Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3573 ۱۳۹۵/۰۹/۱۷   

764 چاه در آذربایجان غربی اعم از مجاز و غیرمجاز مسدود می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 764 چاه اعم از مجاز و غیرمجاز مسدود و حذف می شود.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در گفت و گوی خبری از اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان خبر داد.

وی افزود: با اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در مجموع 88 میلیون متر مکعب در سال در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود .

کریم زاده با بیان اینکه این طرح ها در سطح 16 هزار و 20 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا می شود، اضافه کرد: در حال حاضر از مجموع این طرح ها، تعداد 14 طرح به مساحت یک هزار و 281 هکتار با بهره مندی 829 نفر بهره بردار تا کنون در سطح استان اجرایی شده است که از قبل اجرای این طرح 7.04 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده و 164 چاه اعم از مجاز و غیرمجاز مسدود شده است .

وی طرح های تجمعیی در حال مطالعه را 40 طرح در سطح هشت هزار و 539 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح ها نیز 46.9 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه جویی و 228 چاه مجاز و غیر مجاز نیز حذف می شود.

کریم زاده اظهار کرد: 15 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح 921 هکتار در سطح استان در دست اجرا بوده و 22 طرح تجمیعی مطالعه شده نیز در سطح پنج هزار و 279 هکتار آماده اجرا است .

وی با اشاره به برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و کارگروه ستاد احیاء دریاچه ارومیه در خصوص توسعه سیستم های نوین آبیاری و کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان، اضافه کرد: در همین راستا عملیات آبیاری تحت فشار از 364 هزار و 957 هکتار اراضی آبی و باغی استان تاکنون در سطح 53 هزار و 278 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مدیریت یکپارچه آبیاری و بهره برداری از اراضی، کاهش تعداد و هزینه ایستگاه های پمپاژ و خطوط انتقال آب و آبگیرها، افزایش کارایی مصرف آب در مزرعه و افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی و بهینه سازی مصرف با توجه به مدیریت واحد، حذف چاه های دارای پروانه بهره برداری و فاقد پروانه اراضی تحت پوشش طرح تجمیعی و امکان مدیریت آبیاری در حد مطلوب را از مزایای اجرای طرح های تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان عنوان کرد.

کریم زاده تاکید کرد: امکان استفاده 85 درصدی از تسهیلات دولتی در تامین هزینه های طرح، افزایش یکنواختی توزیع آب در مزرعه، امکان تجویز برنامه مدیریتی کم آبیاری در مواقع کم آبی، افزایش روحیه مشارکت و همبستگی در بین زارعان و افزایش تولید خالص در واحد سطح نیز از دیگر مزایای اجرا و توسعه این طرح ها در اراضی کشاورزی استان است.

وی در ادامه سخنان خود همچنین شکوفایی اقتصاد منطقه و بهبود وضع معیشتی روستائیان، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و توسعه صنایع جانبی وابسته به کشاورزی را از اثرات کلی اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح های تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا