اخبار
کد خبر : 3612 ۱۳۹۵/۰۹/۲۲   

"انسانیت، عقلانیت و معنویت" اساس وحدت مسلمانان است

مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه گفت: برای تحقق وحدت اسلامی مولفه های "انسانیت، عقلانیت و معنویت" در کنار فهم اصیل اسلامی ضروری و مهم است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام کریم جباری در نشست تخصصی "قرآن و وحدت اسلامی" اظهار کرد: وحدت در صورتی محقق می شود که سیره و روش مسلمانان همان روش انبیا باشد، باید به آموزه های کلی خود قرآن بازگشت و وحدت را براساس آن آموزه ها که مشترکات همه ماست ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه همدلی، همفکری و پایبندی به اصول اخلاقی و انسانی باید اساس کار باشد، افزود: سیره معیشتی پیامبر اکرم (ص) و دو امانت بزرگ قرآن و اهل بیت پرچمدار هدایت انسان ها در راه رسیدن به کمال، بصیرت، انسانیت و عقلانیت است لذا نباید برای رسیدن به وحدت از این اصول عدول کنیم.

جباری با بیان اینکه وحدت اسلامی با حرف زدن، شعار دادن و جلسه برگزار کردن محقق نمی شود، اظهار کرد: مسلمانان در شرایط حاضر از زندگی اخلاقی و قرآنی دور افتاده اند و آئینه پیامبر نیستند چرا که نحوه رفتار پیامبر (ص) با ملحدان، مشرکان و بی دینان به گونه ای بود که غیرمسلمانان مسلمان می شدند ولی در جهان اسلام کنونی همدل نیستیم.

قومیت ها را تبدیل به عامل اختلافات مذهبی کرده ایم

وی با بیان اینکه قومیت ها را تبدیل به عامل اختلافات مذهبی کرده ایم، تصریح کرد: در هیچ آیه و حدیثی به مرز جغرافیایی اشاره نشده است ضمن اینکه انسانیت، قرآن و امت اسلامی مرز و حد و حدودی ندارد.

جباری ادامه داد: موارد اختلافی جزیی را اصل قرار دادیم و در این راستا حقایق قرآن و سرنوشت و وحدت مسلمانان برباد رفته است.

مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: دین اسلام دین منطق، جامع و کامل است، دینی است که اخلاق، جهاد، فقه، معنویت دارد و به سایر مذاهب احترام می گذارد، روش اهل بیت با دیگران نیز با عقلانیت بوده و منطقی با مخالفان بحث می کردند.

جباری یادآور شد: سرنوشت مسلمانان را فدای اختلافات مذهبی کردیم؛ اختلافاتی که علمی است و توسط فقها باید حل و فصل شود نه اینکه بین مسلمانان ایجاد تفرقه کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی حقیقت اهل بیت را درست بفهمد از تفرقه دوری می کند، تاکید کرد: حاکمان اسلامی احترام دارند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نباید به مقدسات دیگران توهین کنیم.

مانع بزرگ بیداری اسلامی عدم وحدت میان مسلمین جهان است

جباری متذکر شد: اساس اخلاق، دیانیت و معنویت در جهان اسلام سست است، مسلمانان در حال جنگ هستند؛ مسلمانان فریب خورده ای که عامل دست نیروهای غربی و شرقی بوده و باهم می جنگند.

وی خاطرنشان کرد: مانع بزرگ ما در مسیر بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی عدم وحدت میان مسلمین جهان است که دشمن با استفاده از همین عامل مانع از ترقی و توسعه در جوامع اسلامی می‌شود.

جباری تاکید کرد: علما و فرهیختگان جامعه در ابتدا باید عقلانیت را در جامعه و مردم تقویت کنند، اخلاق که امری مشترک بین همه انسان هاست و در سراسر دنیا مورد پذیرش است را در مردم تقویت کنند و بر آموزه های قرآن تاکید کنند، اگر به این اصول تکیه و برای آنها تبلیغ شود و فرهیختگان و علما دست به دست هم کار را انجام دهند، به نظر می رسد که می توانند در جهت اعتلای کلمه و وحدت اسلامی عمل کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا