Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3603 ۱۳۹۵/۰۹/۲۱   

استارت آپ های دانشگاهی عاملی برای تقویت اقتصاد دانش بنیان

در سال‏های اخیر هم‏زمان با رشد علمی، بحث فناوری‏ های دانش‏ بنیان و حمایت از آن‏ها به بحثی داغ تبدیل شده است. در همین راستا تجاری ‏سازی دانش و اقتصاد دانش‌‏بنیان یکی از مباحث مهمی است که دولتمردان آن را دنبال می ‏کنند.

به گزارش نای قلم، از طرف دیگر واژه دیگری که در این چند سال وارد ادبیات حوزه کارآفرینی شده، واژه “استارت‌‏آپ” یا همان کسب و کار نوپا است که امروزه بخش عمده‏ای از اخبار و فعالیت‏‌های حوزه کسب و کار را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی استارت‏ آپ، کسب و کار نوآورانه نوپایی است که بر پایه خلاقیت نیروی انسانی با حداقل سرمایه و برای برطرف ساختن یکی از نیازهای جامعه یا پاسخ به یک نیاز جدید شکل می‏گیرد و شرکت های دانش‌‏بنیان به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

چه شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان و چه استارتاپ ‏ها هر دو مقوله‏‌های مهمی هستند که مزایای قابل توجهی داشته و از این رو باید توسط حاکمیت مورد توجه و حمایت قرار بگیرند، چرا که از یک طرف دارای ترکیب جمعیتی جوان و تحصیل کرده‏ بوده و از طرف دیگر با مشکلاتی نظیر بیکاری و کمبود منابع اقتصادی نیز دست به گریبان است.

از این رو سرمایه‏‌گذاری روی حوزه‌‏های دانش‌‏بنیان و نیز حوزه استارتاپ ها می‌‏تواند از ظرفیت نیروی جوان تحصیل کرده در راستای حل مشکلات اقتصادی بهره بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران گفت: رقابت‌های استارت‌آپ از این منظر دارای اهمیت هستند که ایده‌پردازان می‌توانند بر پایه تکنولوژی، خود به کارآفرین تبدیل شده و به کسب و کار روی آورند.

حسن حیدری افزود: اصلی‌ترین مزیت برگزاری چنین رقابت‌هایی را شناسایی ایده‌های برتر، کارآفرینی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

وی تصریح کرد: استارت‌آپ ویکند با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان در سطح دانشگاه‌ها و در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این‌گونه دوره‌ها موجب تقویت تعامل بنیاد نخبگان استان با نهادهای تخصصی- حرفه‌ای همچون دانشگاه‌ها به‌منظور شناسایی، هدایت و توانمندسازی اجتماع نخبگانی، همچنین ایجاد فرصت فعالیت برای صاحبان استعداد برتر و ایجاد سازوکارهای حمایتی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و مهارتی شود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان می توان اشتغال آفرینی کرد و از شاخه های مهم آن می توان بر کارآفرینی استارت آپ ویکند تکیه کرد، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقه استارآپ ویکند فرصت مناسبی است برای تمام علاقمندان در استان تا ضمن آشنایی با ماهیت این قبیل رویدادها در حوزه کارآفرینی، ایده پردازی، ارائه مدل کسب و کار و دیگر مفاهیم مرتبط نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

حیدری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که هم در فرایند تولید و هم فرآیند کاربرد آن ایجاد ثروت مدنظر است، اظهار امیدواری کرد این اقدامات اقتصاد سنتی را به اقتصاد دانش بنیان سوق دهد به خصوص اینکه در اسناد بالادستی اهداف اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه ضرورت توجه به ایده ها را مهم بر شمرد و حمایت سرمایه گذاران از این ایده های علمی تجاری را در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانش بنیان موثر دانست.

حیدری با اعلام اینکه دی ماه امسال همزمان با برگزاری استارتاپ ارومیه ایده‌های دانش بنیان آذربایجان غربی جمع‌آوری شده و از سوی دانشگاه ارومیه مورد حمایت قرار می‌گیرند، اظهار کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید در آن سال 60 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داشته باشیم و بر همین اساس در سال 95 می‌بایست سه هزار شرکت دانش بنیان راه‌اندازی می‌شد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: در پایان برنامه پنجم توسعه باید شمار شرکت‌های دانش بنیان به شش هزار شرکت می‌رسید اما این رقم در کمتر از دو هزار مورد باقی ماند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا