اخبار
کد خبر : 3580 ۱۳۹۵/۰۹/۱۸   

احداث و تکمیل زیرساخت های پایانه‌های مرزی در آذربایجان غربی

کلنگ زنی پروژه احداث سالن جدید مسافری پایانه مرزی سرو

پایانه های مرزی به عنوان فرصتی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به شمار می روند و بهره گیری از این ظرفیت ها می تواند عامل توسعه استان باشد.

به گزارش نای قلم، استان آذربایجان غربی با توجه به موقعیت مرزی و همسایگی با سه کشور و وجود پیوندهای فرهنگی و مذهبی با مردم این کشورها از مزیت و ظرفیت های بسیار بالایی برای مراوده های اقتصادی و گسترش بازرگانی برخوردار است.

برای تبدیل قابلیت ها و زیرساخت های اقتصادی و بازرگانی آذربایجان غربی به فرصت های توسعه، برنامه های خاصی در زمینه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی، تقویت زیرساخت های ارتباط زمینی و ریلی و اختصاص تسهیلات و تشویق های ویژه به سرمایه گذاران صورت گرفته که ثمرات این برنامه ها هم اکنون قابل مشاهده است که از جمله آنها می توان به کلنگ زنی پروژه احداث سالن جدید مسافری پایانه مرزی سرو اشاره کرد.

سالن مسافربری سرو با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان احداث می شود و قرار است ظرف مدت ۲۵ماه به بهره برداری برسد.

سالن مسافربری پایانه مرزی سرو در دو طبقه با زیربنای چهار هزار و ۱۶۰ مترمربع با اسکلت فلزی و فنداسیون بتن آرمه احداث می شود.

مساحت کل سایت و محوطه سازی ۹هزار و ۷۰۰ مترمربع بوده که سطح اشغال ساختمان مسافربری ۲هزار و۶۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

فنداسیون این ساختمان 120 مترمربع بوده و در دو طبقه احداث و تأسیسات آن در 200 مترمربع ایجاد و در زیرزمین این ساختمان مسافربری جاسازی می شود.

ایجاد دو رمپ ورودی و خروجی نیز در کنار این ساختمان تجاری ایجاد می شود که از این رمپ‌ها خودروهای ورودی به ایران و خروجی از ایران به صورت جداگانه تردد خواهند کرد.

ساختمان پایانه مسافربری رو در ابعاد 30 در 72 احداث می شود و محوطه این ساختمان نیز 9 هزار و 700 مترمربع خواهد بود.

 پس از مراسم کلنگ زنی، جلسه ای با حضور مدیران حوزه های گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صنعت، معدن و تجارت و جمعی دیگر از مسئولان استانی در محل سالن تجاری پایانه مرزی سرو برگزار شد.

احداث و تکمیل زیرساخت های پایانه‌های مرزی در آذربایجان غربی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نشست گفت: در راستای احداث و تکمیل زیرساخت های پایانه‌های مرزی در استان بیش از 125 میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

عبدالحسن علی اکبری افزود: از مجموع 23 مرز زمینی فعال در کشور پنج مرز در آذربایجان غربی قرار داد که این نشان از جایگاه ویژه استان در حمل و نقل بین المللی است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال مرز بازرگان به تنهایی 27 درصد واردات زمینی کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: احداث طرح جامع پایانه مرزی رازی در خوی، تکمیل زیرساخت های مرز تمرچین در پیرانشهر و سرو در ارومیه از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل است که با تکمیل این زیرساخت ها شاهد تحول شگرفی در حمل و نقل بین المللی استان خواهیم بود.

از ظرفیت پایانه مرزی سرو استفاده نشده است

سپس نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اهمیت مناطق ویژه اقتصادی را تشریح کرد و گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند امنیت را برای سرمایه‌گذاران و تاجران در آذربایجان‌غربی چندین برابر کند.

هادی بهادری در خصوص پایانه مرزی سرو نیز اظهار کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با محوریت سرو ظرفیت بی بدیل برای سرمایه گذاری است که متاسفانه تاکنون از ظرفیت پایانه مرزی سرو استفاده بهینه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث سالن مسافربری پایانه مرزی سرو کار بسیار ارزشمندی است که خوشبختانه با مساعدت استاندار آذربایجان غربی مشکل میله های فلزی مرز سرو منتفی شد و پیمانکار برای احداث سالن انتخاب شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیر کل گمرکات کشور دید مثبتی نسبت به گمرک سرو دارد و امید است در آینده نزدیک شاهد اتصال سرو به مرسین و ایجاد شاهراه تجاری مستقیم باشیم .

به گفته وی با این اتصال، کوتاه ترین مسیر به بندر تجاری مرسین را شاهد خواهیم بود که مسیر ترانزیت 400 کیلومتر کوتاه تر می شود و به لحاظ اقتصادی شاهد تحولی بزرگ در شمالغرب کشور خواهیم بود.

بهادری در بخش دیگری از سخنان خود یک خبر اقتصادی نیز داد و گفت که با رایزنی های انجام شده مشکل صدور ویزا فرودگاهی در ارومیه رفع شده است و طی یک تا دو هفته آینده در ارومیه ویزای فرودگاهی صادر می شود.

افزایش سطح مبادلات بین دو کشور ایران و ترکیه

سپس استاندار آذربایجان غربی به ایراد سخنرانی پرداخت و افزایش سطح مبادلات بین دو کشور ایران و ترکیه را مورد اشاره قرار داد.

قربانعلی سعادت گفت: با توجه به توافق دو کشور ایران و ترکیه مبنی بر ارتقای سطح مبادلات فیمابین تا 30 میلیارد دلار، توسعه زیرساخت ها در پایانه های مرزی آذربایجان غربی از جمله پایانه سرو می تواند در تحقق و افزایش سطح مبادلات بین دو کشور بسیار موثر واقع شود.

وی اضافه کرد: هدف گذاری ما این است که در پایانه های مرزی استان، آمادگی لازم برای روانسازی و تسهیل امور تجاری، ترانزیتی، حمل و نقل بار و مسافر فراهم شود و در این راستا اقدامات مختلفی در استان در دستور کار است.

سعادت به طرح منطقه ویژه اقتصادی سرو هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم طرح تبدیل سرو به منطقه ویژه اقتصادی به زودی در مجلس و با کمک نمایندگان ارومیه تصویب شود تا بتوانیم از مزیت های آن در راستای توسعه سرمایه گذاری صنعتی، تجاری، خدماتی و رونق اقتصادی منطقه استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه به برخی برنامه ها در راستای توسعه ظرفیت های مرزی استان و رونق اقتصادی منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای طرح قطار بین شهری ارومیه- تبریز، احداث جاده اقتصادی اشنویه- سلماس به موازات جاده اصلی، ایجاد شهرک های علمی، فناوری و مسکونی، احداث دهکده سلامت و گردشگری در سیلوانا و ... از جمله برنامه هایی است که با اجرایی شدن آنها شاهد تحول جدی در منطقه خواهیم بود فلذا انتظار می رود که دستگاه های استانی علی رغم محدودیت های اعتباری برای پیشبرد این برنامه ها تمام تلاش خود را به کار گیرند.

سعادت تاکید کرد: تصمیمات خوبی برای توسعه استان گرفته شده که دستگاه ها باید با جدیت در راستای اجرایی کردن این تصمیمات حرکت کنند.

وی اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای استان را نیز عاملی موثر در جهت جبران عقب ماندگی های استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با این ردیف ویژه اعتباری بتوانیم، شاخص های توسعه استان را بهبود بخشیم و به میانگین کشوری برسانیم.

سعادت افزود: در لایحه بودجه 96 نیز اعتبارات خوبی برای استان از جمله جاده سرو، جاده نقده- تمرچین و احداث بیمارستان 600 تختخوابی ارومیه در نظر گرفته شده است که اجرایی شدن این پروژه ها نیز در ارتقای شاخص های توسعه استان موثر خواهد بود.

آذربایجان غربی پنج مرز زمینی فعال با کشورهای همسایه دارد که توانسته ۲۳ درصد از مرزهای فعال کشور را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا