اخبار
کد خبر : 3593 ۱۳۹۵/۰۹/۲۰   

هوشياري؛ پيش شرط اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶

 با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري بهار ۹۶، ورود جناح‌هاي سياسي به مصاديق و نامزدهاي انتخاباتي امري است بديهي و قابل انتظار. در اين ميان اصلاح‌طلبان و اعتداليون كه پشتوانه راي حسن روحاني در انتخابات سال ۹۲ بودند در دوره دوازدهم و تا به امروز مبناي‌شان است كه براي بار دوم پشت سر رئيس‌جمهور بايستند، اما در جريان مقابل يعني اردوگاه اصولگرايان وضع به گونه‌اي ديگر در جريان است و اين جناح از ماه‌هاي پيش در تكاپوي بررسي و ارزيابي شاخص‌هاي انتخاباتي خود است. در چنين فضايي اما گمانه زني‌ها و شايعات رواج يافته و چندي پيش بود كه شنيده شد اصلاح‌طلبان به دنبال رصد هستنند تا با انتخاب يك«گزينه پوششي»، اثرات و تبعات ناشي ازاحتمال «ردصلاحيت» حسن روحاني در انتخابات پيش‌رو را كم كنند و بتوانند گزينه جايگزين را به جامعه معرفي كنند! اگرچه ورود نامزدهاي مختلف به انتخابات نشانگر مردمسالاري است و تصميم به انتخاب آلترناتيو براي رئيس دولت تدبير و اميد، امري عقلايي. اما سوال اين است كه اولا چنين ادعايي مبني بر رد صلاحيت روحاني از كجا سر برآورده است و سوال ديگر اينكه با استباط به چه مستنداتي چنين شائبه‌اي مطرح مي‌شود و همچنين از سمت چه گروه‌ها و جرياناتي؟ با اين‌همه آنچه بايد مورد تاكيد قرار داد اين است كه اصلاح‌طلبان مي‌توانند جهت روبه رو شدن با شرايط و مسائل غيرمنتظره، گزينه يا گزينه‌هاي ديگري را مورد ارزيابي قرار دهند و در اين فرصت باقي‌مانده تا انتخابات سنجش‌هاي خود را انجام دهند تا اگر اتفاقاتي برخلاف پيش بيني‌هاي آنان رخ داد بتوانند با آرامش و با برنامه از انتخابات عبور كنند. در انتخابات سال ۹۲ ديده شد كه اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان پس از رد صلاحيت آيت... هاشمي، با دو نامزد وارد شدند و در مرحله نهايي با اجماع بر سر دكتر روحاني و كناره‌گيري دكتر عارف، توانستند برنده انتخابات شوند و با اين تجربه مي‌توان اميدوار بود كه اگر شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه مطلوب اصلاح‌طلبان بود، با روحاني وارد شوند و در غير اين صورت از نامزد پوششي خود استفاده كنند.

بر اين اساس ضروري است كه طيف اصلاح‌طلبان در زمينه داشتن نيروها و نامزدهاي متعدد اتفاق نظر داشته باشند. همچنان كه در تجربه قبلي نتيجه مثبتي را رقم زدند بايد در هر انتخابات طوري حركت كنند كه با برنامه‌ريزي، درايت و اصول سياست‌ورزي باشد.

 چنين است كه در شرايط فعلي بايد يك كميته‌اي مورد حمايت رهبران اصلاحات و اعتدالگرايان تشكيل شود و چند گزينه موجه كه داراي پايگاه مردمي هم هستند و راي آوري بالايي دارند، مورد بررسي قرار گيرند تا در صورت برخي تصميمات نهادهاي نظارتي و شرايط سياسي جامعه، توان ورود مقتدرانه و آگاهانه آنان در انتخابات مهيا باشد و نتيجه‌اي مطلوب براي اين جناح سياسي رقم بخورد.

جلال جلالي‌زاده


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا