Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 36 ۱۳۹۴/۰۳/۲۵   

شرایط فعلی دریاچه ارومیه سبب افزایش سرما و گرمای دو درجه ای هوا شده است

مشاور وزیر نیرو گفت: اکنون کمتر از پنج درصد آب دریاچه ارومیه باقیمانده است و این مسئله موجب شده هوای ارومیه و اطراف آن در زمستان دو درجه سردتر و تابستان دو درجه گرم‌تر شود در حالی که برخی زیست بوم‌ها تحمل یک درجه تغییر دما را هم ندارند.

بهرام طاهری در دومین همایش مدیریت و مهندسی تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حدود 2.5 کیلومتر مکعب در سال کسری جریان آب‌های سطحی به دریاچه ارومیه است.

وی اظهار کرد: برخی تغییرات اقلیم و برخی مدیریت نادرست منابع آبی را علت شرایط کنونی دریاچه ارومیه می‌دانند، قطعا هر دو مورد تاثیر داشته‌اند اما مسئله اصلی جای دیگری است.

طاهری توضیح داد: 7 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد و مصرف آب شرب و سطحی در این بخش حدود 500 میلیون متر مکعب است.

وی تاکید کرد: اکنون اهمیت و ارزش اکولوژیک دریاچه ارومیه از بین رفته که این مسئله موجب نابودی مشاغل زیادی شده است از این رو به بخش کشاورزی فشار بیشتری وارد آمده است.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به چاه های غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: حدود 95 هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که نیمی از آن‌ها غیر مجاز است بنابراین باید یک سری تصمیمات اساسی در مورد این چاه‌ها اخذ شود که در این زمینه از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل درخواست همکاری داریم.

وی تاکید کرد: الان حدود 20 درصد از مساحت دریاچه ارومیه باقیمانده است اما کمتر از 5 درصد آب دارد.

طاهری درباره نمک‌های دریاچه ارومیه گفت: برخی معتقدند در فرایند احیا نباید نمک‌های دریاچه برداشت شود در حالی که باید برداشت شود زیرا نمکی که اکنون در بستر دریاچه وجود دارد دارای غلظتی حدود نیم کیلو در هر لیتر است بنابراین تمام آب‌های وارد شده را جذب می‌کند.

مشاور وزیر نیرو اظهار کرد: حدود یک سوم جمعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، 50 درصد خدمات و 20 درصد بخش صنعت فعالیت می‌کنند که بخش کشاورزی با 15 درصد درآمد حدود 82 درصد آب حوضه را استفاده می‌کند.

وی گفت: باید یاد بگیریم صنعت و کشاورزی در جایگاه مناسب خودشان قرار گیرند تا منابع آبی و محیط زیست نابود نشود، باید به مردم آموزش داده شود همان طور که حاضرند مبلغی را ماهانه برای تلفن همراه هزینه کنند به همان نسبت برای آب و برق نیز هزینه کنند.

طاهری افزود: اگر بخواهیم محیط زیست و منابع آبی را حفظ کنیم باید فشار از روی منابع برداشته شود، شرایط کنونی منابع آبی ما تا حدودی به عدم مدیریت صحیح و بخشی به تحریم برمی گردد که ما را از اقتصاد جهانی جدا کرد.

وی گفت: تحریم‌ها موجب شد تا یک سری توانمندی‌ها در کشور شکل گیرد حال اگر تحریم‌ها برداشته شود سیلی راه خواهد افتاد که با مدیریت صحیح نباید اجازه دهیم به نفع برخی از مدیران تمام شود.

به گزارش ايرنا دومین همایش مدیریت و مهندسی تالاب‌ها روزهای 25 و 26 خرداد در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه دارد.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا