اخبار
کد خبر : 3549 ۱۳۹۵/۰۹/۱۵   

تحول بزرگ در ارائه خدمات الکترونیکی به مراجعان قضایی

 ۵۴ دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در آذربایجان غربی راه اندازی می شود

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی از تحول بزرگ در ارائه خدمات الکترونیکی به مراجعان قضایی خبر داد و گفت: با تلاش های صورت گرفته ابلاغ قضایی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی میسر شده است.

به گزارش نای قلم، با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی در سازمان ها و همچنین فراگیر شدن امکان دسترسی همشهریان به ارتباطات الکترونیکی و نیز بهینه شدن بستر زیرساخت مورد نیاز این ارتباطات، دادگستری کل استان آذربایجان غربی نیز همگام با این تغییرات، توسعه الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن قاسمی امروز در جمع خبرنگاران مزایا و کارکردهای سامانه ابلاغ الکترونیکی (ثنا) را تشریح کرد.

وی در راستای سیاست های کلان قوه قضائیه برای ارائه خدمات الکترونیک قضایی و تسریع در رسیدگی و مدیریت پرونده های قضایی با استفاده از فن آوری های نوین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ایجاد شده اند که تجربه آن در مرکز استان مفید و مثبت بوده است.

 قاسمی ادامه داد: بی‌تردید اجرای این طرح، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضائی به شمار می‌آید که کاهش مراجعات مردم به مراجع قضائی را در پی داشته و علاوه بر تسهیل امور مردم امکان طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها فراهم می‌آورد.

احترام به حریم خصوصی در فرایند ابلاغ الکترونیکی

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان ادامه داد: در فرایند ابلاغ الکترونیکی به حریم خصوصی مراجعان به دستگاه قضایی احترام گذاشته می شود زیرا در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ابلاغ اوراق به شخص مخاطب به نشانی ایشان در محل کار یا منزل مراجعه می کرد و در صورتی که فرد در منزل نبود اوراق را تحویل بستگان فرد داده و یا در محل الصاق می کرد که این کار از نظر حیثیتی مشکلاتی را به همراه داشت.

وی افزود: با ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی این مشکل رفع شده و به صورت الکترونیکی یا مخابراتی اوراق قضایی به فرد اعلام می شود.

قاسمی، کاهش جدی هزینه های دستگاه قضایی و مراجعان این دستگاه را از مزایای دیگر ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی برشمرد و گفت: پیشگیری از لغزش ها و مفاسدی که ممکن است در جریان ابلاغ سنتی پیش آید از دیگر مزایای ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است.

ارتباط منطقی تر با مراجعان با راه اندازی سامانه ثنا

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان افزود: این سامانه بستری را فراهم کرده تا دستگاه قضایی بتواند با اطمینان بیشتری و با ارتباط منطقی تر با مراجعان به دستگاه قضایی، شیوه دادرسی را ارتقا داده و عدالت قضایی را تعمیم دهد و در این زمینه نیاز به همراهی و همکاری همه مراجعان به دستگاه قضایی دارد.

وی پس از اعلام اقدامات مثبت مجموعه قضایی استان نتایج اجرای این طرح را ملموس ارزیابی و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۶ تعداد ۵۴ دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در آذربایجان غربی راه اندازی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سه دفتر خدمات الکترونیکی از سال 94 در استان راه اندازی شده است گفت: این تعداد به هشت مرکز ارتقا می یاید و بنا به نیاز هر شهرستان تعداد دفاتر در سراسر استان نیز قابل افزایش است.

قاسمی گفت: ثبت لایحه و اظهارنامه، ابلاغ‌های الکترونیکی، استعلام از نهادها و سازمانها و وضعیت ثبتی اسناد مالکیت، آخرین وضعیت لایحه‌ها و اظهارنامه‌ها و شکایات توسط کد رهگیری از طریق این دفاتر قابل پیگیری است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا