اخبار
کد خبر : 3601 ۱۳۹۵/۰۹/۲۱   

استارت‌آپ فرصتی برای عملی‌سازی ایده‌های خوب با رویکرد کارآفرینی

استارت‌آپ ویکند همانطور که از نامش پیداست یک رویداد کارآفرینی است، افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و از بین ایده‌های مطرح شده بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند و صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند.

به گزارش نای قلم، ارومیه به عنوان شهر پایلوت برای برگزاری «استارت‌آپ ویکند» انتخاب شده است که در راستای تشریح این رقابت ها امروز نشست خبری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی برگزار شد.

جم عزتی‌راد بخش آغازین سخنان خود را به نقش محوری دانشگاه ها در پویایی اقتصادی منطقه اختصاص داد و گفت: تا چندی پیش دانشگاه ها فقط به تولید دانش می پرداختند و رسالت اصلی خود را عرضه دانش بدون توجه به کارکردهای آن می دانستند ولی رفته رفته برای اینکه بتوانند جوابگوی چالش های اقتصادی در جامعه باشند خیلی از دانشگاه های معتبر دنیا به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کردند.

وی به جایگاه دانشگاه های کشور اشاره کرد و اینکه در شرایط حاضر مراکز آموزش عالی علی رغم رشد کمی در مقابل نیازها و انتظارات جامعه زیر سوال هستند.

عزتی‌راد ادامه داد: تعداد دانشگاه های کشورهای پرجمعیتی مثل چین و هندوستان کمتر از ایران است در حالی که دانشگاه های این کشورها کارآفرین هستند، استقلال مالی دارند و در پویایی اقتصادی خود نقش ایفا می کنند و دانشگاه های ما بیش از 70 درصد از بودجه عمومی استفاده می کنند.

او با بیان اینکه کشورها با توجه به اکوسیستم های محیطی خود می توانند پیشرفت کنند، تصریح کرد: دانشگاه ها علاوه بر اینکه باید در بحث آموزش، پژوهش و کسب و کارهای انشقاقی نقش داشته باشند باید بتوانند در اکوسیستم محیطی و کارآفرینی هم نقش فعالی ایفا کنند، یعنی دانشگاه ها باید براساس مزیت های رقابتی منطقه ای خود برنامه ریزی داشته باشند.

عزتی‌راد با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها باید بازتاب نیازهای جامعه و بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، توضیح داد: دانشگاه ها نه تنها باید استقلال مالی داشته باشند و به دانشجویان و متقاضیان آموزش به چشم مشتری نگاه کنند باید رویکرد بازارمحوری، تقاضامحوری و تجاری را با همدیگر ترکیب کنند و هیات های علمی و حتی کارکنان با جامعه کارآفرینی در تعامل باشند.

به گفته سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی، دانشگاه ها باید بررسی کنند نیازهای جامعه امروز چه مسایلی است و مزیت های رقابتی استان چیست تا براساس آن برنامه ریزی کنیم و بتوانیم در رشد منطقه ای خود نقش آفرینی کنیم.

او سپس تصریح کرد: بر این اساس دانشگاه علمی کاربردی خود را ملزم و موظف می داند که در مباحث اکوسیستم کارآفرینی وارد شود تا اینکه بتواند در زمینه کارآفرینی موثر واقع شود.

عزتی‌راد خاطرنشان کرد: یکی از این مولفه ها ایجاد استارت ها در دانشگاه ها است، استارت شرکت هایی هستند که به صورت موقت در دانشگاه ها ایجاد و ایده ها اخذ می شود و در آن محفل از ایده ها حمایت می شود تا بتوانند ایده های خود را به عمل تبدیل کنند.

وی متذکر شد: یکی از چالش هایی که در این زمینه در استان وجود دارد این است که بتوانیم سرمایه گذار و حامیان لازم را در این زمینه جذب کنیم و استان ما با توجه به شرایط و زیرساخت هایی که دارد شاید در این زمینه نتواند خوب عمل کند لذا نیازمند همکاری مستمر رسانه ها هستیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی یادآور شد: استارتاپ ارومیه روزهای اول، دوم و سوم دی ماه در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در جاده سلماس برگزار می‌شود.

 به گفته وی تا کنون افزون بر 120 شرکت کننده از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در استارتاپ ارومیه اعلام آمادگی کرده اند و تا سی‌ام آذر امکان ثبت نام برای شرکت کنندگان وجود دارد.

عزتی‌راد در خصوص شرایط شرکت در رقابت‌های استارت‌آپ بیان کرد: شرکت‌کنندگان لزوماً دانشجو نیستند و به هیچ شرایط خاصی نیاز ندارند. ورود و شرکت همه افراد اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و ... در این رقابت‌ها آزاد است و تنها شرط این است که دارای ایده باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا