اخبار
کد خبر : 354 ۱۳۹۴/۰۵/۱۴   

بازار كار به رشته‌هاي مهارتي نياز دارد

*ايجاد اشتغال جايگزين كشاورزي سنتي در استان ضروري است

یکی از اولویت‌های مهم در سرمایه گذاری‌های آموزشی در تمام جوامع صنعتی، توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه ای است

به گزارش ناي قلم، لذا به این نوع آموزش‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری نگریسته می‌شود. در واقع خصیصه این آموزش‌ها، نوعی پرورش «کارآفرین» است، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی قادر خواهند بود که فرصت‌های شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد نمایند.

این‌گونه آموزش از نقش و تأثیرگذاری اقتصادی- اجتماعی مهمی برخوردار است چرا که معرف نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی است و با فراهم کردن زمینه های ارتقای دانش، نگرش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و اشتغال در زمینه های مختلف به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

از این رو کار محور بودن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که فرایند یادگیری فراگیران را از طریق محیط‌های کار، برای آن مراکز و در درون آن‌ها طراحی و اجرا می‌کند و محتوای آموزش‌ها را با تغییرات و پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی و به تبع آن در کارکرد نهادهای اقتصادی جامعه هماهنگ می‌سازد سبب شده است که این آموزش‌ها به عنوان یکی از عناصر کلیدی جهت تحقق پیشرفت‌های اقتصادی محسوب گردد و از جمله عوامل موثر در موفقیت کشورهای توسعه یافته تلقی گردد.

از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری کافی در آموزش فنی و حرفه ای به معنی غفلت و فنای سرمایه های انسانی تلقی می‌شود لذا باید توجه داشت که در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین، راه اشتغال زایی اصولی و حل معضل بیکاری به آموزش صحیح فنی و حرفه ای است.

کاهش سطح بیکاری، کاهش معضلات اجتماعی، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرهای بزرگ، کاهش تبعات منفی بیکاری، توانمندسازی افراد برای زندگی بهتر، افزایش سلامت و بهداشت روانی، افزایش امید به زندگی، توسعه عرصه زندگی، کار و حرفه، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی، انتقال ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، جامعه پذیر كردن افراد از جمله نقش این آموزش‌ها در تغییرات اجتماعی و فرهنگی است.

استاندار آذربايجان غربي در همين رابطه گفت: امروزه بازار كار بيشتر به رشته هاي كاربردي و مهارتي نياز دارد.

قربانعلي سعادت ظهر امروز در ديدار با عبدالحسين فريدون مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري كه در محل كار وي ترتيب يافت، اظهار كرد: بخش عمده اي از آموزش‌های دانشگاهي به آموزش‌های نظري اختصاص يافته در حالي كه امروز بازار كار بيشتر به رشته هاي كاربردي و مهارتي نياز دارد لذا لازم است در كنار آموزش‌های نظري به آموزش‌های كاربردي نيز توجه شود.

وي به تغيير اولويت‌هاي توسعه استان نيز اشاره كرد و افزود: صنعت، معدن، بازرگاني، گردشگري و ارتقاي ظرفيت‌هاي كشاورزي به عنوان اولويت‌هاي توسعه استان آذربايجان‌ غربي هستند كه تحقق آن‌ها نيازمند تربيت نيروي انساني صنعتي و فني در استان است لذا در اين راستا دانشگاه صنعتي اروميه می‌تواند ايفاي نقش كند.

استاندار آذربايجان ‌غربي همچنين، ضرورت ايجاد اشتغال جايگزين كشاورزي سنتي در استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: تغيير رژيم اشتغال در استان با هدف اجرايي كردن برنامه‌هاي احياي درياچه اروميه، مستلزم ايجاد ظرفيت‌هاي جديد اشتغال در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات، تجارت خارجي، بازرگاني و ... است كه براي تحقق اين امر مهم، به توان و ظرفيت تمامي دستگاه‌های اجرايي و دانشگاه‌های استان احتياج داريم.

در اين ديدار مسائل، مشكلات و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف دانشگاه‌های استان به ويژه دانشگاه صنعتي اروميه و همچنين موسسات آموزش عالي مورد بررسي قرار گرفت.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا