اخبار
کد خبر : 3561 ۱۳۹۵/۰۹/۱۶   

جنبش دانشجویی، منتقد و خیر‌خواه

نمی دانم دیوار دانشگاه از اول کوتاه ساخته شد یا بعدا کوتاه‌تر شد اما تردیدی نیست که فضای آن همیشه برای سیاست بازان وسوسه انگیز بوده است؛ جولانگاهی که گاه آزادگی را کمرنگ جلوه می دهد.

هر چند که دانشجویی اگر به جنبش برسد، هیچ گاه آن‌را برنمی‌تابد. به هر روی این جریان همواره فرازها و فرودهایی داشته اما دانشجو و دانشگاه ظرفیتی است برای گسترش و تعمیق تلاشی که می‌کوشد تا اثبات کند که ایران می تواند به محل بهتری برای تجربه زیستن تبدیل شود. چه آن زمان که پیشگام مردم ایران از سال‌ها پیش از آنکه انقلابی در ذهن کسی قابل تصور باشد مبارزات فراوانی علیه حکومت استبداد داشت، و چه امروز که همواره تلاش دارد با نقد قدرت، اصلاح بینش‌ها، سیاست‌ها، ساختارها و رفتارها را شاهد باشد. ای کاش جنبش‌دانشجویی که نقش پررنگی در به ثمر رسیدن انقلاب داشت، می‌توانست در رتبه‌ای قرار گیرد که به عنوان یک نهاد مستقل و خیرخواه برای کشور، مورد پذیرش تمام سیاستمداران مطرح و تصمیم‌گیران اصلی باشد.

 اگر ناملایماتی بر پیکر دانشگاه وارد شده باشد، تحمل زخم‌ها اجتناب ناپذیرند، و دولت تدبیر و امید هرچند به استقلال دانشگاه‌ها معتقد است و برای اعتقاد خود نیز در تلاش است اما تلاش‌هایی که ثمره آن محدود شدن دانشگاه است و از سمت و سوهای دیگری در حال انجام است، بیشتر از تلاش‌هایی است که می‌کوشد تا استقلال را بیش از پیش به دانشگاه‌ها برگرداند . به ندرت می‌توان در درون جنبش دانشجویی، آثاری از انحرافی عمیق را مشاهده نمود. البته اگر جنبش، جنبش و دانشجویی باشد.

اگر بخواهیم می‌توانیم صداقت را در سخن دانشگاهیان حس کنیم. اما باید تمرین کنیم تا اگر روزی قدرتمند شدیم بتوانیم نقد منصفانه را بر‌تابیم و حتی فراتر از آن ، باید بتوانیم تا هیجانات جریانات دانشجویی که از ویژگی‌های دوران جوانی است با سعه صدر بپذیریم و با دانشجویان منتقد مشابه خلافکاران، برخورد نکنیم.

جریان دانشجویی با وجود تمام هزینه‌هایی که به آن وارد شده، باز هم دست از تلاش و کوشش برای بهبود اوضاع برنداشته و خود را برای رعایت چارچوب ها، ترغیب می‌کند. یکی از زیبایی‌های فضایی مثل دانشگاه، تنوع فکر و ایده ‌است که در جمعیت جوان دانشجویی وجود دارد.

تکثر باشکوهی که استقلال دانشگاه و آزادی فکر و اندیشه در فضای آن ضامن شکوفایی‌اش در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور است. وقت آن رسیده است که به تکامل و رشد نزدیک شویم و از این تکثر حمایت کنیم و اجازه دهیم نیروی جوانی در فضای دانشگاه‌ها به جای آنکه با مسائل بیهوده و پیش پا افتاده دست و پنجه نرم کند، به مسائل اساسی‌تر بیندیشد و به رشد کشور در تمام زمینه‌ها کمک کند. در پایان این روز مقدس را که دانشگاه سه شهید خود را تقدیم راه آزادی و آزادگی کرد، به دانشجویان تبریک می‌گویم.

امیدوارم خیلی زود شاهد آن باشیم که دانشگاه به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده و همچون گذشته پیشگام راه اعتلای این مرز و بوم قدم بردارد.

حجت الاسلام و المسلمين حسن ‌نمازي


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا