشمنان است و براساس این آیه همراهان پیامبر و کسانی که معیت با ایشان دارند اگر سه خصلت عدم انعطاف پذیری در برابر کفار، مهربانی با یکدیگر و اقامه نماز را داشته باشند به واقع از همراهان ایشان هستند.

وی افزود: واژه "رُحَما " در آیه آخر سوره فتح نیز اشاره به اخلاق اجتماعی دارد زیرا کسی که اخلاق اجتماعی ندارد، جهنم سیار است و هرکجا وارد شود آنجا را به آتش می کشد.

 همدلي و وحدت اقوام و مذاهب در استان مثال زدنی است

حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي قريشي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اروميه در آيين اختتاميه هفته قرآن و عترت گفت: همدلي و وحدت اقوام و مذاهب در استان آذربايجان غربي در يك حالت مثال زدني قرار دارد.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی افزود: پيامبر اكرم اشرف مخلوقات است و خداوند بالاتر از ايشان مخلوقي را خلق نكرده است.

وی اضافه کرد: مؤمنان در بين خود وحدت و اتحاد دارند اما در مقابل دشمنان به شدت جبهه گيري دارند كه اين يك شاخصه جهادي است.

به گفته امام جمعه ارومیه از متوليان برگزاري هفته قرآن و عترت كمال تقدير و تشكر را داريم كه شكوه قرآن را به خوبي حفظ كرده اند.

امتياز منطقه ما وحدت بين شيعه و سني است

استاندار آذربايجان غربي هم در آيين اختتاميه هفته قرآن و عترت گفت: امروز جمهوري اسلامي رقبا و دشمناني را در منطقه و فرامنطقه دارد. مردم و مسؤلان ايران اسلامي با وحدتي كه با تأسي از رهنمودهاي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري(ره) دشمنان را بيرون و توطئه ها را خنثي كرده اند.

قربانعلی سعادت افزود: قدرت هاي غربي و شرقي با قدرت مسلمانان در منطقه مواجه شده اند و مردم ما نیز به واسطه پيامبر اكرم به عزت رسيده اند.

وی اضافه کرد: باريشه ترين امتياز منطقه ما وحدت بين شيعه و سني است که امنيت مرزهاي ايران اسلامي گواه اين وحدت است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه تصریح کرد: جايگاه عظيم آيت الله علي اكبر قريشي و بيت ايشان را بايد به خوبي به جامعه نشان دهيم. افتخار مي كنم كه فعالين حرفه اي در حوزه قرآني  در استان آذربايجان غربي فعال هستند، اين مهم را مقايسه كنيم با سال هاي پيش از انقلاب و از اين روند روبه رشد شكرگزاري داشته باشيم.

هفته قرآن و عترت امسال متفاوت تر از سال هاي اخير در استان برگزار شد

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين اختتاميه هفته قرآن و عترت گفت: برپايي نمايشگاه هاي مختلف قرآني در سطح شهر اروميه، تجليل از آثار و نفرات برتر بخش هاي مختلف جشنواره قرآن و عترت از جمله اقدامات مجموعه ستاد برگزاري هفته قرآن و عترت است.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی افزود: هفته قرآن و عترت امسال متفاوت تر از سال هاي  اخير در استان برگزار شد كه برنامه ريزي دقيق و همكاري و پشتيباني ارگان هاي مختلف از عوامل اين مهم محسوب مي شود.

هفته قرآن و عترت که از بیستم ماه جاری در ارومیه آغاز شده بود و امروز به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا