اخبار
کد خبر : 3623 ۱۳۹۵/۰۹/۲۴   

جایگاه صادرات در آذربایجان غربی قابل قبول نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: جایگاه صادرات در آذربایجان غربی علی رغم هم مرزی این استان با سه کشور خارجی، وجود بازارچه و پایانه های مرزی متعدد، وجود سه فرودگاه فعال و متصل شدن مرکز استان به مسیر ریلی کشور در سال آتی، جایگاه قابل قبولی نیست.

به گزارش نای قلم، نادر صفرزاده در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان غربی اظهار کرد: امیدواریم با همت مدیران، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، فعالان بخش خصوصی و همچنین مشارکت خود مردم، بسترهای استفاده هرچه بهتر از این زیرساخت ها و امکانات در جهت توسعه صادرات و تجارت و ارتقای شاخص های توسعه در استان فراهم شود.

وی افزود: با توجه به هدف‌گذاری افزایش 30 میلیارد دلاری حجم مبادلات میان ایران و ترکیه و با توجه به هم مرزی استان آذربایجان غربی با کشور ترکیه، سهم این استان در تحقق این مبادلات باید ویژه باشد و استان بتواند آمادگی لازم و کافی را برای ارتقای تجارت خارجی و پذیرش سرمایه گذاری داشته باشد.

صفرزاده همچنین بر لزوم معرفی افراد موفق در عرصه تولید، تجارت و صادرات در استان تاکید کرد و گفت: با معرفی الگوها و تلاشگران موفق عرصه های تولید و اقتصاد بویژه عرصه اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی لازم در جهت ایجاد و ارتقای فرهنگ تلاش و پشتکار و همچنین حضور پررنگ تر بخش خصوصی در بخش های تولید و اقتصاد انجام می گیرد و این مساله ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در این مراسم با تشریح اهمیت صادرات و تجارت در توسعه اقتصادی گفت: امروز سرانه صادرات در دنیا 3000 دلار است اما این رقم در کشور ما هنوز به 1000 دلار نرسیده و بر اساس تاکید دکتر روحانی ریاست محترم جمهور در مراسم روز ملی صادرات باید هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی دست به دست هم دهند تا این فاصله ای که در صادرات کالا و خدمات بین کشور ما و سایر کشورها وجود دارد جبران شود.

حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه هم در این مراسم گفت: با توجه به شعار "تجارت کهن و بازار مدرن" بعنوان شعار امسال روز جهانی صادرات، باید با حرکت بسوی مدرن شدن و عزم دولت و بخش خصوصی برای نهادینه کردن فرهنگ صادرات برای رسیدن به رشد و توسعه ملی بتوانیم در بازارهای جهانی توان رقابت داشته باشیم.
وی افزود: در عصر پسا برجام که امکان رقابت با کالاهای خارجی فراهم شده باید به کیفیت کالاها و برندسازی مناسب توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: باید از صادرکنندگان که در این تنگناها و مشکلات صادرات، توانستند با عزمی ملی برای اعتلای کشور تلاش کردند، تشکر و قدردانی کنیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: امروزه و در حالی که رقم صادرات در دنیا به بیش از ۱۶هزار میلیارد دلار رسیده و ۱۰ کشور نخست صادرکننده برتر بیش از ۵۳ درصد صادرات را در اختیار دارند، کشور ایران با داشتن ۰.۲۵ درصد از صادرات جهان در رتبه ۵۱ قرار دارد.
جعفرصادق اسکندری افزود: استان آذربایجان غربی هم، در حال حاضر با مراوده با ۵۰ کشور جهان توانسته طی سالهای ۸۵ تا ۹۴ روند صعودی و بطور متوسط سالیانه ۱۰ درصد رشد در صادرات داشته باشد.
وی تصریح کرد: سازمان برنامه های مختلفی برای افزایش صادرات استان انجام داده است تا در افق پنج ساله به رشد ۱۷.۶ درصد برسد.

در ادامه مراسم مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: باید با تلاش برای تولیدات با ارزش افزوده بالاتر بتوانیم کالاهای با قیمت بالاتر برسیم.
فرهاد نوری افزود: طی هشت سال گذشته رشد صادراتی در کشور وجود داشته ولی میزان رشد رقم نسبتا پائینی بوده که باید برای بالابردن آن تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: انشاءالله با شکوفایی صنایع استان، وضعیت صادرات استان بهبود و مایع خرسندی کشور باشیم.

در پایان از صادرکنندگان نمونه استان تجلیل شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا